בית מרקחת צהוב. אשכוליות
בית מרקחת צהוב. אשכוליות

מחקר מדעי חדש שנערך באוניברסיטת מערב אונטריו שבקנדה קובע כי שתיית מיץ אשכוליות או אכילת אשכולית מפחיתים את הסיכון לחלות במחלות לב, בסוכרת וכן מסייעים לירידה במשקל. צוות החוקרים גילה כי באשכולית מצוי מרכיב צמחי (פלבנואיד) מסוג נרינגנין ((naringenin האחראי לטעמה המריר של האשכולית ומהווה נוגד חימצון עוצמתי ביותר. הנרינגרין מתכנת מחדש את הכבד ומעודד אותו לשרוף את השומן העודף ולא לאגור אותו כמצבורים בגוף. יתרה מזאת, החוקרים מצאו כי נרינגנין עוזר לאזן את רמת האינסולין והגלוקוז בדם ובכך מפחית את הסיכון לחלות בסוכרת מסוג 2, סוג הסוכרת הנפוץ ביותר הפוגע בעיקר באנשים הסובלים מהשמנת יתר.

המחקר נערך במעבדה וכלל שתי קבוצות עכברים שקבלו תפריט זהה המבוסס על מזון עתיר שומן בעל ערך קלורי זהה. קבוצת עכברים אחת קבלה לתפריט המזון גם את המרכיב נרינגנין, המצוי בפרי ובמיץ האשכוליות לעומת קבוצת העכברים השנייה שלא קבלה את המרכיב כלל. מהמחקר עלה כי הקבוצה שלא קבלה נרינגנין לתפריט היומי שלה, פיתחה תסמינים של סינדרום מטבולי הכולל השמנה בעיקר באזור הבטן, לחץ דם גבוה, ועלייה חדה ברמת הכולסטרול. בנוסף בקבוצה זו, פתחו העכברים עמידות לאינסולין שהינו מאפיין מרכזי בהתפתחות סוכרת מסוג 2. לעומת זאת, הקבוצה של העכברים שקבלו למזונם נרינגנין, למרות שניזונו מאותו תפריט עתיר שומן וצרכו אותה כמות קלוריות יומית שמרו על משקל זהה ורמת כולסטרול יציבה מתחילת המחקר ועד סופו ולא פתחו את התסמינים מהם סבלו קבוצת העכברים הראשונה.

פרופ' מורי הוף מאוניברסיטת מערב אונטריו שעמד בראש המחקר מציין כי "ניתן לקבוע בוודאות כי נרינגנין הוא הסיבה למניעת השמנה בקרב הקבוצה שקבלה את המרכיב. לנרינגנין לא היתה כלל השפעה של דיכוי התיאבון והוא לא גרם לצריכה מופחתת של קלוריות. העובדה שהעכברים לא עלו במשקל היא הודות למנגנון הייחודי של הנרינגרין הגורם לכבד לשרוף את השומן העודף ולא לאגור אותו בגוף"

המחקר פורסם לאחרונה במהדורת האון ליין של כתב העת הרפואי הבינלאומי לסוכרת (journal Diabetes) ועתיד להתפרסם בגיליון המודפס הקרוב של כתב העת. מניתוח ממצאי המחקר עולה המסקנה כי אשכוליות מורידה את הסיכון לחלות במחלות לב ובסוכרת ומסייעת לירידה במשקל הודות לנרינגנין המצוי בפרי ובמיץ האשכולית וכן בפירות הדר. עם זאת, חשוב לציין שכמויות הנרינגנין שניתנו לעכברים גבוהות יותר ממה שמצוי באופן טבעי באשכוליות לכן יש צורך לבדוק האם שימוש בנרינגנין בכמויות שנבדקו במחקר הוא בטוח ויעיל  לשימוש בבני אדם.