תחת הסעיף "תגבור לימודי יהדות" סייעה המדינה במשך השנים - באמצעות המשרד לענייני דתות - ללימודי יהדות מוגברים, בעיקר בבתי הספר העל-יסודיים הדתיים והחרדיים. לפני כעשור הועברה האחריות לתקציב זה למשרד החינוך, ונקבעו קריטריונים שהוחלו בשנים האחרונות גם על בתי הספר הכללים, שביקשו לתגבר את לימודי היהדות בתחומם. בפועל רוב התקציב המשיך להיות מועבר לבתיה"ס הדתיים, מכיוון שהם רוב המוסדות שביקשו לתגבר את לימודי היהדות בין כתליהם.

בחודש האחרון, סמוך לבחירות ומיד לאחריהן, פעל משרד החינוך בחריצות יתרה לקביעתם - כבר עתה - של קריטריונים חדשים, תמוהים ומוזרים. בין השאר בקריטריונים החדשים נשללת האפשרות מבתי הספר החרדיים לקבל תמיכה כלשהי עבור תגבור לימודי יהדות. מאידך, הורחבה הגדרת "לימודי יהדות" עד כדי החלתם גם על היסטוריה, אומנות ויצירה, שירה ומוסיקה ועוד. שינוי משמעותי נוסף הוא בדרישת המשרד, כי התכנים הללו יועברו לתלמידים לא ע"י מורי בית הספר – אלא ע"י גורמי חוץ בלבד. זאת גם בשעות הלימודים התקניות. לימוד תורה קלאסי נדרש להיעשות רק לאחר שעות הלימודים הרגילות. משרד החינוך בראשות השרה היוצאת יולי תמיר מיהר בקביעת הקריטריונים כבר עתה - למרות שהם יחולו רק משנת הלימודים הבאה, תש"ע.

ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) פנה בעקבות השינויים לשרת החינוך בדרישה להקפיא אותם – ולהשאירם להחלטתו של שר החינוך החדש. "הקריטריונים והתבחינים בתחום תגבור לימודי היהדות מבטאים יותר מכל, את התפיסה של המשרד והעומד בראשו. נוכח תוצאות הבחירות והרכב הממשלה המסתמן, לא מתקבל על הדעת ששרת החינוך היוצאת תתיימר לקבוע ברמה הערכית או התקציבית - עמדה הישימה רק בעוד חודשים רבים, בשנת הלימודים תש"ע. אם יקבעו התבחינים לשנת תש"ע בעוד חודש או חודשים איש לא יפגע מכך, אבל העיקרון הדמוקרטי של כיבוד תוצאות הבחירות דווקא ירוויח מכך", מדגיש אריאל.

לדברי אריאל חריצות מוזרה זו של משרד החינוך, בולטת במיוחד נוכח העובדה שמשרד החינוך השלים רק לפני עשרה ימים, את הליך קליטת הבקשות בנושא זה ממש, לשנת תשס"ט.

אריאל פנה בעניין גם לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו וליועץ המשפטי לממשלה מני מזוז. "לא ייתכן שתחת הכסות של "ועדה מקצועית" כביכול יגדירו במשרד החינוך מחדש מהם לימודי יהדות", תקף אריאל. "כולנו זוכרים עד כמה יולי תמיר קידמה את עולם הערכים שלה בצורה בוטה וסקטוריאלית. התבחינים החדשים יוצרים מצב אבסורדי לפיו אפילו מחקר על "אזכור השבת בשירת הרוק הישראלית" ייחשב כלימודי יהדות, יתוקצב בהתאם והעמותה שתקדם מחקר כזה על ידי תלמידי התיכון תזכה לתמיכה נדיבה – בעוד שלימודי תורה ויהדות קלאסיים יוצאים מחוץ לתבחינים החדשים ולא יתוקצבו ולו באגורה".

אריאל קרא לשר החינוך הבא לחזור להגדרות הקלאסיות, "ולא לתת להשקפת העולם השמאלית קיצונית להמשיך ולהשרות את רוחה הרעה במערכת החינוך". 

אריאל מדגיש כי ככלל, ובמיוחד לאור פסיקת ביהמ"ש העליון בעניין, אין ממשלת מעבר רשאית לבצע מהלכים בלתי-הפיכים שישפיעו על אופן פעילותה של הממשלה הבאה, למעט בענייני דחופים במיוחד.