עזה
עזה

קבוצה ערבית, הנהנית מתמיכה של קרן יהודית בריטית ואמריקנית, הפיקה סרט וידיאו המאשים את ישראל בהוצאה להורג של ערבים חפים מפשע.  הסרט הוצג כראיה במהלך הרצאה על "טיהור אתני" של ערבים אשר נעשה בישראל.



הקבוצה הערבית נקראת "אעלאם", (תקשורת בערבית), והוידיאו הופק על ידי לאמה זאפוק. בוידיאו מאשימים את כוחות הביטחון הישראליים במסע הפחדה של ערבים ובהוצאתם להורג.



הגירסה שנחשפה באתר של אעלאם איננה מספקת הוכחה לטענות אלה, איננה מציגה את זהותו של מבצע החיסול ואף איננה חושפת את מקום האירוע.



המילים - "טבח", "רצח עם", "טיהור אתני", הינן חלק מהמילים בהם משתמש האתר בתעמולה שלו. נציין, כי התנועה של אעלאם מעסיקה ערבים תומכי חמס וערבים "תומכי זכות השיבה" למדינת ישראל.



תמיכה בארגון החמאס

זאהר באולוס, מתאם פעולות המחאה של אעלאם, פרסם ב-4 במארס 2009 הודעה לעיתונות שבה; "קריאה לסולידאריות עם העם הפלסטיני הפועל בעוצמה למען הקמתה של מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה ירושלים, והחזרתם של כל הפליטים לביתם שבישראל". קריאה זו ניתנה בכנס הוועידה השנתי  שארגנה תנועת אעלאם ל"פורום העיתונאים" שסופח אף הוא לתנועה.

הצהרת תמיכה דומה בארגון החמאס הקורא ל"התנגדות עממית פלסטינית" נמצא גם בבלוג של נאסר ויקטור רגו, מתאם היחסים הבינ"ל של אעלאם. בבלוג מוצג קישור לאתר הצבאי של תנועת החמאס, גדודי  עיז-א-דין אל קסאם, אשר מוצג כמקור מידע אמין.



ב-16 במאי 2007, בתום "יום הרגיעה" שבין ישראל לבין החמאס, נאסר הזדהה בבלוג בשידור חי כ"נאסראווי" כדי לשלוח הצהרה בשמו ובשם צוות אעלאם. בהצהרה נאמר; "היו חזקים, דרישות שלום ממני ומצוות אעלאם".



חה"כ חנין זועבי, שנבחרה לאחרונה לכנסת מטעם תנועת בל"ד, תומכת בתנועת אעלאם. היא איננה מסתירה את הנושאים שעל סדר יומה ואומרת; "מטרתנו היא להטיל ספק בזכות קיומה של מדינת ישראל ולהעמיד סוגיה זו למבחן בבית הדין העולמי".



בהנחייתה ובהדרכתה של חה"כ חנין, תנועת אעלאם מפרסמת הודעות לעיתונות, משתמשת בלוביסטים, מעבירה הדרכות לתומכים מחו"ל, מספקת מידע על הישראלים-ערבים לעיתונאים יהודים, וכן מלמדת ערבית בירחונים שבהפקתה. אעלאם רואה את מערכת העיתונות הישראלית ככלי תעמולה בידי  השלטון.



האשמות נגד התקשורת העברית



על פי האשמות שפורסמו נגד ישראל, אעלאם מאשימה את התקשורת הישראלית בכך שהיא "מעודדת הרג וחורבן...".

כך למשל מאשימה אעלאם את עורך עיתון מעריב, הנחשב לעיתון מוביל בישראל, כי הוא "קורא להרס ערים, למחיקת כפרים ולטבח של ילדים".  האשמות דומות אף נאמרו על עיתון ידיעות אחרונות, העיתון הנפוץ ביותר בישראל, תוך ציטוט מנהל העיתון ה"קורא להרג אזרחים חפים מפשע". מיותר לציין שקריאה כזו ממנהל העיתון מעולם לא נעשתה.



