ראש מטה הדרכה של ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-18, יאיר בר-קול עוסק בימים אלו בהיערכות להכשרתם והדרכתם של בעלי התפקידים בוועדות הקלפי ורואה בכך משימה מרכזית וחשובה ביותר לקראת יום הבחירות.

בר-קול מסביר בראיון לערוץ 7 כי יש הרבה מה לעשות כדי להבטיח שהבחירות יתנהלו כהלכה, "על ועדת הקלפי בכל מקום ומקום להבטיח מהלך תקין של ביצוע הבחירות. היא הסמכות היחידה והבלעדית להחליט בכל הנוגע למהלך ההצבעה במקום הקלפי מפתיחתו ועד תום ספירת הקולות העברת החומר לוועדת הבחירות. היא חייבת להחליט על-פי החוק והתקנות בכל עניין המתעורר בקלפי ואין היא רשאית שלא להחליט או לדחות את החלטתה למועד אחר. לפיכך חייבים בעלי התפקידים בקלפי להיות בעלי ידע, כישורים ויכולת לקבל את ההחלטות הנכונות כחוק תוך תפקוד נכון ותקין. זאת מלבד הרמה הגבוהה של ידע ומיומנות ביצוע הנדרשת מהם בכל הנוגע לארגון הקלפי, תהליך ההצבעה וסדריה וספירת הקולות".

לצורך כך, אומר לנו בר קול, "יש להכשיר אלפי אנשים תוך פרק זמן קצר ביותר לביצוע תפקיד חד-פעמי ורב אחריות וסמכות. מבצע הדרכתי זה הינו חריג ומיוחד בנוף המינהל הציבורי הן מבחינת התכלית, ההיקף וקצב הביצוע, והן מבחינת התכלית, התכנים, השיטות וכובד המשימה".

בר-קול מספר על העומס העצום שיש למטה ההדרכה לפני הבחירות, "תוך פחות מ-20 יום ערכנו ברחבי הארץ כ-650 מפגשי הדרכה וכנסים לימודיים ב-18 אזורי בחירות ל-20,000 איש באמצעות כ-100 מדריכים עתירי ניסיון הדרכתי וידע רב בעבודת הבחירות".

בר-קול מתייחס לעניין התלונות המגיעות כמעט תמיד בסופם של יום בחירות, "מספר התלונות קטן ויכול להיות פה ושם תקלה אך לא זכור לי עד היום שהיו תקלות רציניות, אנחנו מקפידים על לימוד מאוד יסודי ושואפים להצלחה מרובה, הסיסמה שלנו אפס תקלות".

הצבעה דרך מחשב לא הוכיחה את עצמה בצורה מושלמת, אומר בר-קול, "הפוליטיקאים נגד הצבעה דרך מחשב, הם בעד לראות ולספור את הפתקים אחד אחד ולהשחיל אותם על השיפוד, זה לא שהם שמרנים, הדרך הוכיחה את עצמה לא רע ועובדה שראינו בפריימריז של מפלגות שלהצביע דרך מחשב לא כל כך הצליח, זה לא אומר שלא יהיה פעם הצבעה דרך המחשב ולכן הספירה הידנית בבחירות הקרובות תוכיח את עצמה באופן מדויק ותקין".