סא"ל הרב איל קרים, ראש תחום ההלכה בצה"ל, הוציא הנחיות הלכתיות לחיילים המגוייסים בשבת.

לקראת גיוס

א. המקבל פקודה לפני שבת להגיע לנקודת איסוף במהלך השבת, והמרחק מביתו מחייב נסיעה – לכתחילה עליו להגיע לפני שבת.

ב. אם טרם ניתנה פקודה סופית להתייצב בשבת, מותר להישאר בבית עד לקבלת הקריאה.

במקרה זה ידאג: לתדלק את הרכב. לנתק את האזעקה (כדי שלא יצטרך לפתוח באמצעות שלט). לכבות את הנורה הנדלקת עם פתיחת הדלת. יש מחמירים להוציא ציוד מיותר מהרכב.

ג. בכל מקרה אסור להמתין ולהגיע במוצ"ש, אם הדבר עלול לעכב את כל היחידה.

הכנת תיק

א. יש לארוז תיק המכיל את חפציו האישיים, ובהם: תעודות, כסף, מכונת גילוח, ושאר החפצים שאסור לטלטל בשבת ויכניס לתוכו גם אוכל ושתייה. בדרך זו מותר להביא גם חפצים אלו ליחידה בשבת.

ב.   אם לא הכין תיק לפני שבת, יעשה זאת בדרך הבאה: יניח תחילה בגדים או אוכל בתיק, ואחר כך יכניס חפצי מוקצה חיוניים (כולל כסף מזומן) תוך החזקתם בשינוי.

בשעת הדחק, ניתן להניח פריט שאינו מוקצה (כגון דבר מאכל) על כל מוקצה (מלבד כסף) ובאופן זה מותר להחזיק את המוקצה ולהכניסו לתיק

מומלץ להצטייד בפריטים הבאים: פנס LED.  פלנלית או סמרטוט לניקוי הנשק. שרוכי נעלים. חוטי ברזל חתוכים. נייר טואלט חתוך.  מגבונים סינטטיים.

כדי להימנע מחתימה על טופס החיול בשבת, יש להכין מראש פתק ובו הפרטים האישיים (שם, מספר אישי ודרגה) ומהדק נייר להצמידם לטופס החיול ולטופסי האפסנאות.

זמינות

א. מותר לשאת טלפון נייד כדי להיות זמין לקריאה, ורצוי להעביר את הטלפון למצב 'מענה אוטומטי'.

יש לוודא שהטלפון הסלולארי טעון במלואו. לא הספיק לטעון את הטלפון לפני שבת - יחברו למטען לפני שבת, וכשיצטרך לצאת מהבית יגרור את הטלפון עד שיתנתק המטען מהשקע. רק אז מותר יהיה לנתק את הטלפון מהמטען.

ב. יש לכוונן לפני שבת את הצלצול לעוצמה הנדרשת להעיר אותו במהלך השינה. לא מומלץ להפעיל את המענה האוטומטי בטלפון, שמא לא יתעורר מהשינה לאחר 3 או 4 צלצולים.

ג. מותר לשנות את מצבו של טלפון סלולארי מ'רוטט' ל'צלצול', אם לא עשה זאת לפני שבת, וקיים חשש שלא ישמע את הצלצול. פעולה זו יש לבצע בשינוי (באמצעות גב האצבע); אבל אסור להעביר את הטלפון בשבת למצב 'רוטט', למרות אי הנעימות שבצלצול הטלפון במקום ציבורי.

ד. במקום שאין בו עירוב, מותר לצאת לדבר מצווה תוך נשיאת הטלפון בשינוי – בין החולצה לגופייה.

ה. מותר לחייל ולבני משפחתו להיענות לכל טלפון שאינו מזוהה, בין קווי ובין סלולארי, שמא מתקשרים כדי להזעיקו ליחידה; אולם את הפעולות החשמליות יש לבצע בשינוי - הרמת השפופרת בשתי ידיים ולחיצה על המקשים בגב האצבע - כל זמן שלא ידוע מי מתקשר.

עם גמר השיחה יש להחזיר את השפופרת לעריסתה (בטלפון קווי), למעט כאשר החייל כבר יצא לדרכו, ואין עוד צורך ביטחוני בטלפון.

יציאה לנקודת האיסוף/חיול

א. תיק שיש בו מוקצה מוטב לקחתו על הגב ולא ביד.