באותו מאמר שפרסם אעלאם עוד נאמר, כי "על התקשורת הישראלית לחדול מהשמעת דעות שאינן מתחשבות בעולם הערבי ואשר מתעלמות מעמדות בינלאומיות". יתר על כן, אעלאם דורשת מהתקשורת "להפסיק את השימוש בלשון צבאית ולחדול משימוש במושגים פטריוטיים".



אעלאם טוענת כי "הכוחות הישראליים אחראים ליותר מ-400 מעשי אלימות נגד זכויות העיתונאים בשטחים הכבושים. מעשים אלה נעים בין התעללות ביורוקרטית והטרדות לבין רצח לא מוצדק".



באחד הריאיונות הראשונים שלה בכנסת כחברת כנסת, חה"כ זועבי צוטטה בעיתון ג'רוזלם פוסט כמי שאמרה, כי היא תומכת בפיתוח פצצת גרעין בידי איראן כמשקל נגד מדינת ישראל. באותו הריאיון אף הצהירה, כי היא איננה לויאלית למדינת ישראל במתכונתה הקיימת.



מספר מילים על אלימות צבאית



חה"כ זועבי, מתוקף היותה מנהלת אעלאם, הגישה מסמך טיוטה וחתמה עליו כמסמך "הצהרת חיפה". מסמך זה נתמך על ידי חוגים רחבים בחברה הערבית, חוגים השוללים את זהותה היהודית של מדינת ישראל.  המסמך מציע "שינוי מקיף במדיניות הישראלית, שינוי שיפסיק את תפקידה ההרסני של מדינת ישראל באזור"...



לאחרונה ממש, היו לזועבי מילים חמות על המרד הערבי. וכפי שהיא אמרה לערוץ החדשות "גרינ-לפט" האוסטרלי, "איננו חיים בשטחים, איננו יכולים לזרוק אבנים ואיננו יכולים להשתתף בהתנגדות הממית הלגיטימית נגד הכיבוש".



תנועת אעלאם נהנית ממימונה של וושינגטון הבירה האמריקאית באמצעות הקרן החדשה לישראל. (קרן שאולי צריך לכנותה כ"הקרן לישראל חדשה" ע"ו). קרן זו נהנית מתמיכה של מממנים יהודים אמריקאים ובריטים התומכים בארגונים קיצוניים כמו עדאללה ומוסאווה. כל הארגונים הללו קוראים למחיקתה של הזהות היהודית ממדינת ישראל ולזכות השיבה של הפליטים לגבולות 1948.



בנוסף למימון הקרן החדשה לישראל, אעלאם נהנית גם ממענקים מארגונים נוספים כמו למשל מארגון אלקודס, ארגון ערש התרבות הערבית, שהוקם על ידי הרשות הפלסטינית ועל ידי הליגה הערבית.



בוועידה הצהיר הארגון כי יש "לתמוך בעם הפלסטיני ובמאבקו הצודק להקמת מדינה פלסטינית עצמאית שעיר בירתה ירושלים, ולתמוך בזכות השיבה".



השתתפות ישראל בשבוע האפרטהייד



בחודש מארס 2009, אעלאם פרסמה הודעה לעיתונות שבה נאמר, כי ישראל איננה רשאית "לשלול את ירושלים כעיר הבירה של המדינה הפלסטינית, ובקרוב יתקיים דיון רחב בנושא בהשתתפות נציגות העולם הערבי והאסלאמי. בדיון תיבחן מידת ההשפעה העולמית על מעמדה של ירושלים".



חה"כ חנין זועבי מארגנת אירועים כמו שבוע האפרטהייד הישראלי במסגרת תפקידה כמנהלת תנועת אעלאם. כן היא מטיפה לערבים שלא ליטול חלק בשירות לאומי במדינת ישראל.



