ביקורת חריפה מטיח מבקר המדינה במשרד החינוך על התנהלותו מול בתי הספר העצאייים אותם הותיר, לדבריו , ללא פיקוח.

"במדינת ישראל פועלים כיום מאות בתי ספר בשיטת הניהול העצמי, ללא הכוונה ופיקוח מקצועיים וניהוליים של משרד החינוך באשר להפעלת השיטה", כותב המבקר.

"בחינת הממצאים המובאים בדו"ח המבקר מלמדת על פעילות כושלת של משרד החינוך בבואו ליישם ולהטמיע את מדיניות הניהול העצמי בבתי הספר. בפועל מודל הניהול העצמי ממשיך לפעול במאות בתי ספר בישראל, זאת מספר שנים לאחר שמשרד החינוך חדל מלעסוק בנושא לרבות בהיבטים של הטמעה, פיקוח ובקרה והערכה של תוצאות היישום. מציאות זו משקפת מחדל ממשי של משרד החינוך בהובלת המדיניות ובקבלת ההחלטות הקשורות בה".

מוסיף המבקר וכותב: "על משרד החינוך לקיים בדיקה פנימית יסודית כדי לבחון מדוע זנח המשרד את הטיפול בנושא ובחר שלא לקיים הליכי הערכה, מעקב ופיקוח באשר ליישום מודל הניהול העצמי בשעה שמאות בתי ספר המשיכו להפעיל את המודל".

לדברי המבקר "קביעה ויישום של מדיניות הנוגעת לכלל מערכת החינוך בישראל ראוי כי יושתתו על הליכים סדורים של עבודת מטה וקבלת החלטות. הדבר נכון בייחוד בשלבים שבהם אמורות להתקבל הכרעות יסודיות כגון הערכה של תוצאות ניסוי המודל והחלטה על המשך הפעלתו. אין זה ראוי שייזנח יישומה של מדיניות שהונחו היסודות להפעלתה והועברו תקציבים ממשלתיים לביצועה בלא שהתקיים הליך כלשהו של בחינה והחלטה בנושא במישור ההנהלה הבכירה של משרד החינוך לרבות מנכ"ל המשרד והשר".

לנוכח זאת קורא המבקר לשר החינוך ולמנכ"ל משרד החינוך לקיים בחינה יסודית בנושא הפעלת יישום מדיניות הניהול העצמי בבתי הספר בישראל. "ראוי כי בחינה זו תיעשה הן לצורך קבלת החלטות באשר להמשך יישום המדיניות במערכת החינוך בישראל, והן לשם בדיקה והפקת לקחים באשר לאופן שבו טיפלה הנהלת המשרד בנושא בשנים האחרונות".

את האחריות מטיל המבקר גם על הרשויות המקומיות שהצטרפו לתכנית הניהול העצמי ולדבריו עליהן לבחון את מידת תרומתן ליישום מודל ניהולי ופדגוגי זה בהקצאת משאבים, בתמיכה בהנהלות בתי הספר שבתחומן ליזום, לקבוע מטרות ניהוליות וליישמן, ובפיקוח על אופן ביצוע התכנית.

דוח המבקר:

גני משחקים – זירת סכנה של ממש

חשש לניגוד אינטרסים בגביית מסי הרשויות

הפיקוח על הצימרים יצא לצימר

דרוש נוהל מחייב למשמעת עובדי ציבור

דרושה מדיניות לקביעת ועדות קרואות

ליקויים חמורים בחלוקת תקציבי הרשויות

זיכיון ההזנה הופעל שנתיים לפני האישור

כך נהרס מבנה הכנסת הראשונה