ב. אם החייל מתגורר ביישוב שאין בו עירוב או שנקודת האיסוף נמצאת מחוץ לעירוב - אסור לו לקחת דבר מלבד את נשקו האישי ואת תיקו על כל תכולתו.

דסקית מותר לשאת כרגיל על הצוואר. טלפון סלולארי, תעודות, תחבושת אישית ופנקס שבי יוכנסו לתיק.

ג. אין לנהוג ברכב הפרטי לנקודת האיסוף, אם ניתן להגיע אליה רגלית או להצטרף לרכב אחר (גם אם צריך להתקשר בטלפון לשם כך), למעט כאשר הרכב הפרטי עשוי להידרש לשימוש היחידה.

ד. יש לומר 'תפילת הדרך' אף בשבת.

כללי נהיגה בשבת:

1. אם האזעקה לא נוטרלה, פתיחת  דלתות הרכב באמצעות שלט תבוצע בשינוי - לחיצה בגב האצבע על השלט.

2. הנעת הרכב תיעשה בשינוי (אחיזת המפתח בין הקמיצה והאמה).

3. הנהיגה עצמה -  כרגיל.

4. איתותים והעברה מאור גבוה לנמוך – אם ניתן יש לבצע בשינוי. העברה לאור גבוה תיעשה רק במידת ההכרח.

5. אין להדליק חימום או קירור (אלא אם יש סיכון בטיחותי, כגון הצטברות אדים על השמשה הקדמית).

6. פתיחת חלונות חשמליים מותרת בנסיעה ממושכת תנאי שרב ובשינוי.

הגעה לנקודת האיסוף/חיול

א. לאחר ההגעה מותר לבצע פעולות הנדרשות לשמירת הרכב, אע"פ שיש בהן איסורי שבות אך אסור לעשות מלאכה שאיסורה מן התורה, ולכן (אם אין גוי שיכול לבצע פעולות אלו) יש לפעול כדלהלן:

ב. לתכנן את עצירת הרכב במקום שניתן להחנותו (גם אם הוא מרוחק מעט מן היעד), כדי שלא יגרום לנסיעה מיותרת לצורך איתור חנייה קרובה.

ג. לאחר העצירה - ברכב בעל תיבת הילוכים ידנית מומלץ להרפות מדוושת המצמד וכך לדומם את המנוע[36]. לאחר מכן יש לסובב את המפתח בשינוי ולהוציאו.

ברכב אוטומטי יש לסובב את המפתח בבת אחת, כדי שלא יספיקו נוריות הביקורת להידלק, ורק לאחר מכן לשלב להילוך PARKING ולשלוף את המפתח.

ד. כיבוי האורות ייעשה בשינוי.

ה. טרם פתיחת הדלתות יש להסיט את מתג תאורת תא הנוסעים כך שלא תידלק (אם לא עשה זאת לפני שבת).

ו. נעילת הדלתות תיעשה במפתח (לא בשלט).

התייצבות

א. החתימה על טפסי התייצבות תידחה למוצאי שבת (באישור יועמ"ש אכ"א).

אם קצין הקישור לא יימצא עם היחידה במוצ"ש, יש למסור לו מערב שבת פתק ובו פרטיו האישיים של החייל כתחליף לחתימה.

ב. אין לבקש מנהג האוטובוס שיפתח את תא המטען בדרך חשמלית, כיוון שהדבר כרוך בחילול שבת.

יש לבקש מהנהג שלא ידליק רדיו או טלוויזיה במהלך הנסיעה כדי לשמור על צביון השבת.



קבלת הציוד

א. יש לחתום על כל סוגי הציוד הנדרש ביד שאינו רגיל בה ובקשקוש.

עקרונות להכנת הציוד:

א. פעולות שניתן להקדים ליום שישי או לדחות למוצאי שבת – אין לעשותן בשבת.

ב. יש לבצע איסורי תורה בשינוי (או על ידי שניים כאחד), אלא אם כן הדבר יגרום לחוסר יעילות בעל משמעות ביטחונית, או עיכוב המכביד על ההכנות המבצעיות. 

ג. כל עוד ניתן להמיר את הפעולה האסורה מן התורה בפעולה שאין בה איסורי תורה יש לעשות כן.

הכנת הציוד

א. קריעת ספוגים לשפצור לרצועות יש בה מלאכת קורע. ולכן אם הספוג חיוני , יש לחתוך אותו בשינוי.

