יו"ר ארגון 'אלמגור' מאיר אינדור מספר כי יונה באומל, אביו של החייל הנעדר זכריה באומל, שהלך לעולמו במהלך החג סירב לעסקה של מידע תמורת שחרור מחבלים.

אינדור מספר "בפגישתי איתו כשאמרתי לו בגילוי לב שיכול להיות שבעתיד נצטרך לעמוד משני עברי המתרס, בניגוד אינטרסים, על רקע שחרור מחבלים, אמר לי בחיוך שהוא אינו בטוח שדעותינו שונות".

עוד הוא מציין כי באומל סיפר שהוצע לו על ידי אחד מארגוני הטרור לקבל מידע תמרות לחץ על שלטונות ישראל לשחרור מחבלים והוא לא פעל בעניין. "הוא ביקש ממני שלא לספר על פגישותיו ועל דעותיו כדי לא לחבל במגעיו וחיפושיו", הוא אומר. "באומל היה מזן אחר. יהודי מיוחד, מקורי וייצרתי. אילולא גילו ומצבו היה יכול להיהפך לסוכן מוסד מוצלח", אומר אינדור.

"הוא היה ציוני דתי ובעל דעות מוצקות על המחבלים וארגוניהם ועל הדרך להילחם איתם. הוא לא האמין להם. כשהביאו לו מעראפת  חצי דסקית אמר לי שהוא בניגוד לשליחים שהביאו אותה - כדי להכשיר את הסכמי אוסלו ואת עראפת, הוא אינו שותף לקמפיין והציפיות שיצרו למטרות פוליטיות", הוסיף אינדור.

"הוא קרא לעראפת שקרן ואמר לי שאינו מצפה שיהיה המשך- לחצי הדסקית. הוא טען שהערבים הונו אותו מספר פעמים רוב אלה שנושאים איתנו בעניינים המדיניים  –"עובדים עלינו",כלשונו", אומר אינדור ומוסיף כי, "לאנשי מטה שליט ומטה הקיבוצים הפועלים בעניין יש מה ללמוד "הדרך שבה יונה באומל ניהל את מאבקו ראויה לשמש דוגמא לאנשי מטה שליט. גם לו הייתה ביקורת על הדרג השלטוני . אבל הוא לא הפך אותה לאובססיה ואת עיקר הלחץ שלו הפעיל  בחו"ל ובעיקר כלפי הארגונים הפלסטינים והעולם הערבי בנסיעות רבות כולל לארצות ערב, עם דרכון אמריקאי  ותוך סיכון אישי" .

"ליונה עכשיו התעלומה נפתרה"