מכון הסקרים 'מאגר מוחות' בראשות פרופ' יצחק כ"ץ ערך עבור 'בשבע' סקר עמדות בקרב הציבור הדתי-לאומי. הסקר נועד לבחון את עמדות הציבור הדתי-לאומי בסוגיות פוליטיות מרכזיות העומדות על הפרק לקראת הבחירות הקרובות. הסקר נערך בימי שני ושלישי השבוע, בקרב 403 משיבים מגיל 18 ומעלה אשר הגדירו את עצמם 'דתיים-לאומיים'. טעות הדגימה היא עד 4.5 אחוזים. יש לציין שההגדרה 'דתיים-לאומיים' מכוונת אל מרכז הקונצנזוס של הציונות הדתית, ואינה מקיפה חרדים או חילונים אשר מעניקים את קולם למפלגות הימין הדתי.

רוצים מפלגה ימנית

בחלק הראשון של הסקר נבדקה עמדתו של הציבור הדתי-לאומי בעניין דרכה המדינית הרצויה של המפלגה המייצגת אותו. השאלה נשאלה על רקע התבטאותו של יו"ר מפלגת 'הבית היהודי' כי מפלגתו תהיה "לא שמאל ולא ימין", כשלעומת זאת טוענים אחרים כי על המפלגה להיות מפלגת ימין מובהקת. כמו כן נשאל הציבור הדתי-לאומי האם על המפלגה המייצגת אותו להתנגד באופן נחרץ לירידה מהגולן אפילו במסגרת הסכם שלום, או לתת מקום לעמדות שונות בשאלה זו.

האם מפלגה המייצגת את הציונות הדתית צריכה להיות מפלגת ימין, או מפלגה שהיא לא שמאל ולא ימין?

התשובות:

* מפלגת ימין - 72 אחוזים

* לא ימין ולא שמאל - 17 אחוזים

* לא יודע/אחר - 11 אחוזים

ניתוח הממצאים מוביל למסקנה ברורה כי רוב מוחלט של המשיבים - 72 אחוזים מהציבור, סבורים כי על המפלגה להיות מפלגת ימין. רק 17 אחוזים סבורים שאופי המפלגה צריך להיות לא שמאל ולא ימין. בניכוי 11 האחוזים שלא השיבו לשאלה עולה כי 81 אחוזים מבין בעלי העמדה סבורים שעל המפלגה להיות מפלגת ימין.

האם מפלגה המייצגת את הציונות הדתית צריכה להתנגד באופן נחרץ לירידה מהגולן גם תמורת הסכם שלום, או צריכה להשאיר אפשרות לעמדות שונות ביחס לרמת הגולן?

התשובות:

* להתנגד לירידה מהגולן באופן נחרץ - 83 אחוזים

* להשאיר אפשרות לעמדות שונות - 12 אחוזים

* לא יודע/אחר 5 אחוזים

כצל'ה עדיף בכל פרמטר

בחלק השני של הסקר התבקש הציבור להשוות בין ראשי שתי המפלגות המייצגות את הציבור הדתי לאומי - יעקב כ"ץ (כצל'ה), יו"ר 'האיחוד הלאומי', ופרופ' הרב דניאל הרשקוביץ, יו"ר 'הבית היהודי'. בפני הנשאלים הוצגו תכונות וכישורים שונים, והם התבקשו להשיב למי מבין השניים יש יתרון ביחס לכל תכונה.

התוצאות בעניין זה הן חד-משמעיות: הציבור רואה את כצל'ה, יו"ר 'האיחוד הלאומי', כעדיף על הרשקוביץ, יו"ר 'הבית היהודי', בכל פרמטר שהוצג וברוב מוחץ. גם בפרמטרים בהם ניתן היה לצפות לתוצאה שונה, כמו הבנה בענייני חינוך, כצל'ה נהנה מיתרון ברור. כך גם בשאלה מי מביא יותר כבוד למגזר הדתי-לאומי.

בשאלה הישירה, מי מתאים יותר להנהיג את הציבור הדתי-לאומי, כצל'ה זוכה ל-40 אחוזי תמיכה, מול 8 אחוזים בלבד להרשקוביץ.

יש לציין כי בפרק זה של הסקר יש מספר גדול יחסית של קולות צפים שלא השיבו לשאלה. בחלק מהשאלות מספר הנמנעים מלהשיב עולה על 50 אחוזים. הפער המוחץ לטובתו של כצל'ה נרשם בין כ-50 האחוזים בממוצע שהביעו עמדה לכאן או לכאן.

בהשוואה בין כצל'ה, יו"ר 'האיחוד הלאומי, לבין דניאל הרשקוביץ, יו"ר 'הבית היהודי', מי לדעתך עדיף בהיבטים הבאים:

* ניסיון והכרת המערכת הפוליטית: כצל'ה עדיף - 51 אחוזים. הרשקוביץ עדיף - 6 אחוזים.

* הבנה רבה יותר בנושאי מדיניות חוץ וביטחון: כצל'ה עדיף - 39 אחוזים. הרשקוביץ עדיף - 7 אחוזים.

* יכולת לסייע למוסדות החינוך הדתי: כצל'ה עדיף - 36 אחוזים. הרשקוביץ עדיף - 15 אחוזים.

* יחס נכון יותר לרבנים: כצל'ה עדיף - 35 אחוזים. הרשקוביץ עדיף - 12 אחוזים.

* הבנה רבה יותר בנושאי חינוך: כצל'ה עדיף - 28 אחוזים. הרשקוביץ עדיף - 17 אחוזים.

* פעל יותר למען הציבור הדתי-לאומי: כצל'ה עדיף - 44 אחוזים. הרשקוביץ עדיף - 6 אחוזים.

* גילה מסירות נפש למען כלל ישראל: כצל'ה עדיף - 39 אחוזים. הרשקוביץ עדיף - 7 אחוזים.

* מביא כבוד לציבור הדתי-לאומי: כצל'ה עדיף - 31 אחוזים. הרשקוביץ עדיף - 11 אחוזים

* מסוגל לסחוף אחריו ציבור רחב: כצל'ה עדיף - 41 אחוזים. הרשקוביץ עדיף - 7 אחוזים.

* מתאים יותר להנהיג את הציבור הדתי-לאומי: כצל'ה עדיף - 40 אחוזים. הרשקוביץ עדיף - 8 אחוזים.

בשורה התחתונה, המסקנה הברורה מחלק זה של הסקר היא שרוב מוחץ מבין בעלי הדעה בציבור הדתי-לאומי רואים את יו"ר 'האיחוד הלאומי' כמתאים יותר לתפקיד המנהיג הפוליטי של הציונות הדתית.

הטובים לתקשורת

לסיום, נבחנה עמדת הציבור לגבי החלטתו המפתיעה של אורי אורבך להמיר את עשייתו התקשורתית בהשתלבות בפוליטיקה. הנסקרים נשאלו היכן אורבך תורם יותר. לפי התשובות, רוב מוחץ של הציבור היה מעדיף לראות את אורבך נשאר בתקשורת.

לפי דעתך, היכן אורי אורבך תורם יותר, בתקשורת או בפוליטיקה?

התשובות:

בתקשורת – 60 אחוזים

בפוליטיקה – 5 אחוזים

לא יודע/אחר – 35 אחוזים