מעוניין בהשמדתנו. אבו מאזן
מעוניין בהשמדתנו. אבו מאזןפלאש 90

המסר המרכזי שעלה מנאומו של יו"ר הרשות הפלסטינית בועידת הפתח בבית לחם, הוא חתירה לשלום בצד השארתה על השולחן של אופציית ההתנגדות המזוינת, "למרות שבחרנו בשלום, אנו שומרים על הזכות להתנגדות חמושה, הלגיטימית מבחינת החוק הבינלאומי".

המזרחן פרופ' משה שרון מהאוניברסיטה העברית, אומר בראיון לערוץ 7 כי דבריו של אבו מאזן לא מפתיעים, וכי הרצון להיאבק בישראל משותף לפתח ולחמאס באותה מידה, "חשוב להדגיש כי אין הבדלים בין הקבוצות הלוחמות בנו בקרב ערביי ארץ ישראל, אין הבדל בין החמאס לפתח ומה שחשוב הוא ששני הצדדים לא רוצים באמת שתי מדינות לשני עמים אלא הם רוצים את כל המדינה לעצמם, המאבק בין הפתח לחמאס הוא רק על השליטה על המקורות הכספיים וכאלה יש הרבה, גם כספים שמגיעים מאירופה ממדינות ערב ומישראל. אבל שתי התנועות הללו כולם רוצות להלחם בישראל זו המטרה האסטרטגית שלהם לכן דבריו של אבו מאזן לא מפתיעים".

במהלך הנאום אמר אבו מאזן, כי נעשו על ידי הפתח שגיאות רבות גם בכל מה שקשור לתהליך השלום עם ישראל, פרופ' שרון טוען כי אבו מאזן מאוכזב שהוא עדיין לא הצליח לסחוט מישראל פשרות מדיניות נוספות, "אבו מאזן יודע שהוא היה יכול להוציא הרבה דברים מאולמרט ולבני ובעניין הזה הוא מודה שהוא טעה".

לדבריו, המנהיגות בישראל ממשיכה להתעלם מדברים מפורשים שנאמרים כל הזמן על ידי המנהיגות הפלסטינית שקוראת להשמדת ישראל, "גם מנהיגי הפתח  אומרים בצורה הכי מפורשת שהם רוצים להפוך את מדינת ישראל למדינת כל אזרחיה ולבטל את חוק השבות, הם לא רוצים אפילו שהכותל המערבי ישאר בידינו לטענתם אין לנו אחיזה לא בקרקע ולא באויר ולא בשמיים הכל שייך להם. לצערי גם השמאל הישראלי שותף למאוויים האלה, גם הם רוצים מדינת כל אזרחיה דבר שיביא לחיסולה של מדינת ישראל בתוך עשרים שנה".

פרופ' שרון סבור, כי  שממשלת ישראל חייבת לדעת איך מנהלים משא ומתן במזרח התיכון, "אצל הפלסטינים אין מילה כזאת שנקראת משא אלא רק מתן, אנחנו צריכים לנהל איתם דיונים ברוח דומה, להציג להם אך ורק את התביעות הטריטוריאליות שלנו מהם וזו הזכות שלנו אולי אז הם יתחילו להפנים את המסרים הנכונים, גם סוריה, לא רוצה איתנו שלום, היא רק רוצה לקבל את הכנרת כדי לשאוב משם את המיים, רק לקבל בלי לתת כלום, גם אנחנו צריכים לעבוד איתם באותה שיטה".