אישור חוק אזורי עדיפות לאומית

ועדת הכספים אישרה היום (א') את חוק אזורי עדיפות לאומית, במסגרת חוק ההסדרים. החוק שהובא לאישור חברי הועדה שונה מהנוסח המקורי שעסק בעיקר בנושא הפריפריאלי, והוספו בו קריטריונים נוספים וזאת בהמשך לדיון הקודם שהתקיים בנושא בוועדה. 

ראש מועצת שומרון מסיקה אמר בתגובה כי נמנעה פגיעה כלכלית אנושה בהתיישבות המתקרבת בחומרתה לדו"ח טליה ששון.

באוגוסט 2008 העבירה ממשלת אולמרט במה שמכונה כ'מחטף' שורה של החלטות הקובעות קריטריונים לתמיכה בפריפריה המפלים בצורה קשה את ההתיישבות ביהודה ושומרון והמורידים דרסטית את גובה המענקים ומענקי האיזון של 19 מתוך 23 רשויות מוניציפאליות ביהודה ושומרון.

מסיקה מציין כי הפגיעה הייתה עלולה להגיע לירידה לרבע מהתקציב שהיה מועבר לפני כן. ראש מועצת שומרון פעל בחודשים האחרונים על מנת לתקן את הענין בשיתוף עם יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין ומרכז הקואליציה בועדת הכספים, ח"כ ציון פיניאן, ובשיתוף כל חברי הכנסת מהמחנה הלאומי החברים בועדת הכספים.

בהצעת החוק אושרו הקריטריונים הבאים: המצב הביטחוני, מצב החוסן הכלכלי של העיר והמצב הסוציו אקונומי, המיקום הגיאוגרפי, תכנון הפריסה של אוכלוסייה ברחבי המדינה, וכן ניתנה האפשרות לממשלה לאשר הטבות במקרים נוספים, בכפוף לאישור ועדת הכספים.  כמו"כ התווסף לחוק סעיף הנוגע לנושא רמת ההכנסות של העיר, אל מול רמת ההכנסה הפוטנציאלית.

החוק אושר ברוב קולות בוועדה, חלקו עבר אף בתמיכת חברים מהאופוזיציה, ח"כ שי חרמש אמר בדיון כי אי אישור החוק יגרום לנזק עצום לרשויות המקומיות, כפי שעלה בדיון הקודם.

יו"ר ועדת הכספים ח"כ הרב משה גפני אמר כי החוק חיוני כאוויר לנשימה בעבור רשויות מקומיות רבות, ולאור הרצון להימנע מעיכובים, הוא יאושר כבקשת הממשלה בחוק ההסדרים.