(שידור באדיבות הערוץ הראשון)

בבית הנשיא בירושלים קיבל נשיא המדינה, שמעון פרס, את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ובנאומו פרס את משנתו אודות האחריות השלטונית המוטלת מעתה על כתפיו של נתניהו ודיבר בשבח השיטה הדמוקרטית הבאה לידי ביטוי ברגעים אלה של חילופי שלטון.

"העברת שלטון מסודרת, בהתאם להכרעת הבוחר בבחירות חופשיות, היא סימן ההיכר המובהק, של אומה דמוקרטית נאורה בניגוד למדינה טוטליטארית, שעוצמתה המוּחְצֵנת אחוזה בעצבנות, ותלויה בכוח הזרוע", אמר הנשיא והוסיף כי "מדינת ישראל ידעה לא פעם בשישים ואחת שנות קיומה חילופי שלטון, גם טרם זמנם, והשכילה להפגין תרבות דמוקרטית בדרך העברת הממשל. זהו מָקור גאווה לאזרחיה וּלמוסדותיה".

הנשיא ציין בראשית דבריו לראשי הממשלה ש"שלושתנו חולקים כידוע את התואר המשותף שלא ניתן למחיקה "ראש הממשלה לשעבר", ואחד מכם מתחיל היום ב"סיבוב שני". זה כבוד, שהכובד שבו גדול ממנו".

"קבלת האחריות לניהול ענייני המדינה איננו זר לנו. יש בו התרגשות וחֶרדת-אמת מול עוצמת האתגר, עומס המשימות הלאומיות, והגרעון הכרוני באמצעים הדרושים כדי לפגוש את  שאלות היסוד, ולענות על הבעיות הבוערות. ראש ממשלה החוצֶה לראשונה את סף הדלת הכבדה של לשכתו, עושה זאת בדחילו וּרחימו.

כי מאותה שעה הוא מוּפקע מרשות עצמו וכל כולו שרוי עשרים וארבע שעות ביממה בתחומה של "הָאַחֲרָיוּת הַחֲשֵׁיכָה שֶׁאֵין לָהּ אָח" (כלשונו של המשורר נתן אלתרמן)".

בפנותו לראש הממשלה היוצא אולמרט אמר הנשיא: "ברצוני להודות, מכובדי ראש הממשלה היוצא מר אהוד אולמרט, לך ולשרי הממשלה שבראשה עמדת, בשלוש ורבע השנים האחרונות. בתקופת כהונתך הוצבת בפני מבחנים כבדים ביותר, והתמודדת עמם ביכולת מרשימה. עשית שרות גדול ורב-חשיבות, למדינת ישראל. כהונתך התאפיינה בהכרעות ביטחוניות קשות שהניבו תוצאות אסטרטגית חשובות. לחלקן יָפָה עדיין השתיקה. היו לך וּלממשלתך אתגרים כבדים מנשוא בחיזוק מעמדה הבינלאומי של ישראל, בשעה שהטיחוּ בה בליסטראות כבדות ללא הצדקה וללא התחשבות. עמדתם בהם כראוי. קשה לחצות סמבטיון כזה ולעמוד מול הגלים והאבנים המסתערים לעברך. טיפחת קשרי ידידות קרובים עם נשיא ארצות-הברית, ג'ורג' בוש, ופיתחת מערכת קשרים ענפה עם אישי הממשל והקונגרס, ועם אישים וּמַנהיגי מדינות רבות ברחבי העולם; קִידמת בנחישות ובהתמדה את המשא ומתן עם הפלשתינאים, והבאת אותו למפתן ההכרעה ההיסטורית. פתחת במגעי השלום עם סוריה; שמרת על משק מאוזן וכלכלה עמידה, חרף המשבר הכלכלי הכבד שפקד את העולם. עשית רבות, ברגישות ובאנושיות, בתחום החברתי; ולמרות התנאים הקשים, שָמרת על קור-רוח ושיקול דעת. הפגנת מנהיגות יציבה, כבוד עצמי, אופי חזק וגישה ממלכתית".

הנשיא הודה לאולמרט על שירותו למדינה והביע תקווה "שפועלך למען העם והמדינה יוערך כראוי. ועוד ביכולתך להוסיף ולפעול למען המדינה".

