בצהרים (ג) נערך בירושלים כנס מיוחד של ראשי הארגונים המרכזים את סוגיית הרכוש היהודי שהושאר בשנותיה הראשונות של המדינה בארצות ערב. זאת לקראת גיבוש עמדה ישראלית אחידה בסוגיה.

אחד הנואמים המרכזיים בכנס הוא השר לענייני גמלאים, רפי איתן, שעליון הטילה הממשלה לפני מספר חודשים את הטיפול בסוגיה. לדבריו חשוב שישראל תגבש עמדה נחרצת בפרשה בעיקר לקראת שלטונו של נשיא ארצות הברית הנכנס, ברק אובמה.

"ההנחה שלנו היא שנושא הפליטים הפלשתיניים יעלה במהלך תקופת שלטונו של בר אובמה, ולכן חשוב לנו להבהיר לעולם שבמקביל לפליטות הפלשתינית הייתה גם פליטות יהודית", אומר השר איתן בראיון מיוחד לערוץ 7.

לדבריו ברור לכל שאין מי שמדבר ברצינות על חזרתם של פליטים פלשתינים לערים ולכפרים מהם הוצאו בשנות החמישים, אך מכיוון שמדובר כיום על פיצוי שיינתן להם על כך הרי שחשוב שגם היהודים יפוצו.

"נדרוש שבכל הסכם עתידי יהיה שוויון", אומר השר איתן המציין כי בעת ביקורו האחרון של נשיא ארצות הברית, ג'ורג' בוש, הועלתה הסוגיה וגם לנשיא האמריקאי היה ברור שאכן דרוש שוויון שכזה. "העלנו בפניו את הנושא בצורה ברורה ואכן יש שורה של החלטות בשני הבתים של הקונגרס האמריקאי להשוות בין הפליטות היהודית לפלשתינית".

לדבריו הדרישה היא שאם תוקם קרן בינלאומית שתטפל בפיצוי לפלשתינים הרי שאותה קרן תטפל בפיצוי לפליטים היהודים מארצות ערב.

השר איתן מזכיר בדבריו כי כבר בשנות החמישים ערך האו"ם אומדן של הרכוש היהודי שהושאר בארצות ערב וגילה כי היחס הוא אחד לעשרה, כלומר "על כל אחד שהשאירו הפלשתינים השאירו היהודים עשרה", אומר איתן. "הדיון הזה יהפוך לדיון בינלאומי וחשוב שנערך בדעה מגובשת ובנתונים מדויקים לקראתו".