חברת "מקורות" מקימה מפעל להשבת קולחים סמוך למתקן החדש לטיהור שפכים, המוקם בימים אלה בצומת שוקת. מי הקולחים של העיר חברון ויישובי הסביבה - מיתר, כרמית, לקייה וחורה - יטוהרו לרמת איכות שלישונית, המתאימה להשקיית כל סוגי הגידולים, ויוזרמו ממתקן הטיהור להשקיית הגידולים החקלאיים ביישובי האזור. באופן זה יחליף השימוש במי הקולחים את השימוש במים שפירים, אשר יופנו לצריכה ביתית. מפעל השבת הקולחים ייקרא "מפעל שכ"ל", על שם היישובים שומריה, כרמיה ולהב, הצרכנים העתידיים של המים המושבים.

מפעל שכ"ל יוקם בהשקעה כוללת של כ-50 מיליון ₪ ויכלול 2 מאגרים, 2 תחנות שאיבה וקווי הולכה אשר מתוכננים להגיע עד לאזור שומריה, מרחק של כ-15 ק"מ.

המפעל צפוי לספק מים בכמות של כ-3.2 מיליון מטר מעוקב לשנה, ובכך יגדיל במידה ניכרת את כמויות המים הזמינות לחקלאים באזור.

כאן המקום לציין כי חברת "מקורות" מספקת כ-80% ממי השתייה וכ-70% מצריכת המים הכללית בישראל - העומדת על כ-1.5 מיליארד קוב לשנה - לצריכה ביתית, לחקלאות ולתעשייה. אחד מהאתגרים הגדולים הניצבים בפני "מקורות" בשנים הקרובות הוא לשמור על מקורות המים הטבעיים במדינה ולייצר מים נוספים. לשם כך מקימה החברה בין היתר מפעלים לאספקת מי קולחים לחקלאות, המאפשרים ניצול השפכים העירוניים המטוהרים. כאמור, באמצעות פעילות זו מופנים המים השפירים - ששימשו קודם לכן לחקלאות - למגזר העירוני. במקביל, פעילות הטיפול בשפכים והשבת קולחים מונעת זיהום של מי התהום, הנחלים והים.

במדינת ישראל אחוז ניצול הקולחים הוא מהגבוהים בעולם. נכון להיום מטופלים כ-90% מהשפכים בישראל, וכ-75% מהם מושבים להשקיה חקלאית. חברת "מקורות", חברת המים הלאומית, הציבה לעצמה מטרה להגדיל את היקף השבת הקולחים עד לניצול מלא, תוך שמירה על איכותם בהתאם לסטנדרטים הבין-לאומיים הגבוהים ביותר.