הבחירות (כנראה) אחר כתלנו ובתוך שבועיים וחצי נממש את זכות האזרח ואת חובתו להיות מעורב בקלפי בקביעת הנהגת המדינה והחברה בישראל. אני פונה מעל במת בית-כנסת זו במינשר ישיר, וקורא לציבור באי בתי הכנסת ומשפחותיהם לתמוך אך ורק במפלגות ציוניות-דתיות.

דבריי מכוונים בעיקר למצביעי הימין הפוליטי המתכוונים לתמוך ב'ליכוד' או ב'ישראל ביתנו': תוכלו למצוא בנקל מפלגה דתית שתתן לכם אותה סחורה בדיוק פְּלוּס; פלוס כיפה, פלוס יהדות, פלוס אמונה, פלוס ערכי ציונות דתית. כל זאת כמובן אם כל ה'פלוסים' הללו חשובים לכם, ואני רוצה להאמין שכן! אך דבריי מופנים גם אל מעוגָני המרכז. תנו דעתכם שמא הפרמטרים היהודיים, החינוכיים והציונים-דתיים גוברים על שאיפת ההתמרכזות הפוליטית. שמא?

מכיון שאני משער כי אצל חלק מכם קריאתי איננה מובנת מאליה, אוסיף מעט הסבר, לשבר את האוזן ואת הלב. וג' טעמים בדבר:

א. השתלבות וירטואלית

אני יודע! קיימת כיום אג'נדה של 'השתלבות' במפלגות גדולות, של 'פעולה מבפנים', של 'דתיים בכל מקום', של 'אי-הסתגרות' וכיו"ב. אכן, הציונות הדתית חינכה מאז ומעולם להשתלבות בכל מיגזרי החיים, ועתה - יש אומרים - ההצלחה החינוכית גברה על יוצרה; רבבות 'משתלבים' בהצבעה פוליטית למפלגות 'כלליות' (להלן: חילוניות) שאינן מניפות את הדגל היהודי. 

גבירותיי ורבותיי, האם אינכם רואים את המציאות האמיתית? המפלגות החילוניות כולן הצרו את צעדי החינוך הדתי והמסורתי, כולל קיצוץ הנחלת המסורת במוסדות החינוך הממלכתי, הקשו על תמיכות בכל הקשת החינוכית כמו ישיבות הסדר, מכינות, אולפנות, מדרשות וכד'. ויש אומרים כי ככל שמדובר במפלגת שלטון 'ימנית' יותר - הפגיעה וההתעלמות היו קשים יותר!

האם אינכם רואים את המציאות האמיתית? המפלגות החילוניות כולן לא תומכות בשום דרך בקידום אופיָה היהודי של מדינת ישראל, ובודאי לא יוזמות דבר בתחום זה. די לראות את ירידי המסחר והקניונים בעיצומה של השבת במדינה היהודית למרות שהנושא איננו 'דתי' אלא תרבותי ממדרגה ראשונה. עצם השקתו של הנושא לתורת ישראל מרתיע את המפלגות החילוניות לברוח מפניו כמפני אש. נזכיר כאן את סוגית 'חוקה לישראל', למשל, אשר היתה מקבלת פנים אחרות אילו מפלגה דתית ציונית היתה מעורבת בפרויקט...

ואם ב'השתלבות' הכיפות במפלגות הכלליות עסקינן, צאו וראו עד כמה לא רוצים אותן שם! פרשת 'מנהיגות יהודית' בליכוד, למשל. ואל תשיבוני כי מדובר בדחיית האדם ולא הרעיון. דתיים רצויים מאד בליכוד, גם כנציגים בכנסת, ובלבד שלא יופיעו 'בשם היהדות'. אתם המצביעים רצויים ורצויות למרות הכיפה, ואולי בשל הכיפה ("תביאו, תביאו את כל החברים שלכם"!) אבל לא בשם הכיפה... צאו וראו עד כמה רצוי היה הרב שנבעט ממפלגת העבודה, וכן חברינו המאד מכובדים ופעלתנים ב'קדימה' שגם להם הראו את הדלת... מן הסתם כך יהיה גם ב'ישראל ביתנו' אם 'הכיפה' תתחיל לדבר בשם הכיפה.

ב. לזרום עם הגדולים

כן, אני מכיר גם את הטיעון ה'טבעי', המטופטף השכם והערב; "צריך לתמוך במפלגה גדולה", "טוב להיות בצד המנצח", "צריך לחזק את ההיבט הפוליטי וכל השאר ימתין". ואפילו צמחו 'נביאי שקר' לטיעון זה: אפי איתם, יגאל ביבי ואליהו גבאי המאוכזבים.

תשובתי כבר נאמרה לעיל; חיזוק המפלגות הציוניות-דתיות מחזק את הימין הפוליטי לגווניו, פלוס. מי שרוצה לתמוך בממשלת ימין עתידית מובטח לו שקולו לא ילך לאיבוד, ועוד יקבל פלוס-בונוס בתמיכתו במפלגה דתית דומה. אין כל חשש כי חיזוק המפלגות הדתיות יגרום להטיית הכף לטובת ממשלה לא-ימנית בישראל. ואת הפלוס כבר אמרנו.

ג. אל תגידו לא חשבנו

האמור לעיל נכון בכל מערכת בחירות בישראל, והוי מחשב תמיד מהם הערכים העיקריים. על אחת כמה וכמה במערכת הבחירות הנוכחית שבה הציונות הדתית מדשדשת לאסוננו בשתי מפלגות, וכרגע אין השעה כשרה לדון במי האשָם. מצב נתון זה עלול להוביל למחיקתה של הציונות הדתית כליל מן המפה הפוליטית. אני מאמין כי רבים מכם, באי בתי הכנסת, גם אם לא תמיד תמכתם פוליטית במפלגה דתית - אבל תמיד תמיד שמחתם וסמכתם "שיש מי שעושה את העבודה השחורה". משהו כמו "אינני פעיל אקולוגיה אבל טוב שיש מי שאיכפת לו".

לנוכח החשש המסתמן - חבל אם תצטערו אח"כ על העדר מפלגה ציונית-דתית בכנסת. משמעות תוצאה זו מי ישורנה?