"ילדים מועסקים היום בתנאים מחפירים בגלל גורמים רבים ביניהם המעסיקים המנצלים, בתי הדין לעבודה שלא עושים צדק, משרד האוצר, משרד התמ"ת וגם בני הנוער עצמם. היום שווה להיות מעסיק מנצל, שכן הסיכוי שמשרד התמ"ת יעמיד אותך לדין שואף לאפס. מבין המעסיקים שנתפסו, רק 20% משלמים את הקנס. הכל נובע ממדיניות  ותפיסה של שוק חופשי". את הדברים אמר היום (יום שלישי, ה-17 לפברואר) יורם בר קובץ, האיגוד המקצועי לנוער, הסתדרות הנוער העובד והלומד, בכנס באר שבע לשלום הילד אשר נערך באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

מנהל אגף האכיפה במשרד התמ"ת, חזי אופיר, אמר בתגובה כי "יש קושי להשיג ראיות ברמה גבוהה ולכן קשה לאכוף עבירה פלילית זו".

נתונים חדשים בתחום זה הוצגו על ידי בני פפרמן, מנהל המינהל למחקר, תכנון וכלכלה במשרד התמ"ת. מתוך נתונים אלה עולה כי 12% מהילדים בגילאי 11-15 עובדים. שיעור הילדים העובדים בגילאים אלו במגזר החרדי דומה (12.8%) ושיעור הילדים העולים החדשים אף גבוה מכך (13.8%). פפרמן הציג נתונים קשים, בהם ישנם 3.1% מהילדים עד גיל 11 המועסקים בעבודות. חשוב להדגיש, כי גיל העבודה החוקי במדינת ישראל עומד היום על גיל 15 ומעלה.

מנתונים של המועצה לשלום הילד עולה כי רוב הילדים הצעירים מתחת לגיל 15 מועסקים שלא כחוק בעבודות בשווקים (מכירה , סבלות), בניקיון, בשטיפת כלים במסעדות, ברוכלות, בחקלאות ועוד.

בישראל הועסקו בשנה שעברה כ-10,000 בנות וכ-14,000 בנים בגילאי 15-18. בנוסף, נרשמו כ-5,000 בנים ו-4,000 בנות בגילאי 15-18 כמובטלים (חיפשו עבודה ולא מצאו).

מנכ"ל המועצה לשלום הילד ד"ר יצחק קדמן אמר כי מדובר בתופעה של עולם שלישי שהחברה הישראלית מתעלמת מקיומה. ככל שהמצב הכלכלי מחמיר כך עולה מספרם של הילדים המועסקים ובכלל זה ילדים צעירים ביותר. האדישות לתופעה באה לביטוי גם בהעדר מוחלט של אכיפת חוקי עבודה- מתוך אלפי מיקרים של ניצול והעבדה בלתי חוקית הוגשו בשנה שעברה 7 (שבעה!) כתבי אישום בלבד נגד מעסיקים, ע"י משרד התמ"ת הממונה על אכיפת חוקי עבודה.