ב. פתיחת האיזולירבנד מהדבקותיו אין בו איסור תורה. גזירת רצועת הדבק יש בה איסור תורה. את עיקר הגזירה לא ניתן לבצע בשינוי, אך את סיום ההפרדה יש לבצע בשינוי.

ג. הדבקת ניירות אלו באלו אסורה משום תולדת תופר. הדבקת איזולירבנד על רצועה קשיחה או גוף קשיח מותרת. כריכת פס איזולירבנד אחד על אחר יש בה משום תופר. לכן, במידת האפשר, לא יכרכו מעבר לסיבוב אחד ברצועה למעט באיסור. 

ד. בשפצור באמצעות קשירה יש איסור תורה, ולכן יש לבצע קשר עניבה עד למוצאי שבת. אם נדרש לשפצר בשבת (כגון שיוצאים לפע"מ מיד במוצ"ש), יש לעשות זאת תוך כוונה להתיר בהקדם (ולא לגזור).

ה. בסחיטת שמן מבד יש איסור תורה, ולכן במידת האפשר, יש להשתמש בבד סינטטי שסחיטתו אסורה מדרבנן.

ו. כל דבר שניתן לעשות באמצעות מברשת אין להשתמש בפלנלית עבורו.

ז. בניגוב שמן יש להשתמש בנייר ובהיעדר נייר יש להיזהר מסחיטת הפלנלית.

ח. פירוק משני של הנשק ופירוק נַשָּׁק וכן הרכבתו כרוכים באיסורי בונה וסותר, ולכן יש להימנע מכך במידת האפשר .

כתיבה חיונית

סדרי עדיפות לכתיבה בשבת – 1. כתיבה בטלפון נייד .2. כתיבה על 'PALM' או מחשב נייד שאינו מחובר לחשמל או בעט שבת. 3. כתיבה על מחשב המחובר לחשמל. 4. כתיבה  בעט רגיל.

יש להסתפק בכתיבה מינימאלית, ולכתוב בשינוי במידת האפשר.

מטווח

א. יש להימנע ככל האפשר מהסעת החיילים למטווח בכלי רכב, ובמידת הצורך – להטיל את הנהיגה על נהג גוי.

ב. מילוי כדורים במחסנית אין בו איסור תורה, ויבוצע כרגיל.

ג. הצבת מטרות תיעשה בסדר העדיפויות הבא:

1. תקיעת שדרית בבסיס עץ.

2. ייצוב שדרית בסלעים.

3. תקיעת בזנטים בהלמנייה על ידי שנים כאחד.

ד. מוטב להשתמש בשדריות בעלות ברגים. כאשר השדריות חלקות יש לחבר אליהם את המטרות באמצעות אזיקונים ולא באמצעות אקדח סיכות. יש להקפיד לגזור את האזיקונים לאחר השבת.

ה. לפריקת כלי הנשק במטווח בלילה ידליקו מינימום פנסים (בשינוי) ויעבירום מאחד לשני. במידת האפשר ישתמשו  בפנסי LED.

ו. סימון פגיעות על המטרה ייעשה במידת הצורך בלבד, ביד שמאל ובקשקוש.

ז. פתיחת נשק להעברת חוטר מותרת (ויש מחמירים לסיים את הכנסת הפין הסוגר באמצעות גב היד).

ח. בסיום מטווח בליל שבת אם ניתן לדחות את הניקוי למוצ"ש יש לעשות כן. אם לא ניתן יש להסתפק במידת האפשר בפירוק ראשוני.

ט. ניקוי יבש של נשק וניקוי פיח באמצעות טסטר אין בהם איסור תורה.  בניקוי בפלנלית יש להימנע ככל הניתן מסחיטה, ולכן יש להקפיד לטפטף שמן על הנשק עצמו ולנגבו.

י. תרמילים ריקים הם מוקצה, ואין לאספם בשבת.

י"א. מותר לחייל לטווח יותר מן הנדרש ממנו כדי לשפר את רמת כשירותו. לוחם מאומן יצמצם את הירי למינימום הנדרש.

י"ב. התקשורת בין החמ"ל לכוח הטווח תתבצע בטלפון נייד ולא בקשר.

י"ג. חזרה לבסיס ברכב מותרת רק כאשר היא נדרשת לצורך מבצעי.