יישאר בקמפוס? אוניברסיטת בן גוריון
יישאר בקמפוס? אוניברסיטת בן גוריוןאתר האוניברסיטה

פעילי 'אם תרצו' שיגרו לנשיאת אוניברסיטת בן גוריון, פרופ' רבקה כרמי, מכתב בו דרשו את פיטוריו של ד"ר ניב גורדון שהגדיר את מדיניות ישראל כלפי הפלשתינים כ'אפרטהייד' וקרא לעולם האקדמי להחרים את ישראל. את הדברים כתב במאמר שפרסם ב"לוס אנג'לס טיימס".

במכתבם לפרופ' כרמי כתבו אנשי 'אם תרצו':

"בשנים האחרונות היינו עדים למקרים, אמירות ואירועים אנטי ציוניים, באוניברסיטאות ובמכללות השונות בארץ שלא זכו לתגובה ראויה מצד המוסדות האקדמיים בהם התרחשו ועל כן ראויה תגובתכם לתמיכה. אך יחד עם זאת, לאור הכרזתו כי מדינת ישראל הינה מדינת "אפרטהייד", הסתפקות בתגובה כזאת רק תעודד את ד"ר גורדון ושכמותו להמשיך במאמציהם לפגוע במדינה ובמוסדותיה".

"גם אנחנו, כפי שציינתם בתגובתכם, מכירים ומוקירים את החופש האקדמי הניתן למרצים באקדמיה. כפי שנלחמנו בקריאות לפיטורי אל"מ עו"ד פנינה ברוך שביט מתפקידה בפקולטה למשפטים באוניברסיטת ת"א, עקב תפקידה בצה"ל, כך אנו מכירים גם בזכותו של ד"ר גורדון לפרסם מאמרים או לבצע מחקרים עימם איננו מסכימים, אך מקרה זה שונה מהותית. בכל חופש ביטוי ולכל חופש אקדמי חייבים להיות קווים אדומים שאותם אסור לחצות. בכל דמוקרטיה הסייג עובר בהסתה וכפי שציינתם בעצמכם, ד"ר גורדון חצה במופגן את כל הקווים האדומים במקרה הזה, עבר על זכויותיו מתוקף החופש האקדמי אשר ניתן לו ולא בפעם הראשונה".

כאמור, דרישתם של חברי התנועה היא פיטוריו באופן מיידי של גורדון משורות הסגל באוניברסיטת בן גוריון. "לאור התגובות אשר יצאו מאוניברסיטאות אחרות, או יותר נכון לא יצאו, בראייתנו ראוי ומבורך יהיה באם תמשיך אוניברסיטת 'בן גוריון' בקו החשוב בו נקטה, תנקה עצמה מכתם שכזה על כבוד המוסד הוותיק והמכובד ואת כבודה של מדינת ישראל ותרחיק משורותיה אדם שכזה אשר פועל ללא לאות לפגיעה במעמד ישראל ולבידודה העולמי".

מנסחי המכתב מוסיפים ומספרים במכתבם כי "קיבלנו עשרות פניות מסטודנטים, מכל רחבי הארץ וביניהם גם סטודנטים הלומדים באוניברסיטת בן-גוריון ואשר טענו באוזנינו כי אין לעבור על כך לסדר היום וכי השארתו כמרצה באוניברסיטה תהווה יריקה בפרצופם בפרט ובפרצופם של אזרחי מדינת ישראל בכלל, שמכספי מיסיהם משולמת משכורתו של ד"ר גורדון המנסה בכל דרך ולא בפעם הראשונה לפגוע במדינת ישראל".

"הייתכן בכל מקצוע או ארגון אחר באיזה שהוא מקום בעולם שעובד יקרא לפגיעה של גורמי חוץ במי שמשלם את משכורתו ויישאר בתפקידו? אשר על כן, פיטוריו הם הצעד הראוי. אנו תקווה כי הנהלת האוניברסיטה, שר החינוך, יו"ר וועדת החינוך והמועצה להשכלה גבוהה יראו לנכון להתייחס בכובד הראש הראוי לדברים אלה", נחתם המכתב.

יצוין כי על פי דיווחים עיתונאיים להנהלת האוניברסיטה הגיעו הודעות מתורמים ברחבי העולם שקראו את מאמרו של גורדון נגד מדינת ישראל, ובהודעות אלה הבהירו שיחדלו את הזרמת הכספים והתרומות למוסד.