(בוידאו: תיעוד הצעדה והתפרעות הערבים במהלכה)

ח"כ מיכאל בן ארי אמר עם סיום צעד הימין כי הצעדה מהווה קריאת כיוון לממשלה."אנחנו כאן וזו עובדה עם כל הקושי שבדבר, עברנו את כל התהליכים המשפטיים. דגל ישראל מונף במקום העויין הזה, במקום שבו מבשילה מזימה להשמיד את המדינה היהודית", אמר בן ארי.

הוא הדגיש כי "מה שאנו עושים היום זו קריאת כיוון למדינת ישראל ולממשלת ישראל לבקש נאמנות מכל אזרחי ישראל כולל תושבי אום אל פאחם וכולל ראיד סלאח שהיה ראוי שיהיה בכלא ולא יעמוד כאן בראש המפגינים המאיימים על קיומה של המדינה.

עוד אמר כי הצעדה היא ניצחון, והעברת מסר שהמדינה לא חייבת להתקפל בפני קומץ של פורעי חוק. "הוכחנו כי אפשר להניף את הדגל באום אל פחם". יחד עם זאת דורש בן ארי מהמשטרה להסיר את דגלי חמאס שנתלו בעיר.

עשרות צעדו הבוקר (ג) בעיר אום אל פאחם והניפו דגלי ישראל. זמן קצר לאחר תחילת הצעדה החלו הערבים ביידוי אבנים מאסיבי לעבר כוחות המשטרה שאיבטחו את הצעדה. הכוחות השיבו ברימוני הלם וגז מדמיע. סגן המפכ"ל נפצע באורח קל מיידוי אבנים. צוותי מגן דוד אדום מטפלים במספר נפגעים כתוצאה מידוי אבנים של הערבים.

גם לאחר שצעדה הסתיימה המשיכו הערבים ביידוי אבנים לעבר כוחות הביטחון. מהמשטרה נמסר כי מספר שוטרים נפצעו. כוחות המשטרה השתשמשו ברימוני הלם וגז מדמיע על מנת להפסיק את יידוי האבנים. עשרה תושבי אום אל פאחם שידו אבנים לעבר כוחות המשטרה נעצרו.

ממד"א נמסר כי 16 בני אדם נפצעו באורח קל מיידוי האבנים. בין הפצועים שלושה שוטרים. צוותי מד"א המתוגברים פינו שישה מהפצועים לבית החולים העמק בעפולה והלל יפה בחדרה. 10 מהפצועים טופלו במקום ולא נזקקו לפינוי. ממד"א נמסר עוד כי מד"א במרחבי גלבוע והשרון ממשיך להיות ערוך ובכוננות גבוהה.

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב דודי כהן, התייחס בסיום הצעדה לעימותים ואמר "שוב הוכיחה המשטרה שהיא חזקה ויכולה לקיים אירועים והפגנות מחאה בצורה לגיטימית".
 
"אינני יכול לאמוד את האירוע הזה במונחים של הצלחה או כשלון. מדובר באירוע שאושר על ידי בית המשפט ולכן הוא אירוע לגיטמי". את הדברים אמר כהן בכנס לסיכום נתוני פשיעה שהתקיים בקיבוץ גבעת ברנר.

 

ברוך מרזל אמר לערוץ 7 בדרכו לצעדה באום אל פאחם כי הצעדה היום תהיה כמתוכנן במקום שתוכנן והכל יעבור בשלום. "הר האיומים של הערבים יוליד עכבר. נניף את הדגל באום אל פאחם", אמר.

ח"כ ד"ר מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי) אמר בדרכו לצעדה כי "הנשק היחידי שאנחנו מביאים לעיר זה דגלי ישראל. אנחנו מייצגים את מדינת ישראל".

"הייתי מצפה מאנשי קדימה, יורשיו של אריאל שרון, שעלה להר הבית והכריז שם ריבונות, שיבואו ויצטרפו אלינו עם דגלי ישראל באום אל פאחם, לצערי זה לא קרה. אולי ציפי לבני תבוא עם 27 חבריה להניף איתנו את הדגלים", הוסיף בן ארי . 

איתמר בן גביר אמר בדרכו לעיר "אנחנו מקווים מאוד שהמשטרה לא תתקפל. זה יהיה מבחן למדינה. בנוסף התקשורת צריכה לעשות את חשבון הנפש שלה". לדבריו, בכניסה לעיר נמצאים כמאה איש המעוניינים למנוע את הצעדה. 

  

(בוידאו: ההכנות לצעדה הבוקר)

בתחילת הנסיעה אמר בן גביר כי "מדובר בנסיעה היסטורית ואנחנו מקווים שהמשטרה תאפשר לנו לצעוד כמו שהיא נתנה לצעדות אחרות שנויות במחלוקת להתקיים. צעדות כמו מצעד הגאווה, הפגנות מר"צ בבר אילן, הפגנות פעילי שמאל וערבים בחברון ועוד".

2,500 שוטרים מתפרסים החל משעות הלילה באום אל פאחם בשטחים הפתוחים שסביבה ובצירים המובילים אליה. גם במד"א הגבירו כוננות. מנכ"ל מד"א, אלי בין, מסר כי מרחבי מד"א שרון וגלבוע נמצאים כעת ברמת כוננות ג' - הגבוהה ביותר.  כ-20 אמבולנסים וניידות טיפול נמרץ הצטרפו לכוחות הפועלים באזור.

מתווה ציר התנועה שבו תעבור הצעדה אינו ידוע במדויק. באום אל פאחם מעריכים כי הצעדה מתוכננת לעבור בציר צדדי באחת משכונותיה הקיצוניות של אום אל פאחם. לעומת זאת מבטיחים שם לבלום בגופם את הצעדה, יהא אשר יהא המתווה בו תתקיים.

מרזל עצמו אומר כי שמירת המתווה בחשאי חיובי מבחינתו הן בשל שמירת אפקט ההפתעה והן משום ש"אם הם במתח זה טוב", הוא אומר לערוץ 7.