בפנותו לראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "אותך, מכובדי ראש הממשלה הנכנס מר בנימין נתניהו, אני מבקש לברך על האמון שהעניקה הכנסת לך ולממשלתך החדשה. עמדת במשימה שהטלתי עליך להרכיב ממשלה בזמן קצוב.  קיוויתי ואף הבעתי זאת באזנך ובאוזני ראשי המפלגות האחרות, כי הבסיס הקואליציוני של הממשלה יהיה רחב ככל האפשר, כמתחייב מן האתגרים שישראל ניצבת מולם".

"אני מעריך את המאמץ הרציני שהשקעת כדי לנסות וליצור שותפות רחבה. אני מכיר את מלאכת המרכבה, שחיבור ארבעה גלגלים כדי להניעה, אינו עניין של מה בכך. אך ממשלה שזוכה ברוב פרלמנטארי, היא ממשלה לגיטימית. ואני מבקש לברך אותך ואת שרי הממשלה בברכה מקרב הלב".

בשלב זה עבר נשיא המדינה למטלות העומדות על סדר יומו של ראש הממשלה: "החובה המוסרית לשמור על שוק העבודה ולמנוע פיטורי עובדים, גם בימי משבר עולמי כבד. הניהול האחראי של המשק והתקציב הלאומי, במצב משברי, ודאגה לשכבות החלשות; חידוש תנופת המחקר והפיתוח, הרחבת התשתיות ופיתוח הכלכלה האזורית; הצבת החינוך וערכי החברה והתרבות כמאמץ מרכזי; סיום כתיבת החוקה, והסדרת היחסים בין שלש רשויות השלטון; המאבק בפשיעה ובפשיעה המאורגנת; ומעל לכל – שמירת ביטחונה של המדינה לנוכח איום ציר הרשע וחוד הטרור. וגיבוש חזית בינלאומית לבלימת התגרענותה של אירן".

"ישראל היא המדינה היחידה בעולם שצריכה להילחם בטרור מחתרתי ואכזרי, שהשתלט בכוח על רצועת עזה, לאחר שהפיל את השלטון הלגיטימי של הרשות הפלשתינאית. אין לדבר תקדים. והוא מעמיד דילמות יומיומיות ויוצר תקדימים אסטרטגיים כאחד. עזה אכן נמצאת תחת כיבוש, אך לא כיבוש של ישראל  שפינתה אותה לחלוטין, אלא כיבוש של החמאס הממרר את חיי תושביה. במקביל לחיזוקה הביטחוני של ישראל, על הממשלה שבראשותך להשקיע מאמץ עליון לקדם את תהליך השלום בכל החזיתות. הממשלה היוצאת אימצה את חזון שתי המדינות, לשני עמים, שיזם הממשל האמריקני והתקבל על דעת רוב מדינות העולם. ועל ממשלתך לקבוע את פני המציאות הבאה". הנשיא שב וגם בנאומו זה חיזק את היוזמה הערבית לשלום כולל במזרח התיכון: "פורסמה יוזמה ערבית לשלום אזורי. ואינני מכיר תחליף טוב משל שלום לאזור כולו, מה גם שהצורך בשלום נפגש עם האיום האיראני להשתלט על האזור שרובו ערבי".

משימה נוספת אותה הזכיר פרס לנתניהו היא "משימת שחרורו של גלעד שליט, והחזרתו בהקדם אל משפחתו החמה ועמו המצפה לו".

"בנימין נתניהו, אתה נכנס לתפקידך כראש ממשלת ישראל מצויד בניסיון עשיר, בתפיסת עולם משלך, בידע כלכלי רב ובהיכרות יסודית של המערכה הביטחונית והמערכת הבינלאומית. אני מאחל לך כי תשכיל להשתמש בסגולותיך ובכישרונותיך כדי שתקופת כהונתך השנייה כראש הממשלה, תהא לפֶרֶק היסטורי בתולדות המדינה הזקוקה לביטחון ושוחרת שלום. והשואפת לכלכלה משגשגת ומחויבת לצדק חברתי. עַם ישראל זוכר את דבר ה' אל גדעון בן יואש: "לךְ בכוחך זה והושעת את ישראל!".  העם כולו יישא תפילה להושעת ישראל", חתם פרס את דבריו.

נתניהו לפרס ואולמרט: אזדקק לעזרתכם