ב-2008, ארגון אעלאם השתתף בוועידת עיתונאים פלסטינית ברמאללה "שמטרתה לקדם שיתוף פעולה בין עיתונאים פלסטינים בישראל לבין עיתונאים מהגדה המערבית, ולדון בתקשורת הפלסטינית שבשני צידי הקו הירוק", כמו גם "לבחון את האסטרטגיות המעשיות של התקשורת הפלסטינית בהקשרה הישראלי, האירופי והאמריקאי". אחת ההרצאות באותה הועידה עסקה בנושא "60 שנות טיהור אתני".



צוות העובדים

בדיקת צוות העובדים באעלאם ממחיש את הקשר שבין אעלאם לבין הרשות הפלסטינית. המנכ"ל הנוכחי של אעלאם, סנעה חמוד, הגיע אל אעלאם לאחר ששימש כקונסול במחלקת המו"מ של תנועת ה-PLO, התנועה הלאומית לשחרור פלסטין.



וודאי עוואדי, מי שכיהן בהנהלת קרן המימון של אעלאם כשזו  נוסדה בשנת 2000, עבד בעבר ככתב ב"אל-איאם" שהינו משרד הפרסום הרשמי של הרשות הפלסטינית.



נאסר ויקטור רגו, שהוזכר קודם, ציין בבלוג כי "חמאס הינה תנועת ההתנגדות והשחרור הלאומית האמיתית", ואף הוסיף כי "ישראל שמה לה ליעד לחשוף אזרחים כדי למנוע מהם הזדהות רגשית וכדי למנוע מהם לנקוט בפעולות לשחרור העם הפלסטיני ולהפסקת שעבודו". רגו לא הגיב לשאלות ששלחנו לו בנוגע להצהרותיו בבלוג.



אנטון שלחאת, חבר הנהלת אעלאם, קיבל ממפקד כוחות הביטחון הישראלי צו מניעה האוסר עליו מלצאת את ישראל. הצו ניתן בשנים 2006-7 משום שאנטון שלחאת נחשב ל"מסוכן לביטחונה של מדינת ישראל".



הצהרת הקרן החדשה לישראל (או הקרן לישראל חדשה)



עיתונאי שאל את האריס פיליפסון, האם לקרן החדשה לישראל אין בעיה לממן גופים התומכים בזכות השיבה. דובר הקרן השיב כי "הקרן ערה לכך שיש אידיאולוגיות שונות בקבוצות שונות, וכי הקרן איננה מצפה למחויבות אידיאולוגית של מקבלי התמיכות מטעם הקרן".



לארי גארבר מי שכיהן בעבר ב-USAID, הינו המנכ"ל של הקרן החדשה לישראל מאז 2004. באתר הקרן נאמר, כי ייעוד הקרן הוא "לחזק את הדמוקרטיה הישראלית באמצעות תמיכה בתוכניות המעודדות הגנה ושמירה על זכויות אזרח, ליצור גשר חברתי לצמצום פערים חברתיים, לעודד סובלנות, ולאפשר חופש פולחן אמונה ודת". כן מציינת הקרן, כי היא מעניקה תמיכות לארגונים שונים בישראל בהיקף של יותר מ-15 מיליון דולר בשנה.



בנוסף, מעל 4 מיליון דולר בשנה ניתנים לארגון "שתי"ל" המספק שירותי תמיכה וייעוץ ארגוני לשינוי חברתי בישראל. הארגון הוקם על ידי הקרן החדשה לישראל בשנת 1982 והוא תומך ביותר מ-1000 ארגונים שלישיים, חוץ ממשלתיים.



פורום המזרח התיכון הזמין מחקר על פעולותיה של תנועת אעלאם מהמכון לחקר מדיניות המזרח הקרוב כך שהמחקר יהיה זמין להשגה ברשת/בצורה מקוונת.