הגירוש מגוש קטיף
הגירוש מגוש קטיף

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, רפאל יעקובי, פסק פיצויים בגובה של כ-4 מיליון שקלים להורים שקברי בניהם נעקרו בהתנתקות.

המדובר במשה ולינדה שטיין ובאליהו ורחל לוטטי, אשר קברי בניהם נעקרו מבית העלמין בגוש קטיף, תבעו שורה של גורמים שהיו קשורים בהתנתקות, אולם בסופו של דבר הוסכם כי רק המדינה תישא בתוצאות.

בחוות דעת פסיכולוגית שהוגשה לבית המשפט, נאמר כי "התסכול על כך שהמדינה נטשה אותם, שלא התייחסו אליהם מספיק בכבוד, שהטיפול בגופה לא היה נכון, שחיילים הצטלמו וצחקו, הסיפור עם הנעליים, שאיש לא היה צריך לדעת עליו, הכול נותן להם תחושה של נטישה, של ביזוי ובעצם, שאין על מי לסמוך".

"הדבר גרם למשפחה להרגשת ביזוי והשפלה. מצד אחד לא איפשרו להם להיות ליד הקבר בפתיחתו בגלל "צנעת הפרט". ומאידך, אחרים הצטלמו שם למזכרת", הוסיפה הפסיכולוגית.

בחוות הדעת נאמר עוד, כי "מדובר בטראומה ראשונה קשה ובלתי נמנעת של רצח הבן שלא טופלה, שלאחריה באו סידרת טראומות קשות, משפילות ושרירותיות, שלא היו מוצדקות ושיכלו להמנע לפי תפיסת המשפחה".

השופט דחה את טענות המדינה, לפיהן המומחית לא פעלה באורח אובייקטיבי בשל הזדהות יתר שפיתחה למצוקת התובעים וכעס שנתעורר אצלה כלפי התנהלות הנתבעים ביחס לתובעים.

"אני סבור שגם המומחית דנן פעלה כך, וכי גילוי הלב הרב שלה ראוי להערכה, ולא רק שאינו מצביע על כך שפעלה שלא כראוי, אלא דווקא תורם לקבלת תמונה מלאה על כל הנחוץ", קבע השופט.

כאמור קבע לבסוף השופט כי סכום הפיצויים הכולל לשתי המשפחות יעמוד על כארבעה מיליון שקלים, אשר יפצו אותם על הנזק שנגרם להם כתוצאה מהאופן בו נעקרו הקברים.