רכבת
רכבתאילוסטרציה

הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (הולנת"ע) החליטה היום (ג'), ברוב של 12 תומכים מול שלושה מתנגדים (המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים ונציג הארגונים הסביבתיים) להמליץ למועצה הארצית לתכנון ובנייה להמשיך ולקדם את מעבר הרכבת המהירה לירושלים באזור נחל יתלה בגשר. ההמלצה תועבר להכרעה סופית של המועצה הארצית שאמורה להתקיים בקרוב בנושא זה.

מהחברה להגנת הטבע נמסר בתגובה להחלטה כי "מדובר בהחלטה אומללה ואנטי סביבתית, המבוססת כולה על הנחה חסרת שחר, שהפרויקט נמצא בסכנת ביטול אם תאומץ החלופה הסביבתית, טענה מופרכת לחלוטין מאחר והפרויקט עבר מזמן את נקודת האל חזור. נחל יתלה, שהא אחד מהמקומות היפים והחשובים בהרי יהודה ובישראל כולה, ייפגע ללא יכולת שיקום וללא כל הצדקה. אנו תקווה כי חברי המועצה הארצית יגלו אומץ רב יותר ויקבלו את החלופה הסביבתית, שהיא העדיפה ביותר, וזוכה לתמיכה רחבה בקרב הציבור, ואנו נפעל לשינוי ההחלטה במועצה הארצית".

עוד נמסר כי הוועדה דחתה בהחלטתה את החלופה הסביבתית של מעבר הרכבת במנהרה מתחת לנחל, בה תמכו החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, המשרד להגנת הסביבה, מדענים מתחום האקולוגיה 3500 איש שהגישו התנגדות רשמית למועצה הארצית נגד הקמת הגשר וכעשרת אלפים איש שחתמו לאחרונה על העצומה נגד הרס הנחל והאזור.

לטענת ארגוני הסביבה הקמת הגשר תגרום לנזק סביבתי ונופי בלתי הפיך, נזק שימנע אם יוחלט על מעבר הקו במנהרה. לדברי הארגונים, כל הטענות המועלות לעיתים על ייקור העבודות, קשיים הנדסיים בביצוע המנהרה או משך זמן ארוך יותר בהקמת הקו, כבר הוכחו על ידי מומחים רבים כלא נכונות וכתירוצים בלבד של רכבת ישראל כדי לקדם את עמדתה ולשלול את החלופה הסביבתית.

ראש העיר ירושלים, ניר ברקת הביע הבוקר את תמיכתו בבניית קו הרכבת המהירה לירושלים (A1) בתוואי הנוכחי, ללא עיכובים נוספים.

ברקת הסביר כי קו הרכבת מיועד לחבר את ירושלים לנמל התעופה בן גוריון תל אביב ומרכז הארץ. לדבריו חיבור זה נועד לחזק את מעמדה וחוסנה הכלכלי של ירושלים כעיר מובילה בישראל, "קיומו של קו זה הינו אסטרטגי ובעל חשיבות לאומית עליונה לקידומה ופיתוחה של בירת ישראל", אמר ברקת.

בתשובה לטענות ההגנה על הסביבה אמר ברקת כי "הקמת הרכבת המהירה תביא להפחתת נפח התחבורה הפרטית ולשינוי חד באיכות הסביבה בירושלים". הוא מסביר כי בעקבות פתיחת תכנון הקו מחדש קיים חשש סביר של דחיית הפרויקט עד הקפאתו המלאה, "אופיים של עיכובים מסוג זה מתבטא בהקטנת סיכוייו להתממש", אמר ברקת וציין כי "דחייה זו פוגעת ישירות באיכות הסביבה כתוצאה באי מעבר של האוכלוסייה לשימוש בתחבורה ציבורית".