הרב שלזינגר עם מהנדסים ואנשי משרד החוץ הספרדי
הרב שלזינגר עם מהנדסים ואנשי משרד החוץ הספרדיצילום: ועידת רבני אירופה

בשורות טובות מקרודובה: הוחזרו העצמות לבית העלמין. בעבר דיווחנו כי ממשלת ספרד הורתה להפסיק את החפירות בבית העלמין הישן



לאחר עשרות מפגשים ומו"מ עקבי ובלתי מתפשר של נציגי 'הוועד להצלת בתי העלמין באירופה', נציגי 'ועידת רבני אירופה', נציגי 'הפדרציה היהודית בספרד' והקהילה היהודית במדריד ובטולדו עם שלטונות ספרד הובאו אתמול אחר הצהריים (יום א') בהלוויה מרגשת מאה וחמש מקדושי טולדו שבספרד, לקבורה מחדש.

לפני כחצי שנה נתגלו במהלך עבודות חפירות הצלה שביצעו ארכיאולוגים של רשות העתיקות הספרדי, כדי לאפשר הרחבת בית ספר בעיר טולדו, קברים יהודיים מימי הביניים. השלדים בארונות קבורה הוצאו מקברם ובעקבות כך קמה סערה בינלאומית. עפ"י המסורת היהודית קבורים בטולדו  הרא"ש ורבנו יונה.

בהזמנת משרד החוץ הספרדי והשגרירה הממונה על העניינים היהודיים במשרד החוץ, הגב' אנה סלמון הגיעו למדריד ולטולדו, מנכ"ל ה'ועד להצלת בתי העלמין היהודיים באירופה' ומנהל היחסים הבינלאומיים של 'ועידת רבני אירופה'. השניים נועדו עם השגרירה, אנשי משרד החוץ, אנשי רשות העתיקות הספרדי ונציגי המועצה האזורית של 'קסטלה לה מנצ'ה'. במפגשים השתתפו גם נציגי 'הפדרציה של הקהילות היהודיות בספרד' ו'ועידת הרבנים הספרדית'. בתום סדרת המפגשים הורו נציגי המועצה האזורית של 'קסטלה לה מנצ'ה' שבתחומה נמצאת העיר טולדו על הפסקת העבודות עד לבירור העניין ומציאת פתרון הלכתי-הנדסי-חוקי לבעיה הקשה. 

אתמול, (יום א') בשעת בוקר מוקדמת הובאו מאה וחמש קדושי טולדו במאה ושלוש ארונות קבורה (באחד הארונות נמצאו 3 שלדים שנקברו יחד) בשעות אחר הצהריים הובאו הארונות לרחבה שלפני בית הספר הצמוד לבית העלמין היהודי ממנו הוצאו. בהלוויה רווית כאב נטמנו מחדש הארונות באותם מקומות מהם נלקחו. לפני סתימת הגולל נשאו דברים נרגשים תוך בקשת סליחה ומחילה מהנפטרים זצ"ל, הגאון רבי אליקים שלזינגר שליט"א ורבה של מדריד, הרב משה בן דהן שליט"א.

מנכ"ל 'ועידת רבני אירופה', הרב אבא דונר שיבח הערב את השלטונות הספרדיים ובהם את נציגי משרד החוץ הספרדי והשגרירה הממונה על העניינים היהודיים במשרד החוץ, הגב' אנה סלמון  על שיתוף הפעולה שהביא לקבורתם מחדש בכבוד הראוי של היהודים שנטמנו בבית העלמין הזה במשך מאות בשנים. הרב דונר הביע את תקוותו כי מעתה יימשך שיתוף הפעולה וזה ימנע את חילולי הקברים ח"ו כבר בשלב התוכניות.

'ועידת רבני אירופה' כוללת את הרבנים הראשיים ובכירי אבות בתי הדין והדיינים של כ- 40 מדינות באירופה משמשת כארגון ייעוץ בינלאומי, חוץ ממשלתי במועצת אירופה ובמסגרת מוסדות 'האיחוד האירופי' לעניינים יהודיים.