פרופ' יפה זילברשץ, מומחית למשפט בינלאומי מאוניברסיטת בר אילן, מסבירה בראיון לערוץ 7, כי בשנים האחרונות חל שינוי בתפיסת המשפט הבינלאומי, אשר הופך יותר ויותר מעשים הנעשים בשדה הקרב למעשים פליליים, כאלו שניתנים להישפט בערכאות בינלאומיות.

זילברשץ מכנה את המשפט הבינלאומי הפלילי 'ענק מתעורר', "מדובר במערכת חוקים רבת עוצמה שחוקקה על מנת להתמודד עם פשעי הנאצים והיפנים בתום מלחמת העולם, ואשר במשך כארבעים שנה היתה כמעט בבחינת אות מתה בספר החוקים, אולם בשמונה עשרה השנים האחרונות המערכת הזו מתעוררת ומסכנת מאד גם את ישראל".

זילברשץ קובעת, כי הסיכון בהעמדה לדין נוגע לכל חייל וחייל הנמצא בשדה המערכה, זאת משום שהפשעים בהם מאשימים את חיילי צה"ל הם "פשעי מלחמה", בהם ניתן להאשים גם קצינים זוטרים וחיילים, ולא רק קצינים בכירים, כמו במקרים המפורסמים של האלוף דורון אלמוג שנאלץ להימלט מבריטניה ושל ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון שלא יכול היה לנסוע לביקור בבלגיה.

זילברשץ קובעת כי הסכנה הטמונה בתהליך הזה לחוסנו של צה"ל היא עצומה, "זה יחליש את הרוח הפנימית שלנו כי לא נוכל להגן על כל חייל ברחבי העולם שימצא את עצמו חשוף לתביעות כאלו ללא כל יכולת להגן על עצמו".

זילברשץ קוראת לדרג הפוליטי לפעול להיערכות מוקדמת למה שיכול לקרות בעקבות המלחמה, "צריך לפעול לשינוי החוקים במדינות אירופה, באופן שאלו לא יחולו על משפט המלחמה בטרור, בו הגבולות בין מעשה לגיטימי ללא לגיטימי הם עמומים ממילא, ובדרך כזו למנוע מלכתחילה מצבים כמו אלה שנתקלה בהם ישראל בעבר ונאלצה להגיב בדיעבד".