לחולים ובני משפחותיהם מגיעות קצבאות כספיות והטבות רבות... אתם לא יודעים על כך, או שהבירוקרטיה הכרוכה בהגשת תביעה מפחידה אתכם... מה התהליך לשם קבלת הזכויות וההטבות ומי מהגוף האחראי לקביעת זכאותכם?

לטובת הנושא ביקשנו משמאי שזירי, מנכ"ל "החברה המרכזית למימוש זכויות", לפרוש בפנינו את המדריך המקוצר לנושא זכויות רפואיות.

מה הן זכויות רפואיות?

מדובר בזכות בסיסית לאזרחי מדינת ישראל שבמסגרתה זכאים האזרחים לסיוע רפואי וכלכלי ממוסדות מדינת ישראל.

הזכות הבסיסית מחולקת לשני חלקים עיקרים: החלק הראשון והמיידי הוא כאשר מתרחש אירוע בריאותי, אז זכאי כל אזרח במדינת ישראל לקבל את הטיפול הרפואי. כלומר כאשר אדם נפגע מתאונה או לקה במחלה ומובל לבית החולים מחויב הגוף המטפל לתת את הטיפול במטרה להציל חיים.

החלק השני של הטיפול בחולה מתרחש לאחר סיומו של אשפוז בו מסתבר לחולה כי נותרו לו מגבלות תפקודיות בגופו. לבני משפחתו מתברר כי עלויות הריפוי והשיקום גבוהות או מסתבר כי אחד מבני הבית לקה חלילה במחלה קשה או נולד ילד עם מומים מולדים וכו'.

בכל נושאי מימוש תחום זכויות החולה ובמתן קיצבאות וגימלאות לחולה ולמשפחתו מטפל המוסד לבטוח לאומי.

מי אחראי לטיפול בחולה ובבני משפחתו?

בחלק הראשון והמיידי של אירוע חרום כגון תאונה או מחלה כלשהי - בתי חולים, שירותי בריאות ושרותי ההצלה השונים.

בחלק השני המקיף שבו יש מימד כלכלי לחולה ולבני משפחתו - המוסד לבטוח לאומי.

מה תפקידו הכולל של המוסד לבטוח לאומי?

המוסד לביטוח לאומי הוא אחד מעמודי התווך שעליהם נשענת המדיניות החברתית בישראל. הוא פועל מתוקף חוק הביטוח הלאומי שהתקבל בכנסת בנובמבר 1953. החוק נועד בין השאר להבטיח הקצבות או גימלאות לאוכלוסיות החולים ובני משפחותיהם שנקלעו לבעיה רפואית זמנית או ממושכת, ובנוסף בעיות רפואיות בילדים, נפגעי עבודה, נכות כללית, סיעוד, ועוד.

מעבר לגמלאות בכסף נותן המוסד לביטוח לאומי שירותי שיקום והכשרה מקצועית לנכים, לאלמנות ולנפגעי איבה, שירותי סיעוד ושירותי ייעוץ לקשישים.



אם כן התהליך לקבלת הקצבה או גימלה פשוט לחלוטין: החולים או בני משפחותיהם פונים אל הבטוח הלאומי ומקבלים את הקצבה הנדרשת.

לא כל כך מהר... מעיון בחוק הבטוח הלאומי והתקנות הנלוות מגיעה המסקנה כי מדובר בסבך בירוקרטי שאדם רגיל מאבד את ידיו רגליו ועל אחת כמה וכמה החולה ובני משפחתו שמוטרדים מהאירועים הקשים שסובבים אותם ומעלויות הכספיות הגדולות הנדרשות מהם. הציבור הזה לא מצליח לממש את הזכויות המגיעות לו כחוק.

"למעשה המצב מסובך עוד יותר", אומר שמאי שזירי, מנכ"ל "החברה המרכזית למימוש זכויות", שמסייעת לחולים ולבני משפחותיהם לצלוח את המכשול הבירוקרטי, "ישנם זכאים רבים אשר אינם מודעים כלל לעובדה כי בעקבות מחלה, נכות או פציעה, הם זכאים להטבות שונות מן הביטוח הלאומי ומרשויות המס. הטבות המסתכמות לעתים במאות אלפי שקלים".

"יש חולים", מוסיף שמאי, "אשר למרות שהם מודעים לכך שהם זכאים להטבות כלכליות מהבטוח הלאומי, אינם יודעים כלל כיצד לממש את הסעיפים הקבועים בחוק לטובתם, ואיך להנות מהמגיע להם. הם אינם יודעים לקרוא היטב ב'אותיות הקטנות' בדיוק מה מגיע להם כחוק, מתי כיצד ואיך".

אם כך באילו מקרים זכאים חולים ובני משפחותיהם לקיצבה מהבטוח הלאומי בתחום הבריאות?

הנה כמה דוגמאות מובילות, כאשר חשוב לציין כי ישנן עוד עשרות רבות של זכאויות.

