גוש קטיף
גוש קטיף

לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים הוגשה בסוף השבוע האחרון עתירה מנהלית נגד מדינת ישראל (עת"מ 1482/09) על ידי בעלי שלושה משקים חקלאיים, שגרו לפני ההתנתקות בגוש קטיף ופנו לשתף פעולה עם מנהלת סל"ע ומשרד החקלאות להסדרת העברת משקיהם מן היישוב גני טל ברצועת עזה, אל שטחי מדינת ישראל, לפני ביצוע ההתנתקות, וכיום, לאחר ביצוע ההתנתקות נפגעו קשה וניזוקו בלפחות 15 מיליון ₪, לעומת חבריהם אשר לא שיתפו פעולה עם המדינה והסדירו עניינם רק כשלוש שנים לאחר ההתנתקות.

על פי האמור בעתירה, שהוגשה על ידי עורכי הדין זיו סימון ואילון עישר, בעלי שלושת המשקים, פנו כשנה לפני ההתנתקות אל משרד החקלאות ומנהלת סל"ע בבקשה להסדיר העברת המשקים החקלאיים. הם זכו לקיטונות של בוז ונתפסו כבוגדים על ידי חבריהם לישוב. גם מנהלת סל"ע ומשרד החקלאות מצידם לא הקלו על בעלי המשקים ומשך כשנה, הם עברו תלאות, עד שלבסוף, כחודש לפני הפינוי, אותרו שטחים באזור אשקלון ומשקי העותרים הועברו אליהם באופן זמני. בנוסף, נאלצו בעלי המשקים לשאת בעלויות העברת המשקים, כיוון שבעת העברת המשקים לא הוסדר עדיין מנגנון פיצוי.

מדינת ישראל, הבטיחה לבעלי המשקים כי זכותם לקבל נחלות חקלאיות, לא תפגע לעומת זכויות חבריהם כתוצאה משיתוף הפעולה.

בעתירה נטען כי שלוש שנים לאחר ההתנתקות הגיעו חברי היישוב בו התגוררו המבקשים להסדר עם המדינה וזכו לקבל נחלות חקלאיות ביישוב בדרום, בעוד בקשת העותרים לקבל נחלות, סורבה בטענה כי הם קיבלו משקים חקלאיים עובר להתנתקות ואין להם זכות לקבל נחלות כעת. יצוין כי המשקים שקיבלו העותרים הם משקים זמניים בלבד, המרוחקים 40 דקות נסיעה מן היישוב, אליו הם אמורים לעבור ושתנאי השטח שם אינם מתאימים לחקלאות.

העותרים מעריכים כי פגיעתם לעומת חבריהם, היא לפחות 15 מליון ₪ ומורכבת מאי התאמת הקרקע לצרכים חקלאיים, הוצאות בהן הם נדרשים לשאת כתוצאה מכך, ההבדל בשווי בין הנחלות שקיבלו חבריהם לנחלות שהם יכולים לקבל ועוד. כעת מבקשים העותרים כי מדינת ישראל תעמוד בהבטחתה ותשווה מצבם למצב חבריהם, אשר לא שיתפו עימה פעולה עובר לביצוע ההתנתקות.

עוה"ד זיו סימון ואילון עישר מסרו בתגובה "מדובר במקרה קיצוני של הפרת הבטחה שלטונית. דווקא המעטים ששיתפו פעולה עם המדינה לפני ההתנתקות, מוצאים עצמם נפגעים. למעשה, מדינת ישראל השתמשה בעותרים, הבטיחה להם הבטחות לפני ההתנתקות, כאשר הרוב המוחלט של המתיישבים לא שיתף עימה פעולה, וזנחה את העותרים ואת הבטחותיה לאחר שבוצעה ההתנתקות ולאחר שלא היה בשיתוף הפעולה כדי לקדם את האינטרסים שלה. שכרם של העותרים יצא בהפסדם ולצערם שיתוף הפעולה עם המדינה, גרם להם לא רק להיפגע חברתית אלא גם לפגיעה כלכלית קשה".

טרם התקבלה תגובת מנהלת סל"ע לכתבה.