צה"ל יפנה עד סוף חודש אוגוסט יותר ממחצית מנקודות הבידוק הביטחוני בפיקוד המרכז ויאפשר לתושבי יהודה ושומרון חופש תנועה גדול יותר - כך מדווח העיתון "במחנה" בגיליונו האחרון.



המהלך, שעלותו נאמדת בכ-40 מיליון שקל, יהיה ההקלה המשמעותית ביותר שנעשתה בשנים האחרונות כלפי הפלסטינים המתגוררים ביו"ש.

היוזמה נכללת בתוכנית שגובשה בשנה שעברה בפיקוד המרכז תחת השם "משטר התנועות", ובסיומה צפויות להישאר מעבר לקו הירוק כ-12 נקודות בידוק בלבד לעומת 41 נקודות כיום.

גורמים במינהל האזרחי ובפיקוד המרכז מתרצים את המהלך בכך שהמצב הביטחוני ביו"ש הוא הטוב ביותר מזה שנים, ומדוחות אחרונים שגובשו בפיקוד מרכז עולה כי הפעילות החבלנית באזור ירדה בתקופה האחרונה באופן דרסטי.



השלב הראשון של התוכנית כבר בוצע באזור צפון השומרון בסוף השנה שעברה, ובמסגרתו הוסר חלק גדול מנקודות הבידוק באיזור. בסוף התהליך ייהנו גם תושבי שכם מהקלה משמעותית. הבידוק יהיה רכוב בעיקרו ויהיה ניתן לצאת מהעיר בלי לעבור חיפוש. בהמשך עתיד יישום המהלך לעבור דרומה והוא יושלם במרחבי עציון ויהודה.

בפיקוד מרכז מספרים כי בתקופה הקרובה תימשך הסרתן של 534 החסימות הפיזיות בשטחי איו"ש, שהחלה עוד בשנה שעברה, אז הוסרו למעלה מ-100 חסימות.



עוד מדווח העיתון כי כדי לאפשר את חופש התנועה בתוך איו"ש, הוחלט בפיקוד מרכז  להחיל במעברים הנותרים הליך בידוק סלקטיבי המבוסס על פרופילי פח"ע מוגדרים, כלומר אנשים המועדים לבצע פעולות חבלניות.



בצמרת הפיקוד, שיזמה את המהלך, מקווים כי הסרת המחסומים תקל על קשרי המסחר והחברה בין הערים הפלשתיניות ותוביל לירידה בפעילות החבלנית היוצאת מהאיזור, בעקבות העלייה הצפויה ברמת החיים.



גורמים המעורבים בפרוייקט הדגישו כי מימוש התוכנית הנו תוצאה ישירה של צמצום הפעילות החבלנית העויינת באיזור והצלחת הפעילות המסכלת של מנגנוני הביטחון הישראליים והפלשתיניים