אדם שסובל מסוגי נכות שונים עקב אירוע תאונה או עקב מחלה זכאי לפיצוי כספי גם מהמוסד לבטוח לאומי. כמו כן זכאי להקלות מס בתשלומי מס הכנסה לו ולבני המשפחה ועוד. אדם נכה שעקב נכותו איבד למעלה מ-50% מיכולתו הקודמת להשתכר ועומד בקריטריונים של נכות המוכרת ומאושרת על ידי רופאים, הנכות גורמת לו לקושי תיפקודי ועקב כך נוצרת ירידה דרסטית בהכנסות הכספיות, החל מגיל 18 והלאה זכאי לקצבה חודשית והקלות לבני המשפחה. אדם שהוכר על פי הקריטריונים הנ"ל כנכה זכאי לקבל תוספת לקיצבה לסיוע כלכלי לבני המשפחה התלויים למחייתם בו. כמו כן ניתן לקבל הנחות נוספות הקשורות לשיקום מיקצועי והנחות בתשלום מיסי ארנונה לרשות המקומית ועוד.

נפגעי תאונות הקשורות לעבודה כולל ארועים בדרך אל מקום העבודה ובדרך חזרה לביתו זכאי לקבל קצבה למימון החלמתו למספר ימים מוגבל. במידה ונותר לאחר התקופה הזו נכה זכאי לקבל קיצבת נכות לפי תחשיבים שונים לשכירים ולעצמאים. אדם שלקה במחלה שהוכח כי היא קשורה ישירות למקום וסוג עבודתו דינו יהיה כדין נפגע עבודה אחר. רכב נכה או עזרי ניידות אחרים יאושרו לטובת נכה שהוכר כמי שמוגבל ביכלת הניידות שלו עקב אירוע ביטוחי. גימלה לילד נכה כדוגמאת ילדים הלוקים בתסמונת דאון או ילדים עם ליקויי שמיעה או ליקויי ריאה וילדים עם ליקויי התפתחות משמעותיים אוטיזם ועוד הילדים החולים ובני המשפחה זכאים לסיוע. ילדים הסובלים מבעיות רפואיות זמניות ו/או מבעיות רפואיות שנוצרות לאחר מספר שנות חיים זכאים בחלק מהמקרים לקבל גימלה. נפגעי פעילות פח"ע (פעילות חבלנית עויינת) זכאים לסיוע בצורת קצבאות והטבות כספיות להם ולבני משפחתם.

ישנם עוד סעיפים וסעיפי משנה שונים ומשונים שמקנים לכם זכויות כלכליות במוסד לבטוח לאומי ואתם לא מכירים ולא יודעים על קיומם.

מה התהליך שעל חולה ובני משפחתו לעבור במטרה לזכות בקיצבה או גימלה מהבטוח הלאומי?

תחילה צריך להגיש תביעה. התהליך כולו כרוך באין ספור אישורים וטפסים ולוקח זמן רב. לדוגמא: כדי לזכות בקיצבת נכות יש למלא חמישה טפסים ואליהם לצרף עוד עשרות מסמכים שונים. להבדק על ידי ועדה רפואית להשקיע זמן רב על חשבון לימודים או עבודה ועוד, ובסופו של התהליך הארוך והמסורבל ישנה אפשרות שהבקשה לקיצבת נכות לא תאושר וכך החולה ומשפחתו יפגעו כלכלית.

מסתבר כי התהליכים לקבלת קיצבה או גימלה לחולה ולבני משפחתו מסובכים ואינם ניתנים למימוש בקלות. מילוי טפסים ועוד טפסים, אישורים רפואיים, ועדות רפואיות ובדיקות במשך זמן רב.

לכן אין זה פלא שבחלק מהמקרים החולים ובני המשפחה שהזכויות מגיעות להם כחוק נשחקים מתחת לגלגלי הבירוקרטיה מרימים ידיים וכתוצאה ישירה מכך אין מודעים לזכויותיהם וגם אם כן מודעים אין תובעים אותם במלואם.

ישנה דרך קלה נוחה ומקצועית לקבלת הקצבה או גימלה מהבטוח הלאומי.

ב"חברה המרכזית למימוש זכויות", חברה מקצועית ואמינה שמתמחה בתחום זכויות הבטוח הלאומי מבצעים עבורכם את כל התהליך הנדרש למימוש זכותכם החוקית, בודקים את פניתכם ומסייעים לכם למצוא ולממש את הסעיפים הנכונים להצלחת התהליך.

בישראל קיימות עוד חברות שעוסקות בתחום - מה היחוד של החברה המרכזית למימוש זכויות?

לעומת האחרים "בחברה המרכזית למימוש זכויות" הלקוח אינו נדרש לשלם מאומה לחברה בשום נקודת-זמן במשך הליך הטיפול בתיק.

רק בסיום התהליך עם קבלת ההטבות המגיעות ללקוח, תקבל החברה את חלקה על פי האחוזים שנקבעו מבעוד מועד. זאת בניגוד מוחלט לחברות אחרות שגובות דמי פתיחת תיק ועמלות שונות מהפונים אליהם עוד בטרם רואה הלקוח את כספו המגיע לו.

מסתבר כי זכויות רפואיות של אזרחי מדינת ישראל החולים ובני משפחותיהם הן עובדה שבכדי להשיג את מלואן חייבים לפנות ל"חברה המרכזית למימוש הזכויות".

אם כן מה המסקנה המתבקשת מהחולים ובני משפחותיהם?

לחשוב חכם ולוותר על התרוצצות עצמית בין משרדים שונים במטרה לקבל את מה שמגיע לכם כחוק. פנו למי שמפגין מקצועיות, ניסיון, יחס אישי ואמינות וכך תחסכו כסף וזמן יקר.