צל"ש לסמל משה פלסר

מפקד פיקוד הצפון, האלוף גדי איזנקוט, העניק היום ציון לשבח ללוחם גולני סמל משה פלסר, שהרג את המחבל שביצע את פיגוע הטרקטור בירושלים בחודש יולי 2008. פלסר, תושב שכונת קריית משה בירושלים, נסע על אופניו ברחוב יפו בירושלים כשלפתע הבחין במחבל הדורס. הוא לא היסס ובנחישות לקח אקדח ממאבטח, טיפס על הטרקטור והרג את המחבל.

מפקד הפיקוד אמר היום בטקס כי "המיוחד במעשיו של סמל פלסר הוא שמדובר בחייל בתחילת דרכו הצבאית, אשר במהלך חופשה נקלע לאירוע, הפגין יוזמה, תושייה וקור רוח, חתר למגע ובך הציל חיי אדם, סמל פלסר היווה במעשיו דוגמא כיצד מצופה מחיילי צה"ל לנהוג".

בטקס נכחו חבריו ובני משפחתו, בהם גיסו, סרן דוד שפירא, קצין הצנחנים שחיסל את המחבל בישיבת מרכז הרב, "אותם ערכים באו לידי ביטוי בשני המקרים וצריכים לשמש דוגמא לכולנו", הוסיף מפקד הפיקוד.

פורסמו שמותיהם של של מקבלי הציונים לשבח במבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה

הרמטכ"ל, רב-אלוף גבי אשכנזי, אישר השבוע את הענקתם של שבעה ציונים לשבח (צל"שים) למפקדים וללוחמים שלחמו במבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה. במהלך היומיים האחרונים הודיעו מפקדיהם של הלוחמים והקצינים על החלטת הרמטכ"ל להענקת ציונים לשבח על תפקודם. במהלך מבצע "עופרת יצוקה".

הרמטכ"ל אישר את הענקת הצל"שים לאחר ששמע את המלצות הוועדה המיוחדת בראשותו של תת-אלוף קובי ברק שבחנה שורת מועמדים לצל"ש, שהוגשו על ידי מפקדי הכוחות. הצל"שים יוענקו לחיילים במהלך השבועות הקרובים.

להלן שמותיהם של מקבלי הציונים לשבח ופירוט הקרבות והאירועים בגינם נמצאו ראויים לציון לשבח:

ציון לשבח מטעם מפקד פיקוד הצפון מוענק לסגן אפרים תהילה

סגן אפרים תהילה שירת כסגן מפקד פלוגה ביחידת "אגוז" של חטיבת "גולני" בזמן המבצע וכעת הינו חניך במכללה לפיקוד טקטי.

סיפור המעשה: ביום ה' בטבת תשס"ט, 1 בינואר 2009, סרקה פלוגה בצוות החוד מבנה שממוקם בפאתי שכונת עזת-עבד-רבו, בצפון שכונת סג'עייה ברצועת עזה. במהלך הסריקה נפתחה אש לעבר הכוח ממנה נהרג מפקד הצוות סגן עומר רבינוביץ' ז"ל.

סגן תהילה, שהיה באותה עת בכוח האחורי בבית, חתר למגע למקום פגיעתו של סגן עומר רבינוביץ' ז"ל ונתקל במחבל פנים-אל-פנים.

סגן תהילה איגף את המחבל דרך מרפסת תוך שהוא מטפס על מרזב הבית, עד שהגיע לדלת האחורית של החדר בו נמצא המחבל, השליך רימון והרגו. סגן אפרים תהילה הראה במעשיו יוזמה ותושייה, חתירה למגע ודבקות במשימה, דוגמא אישית וכושר מנהיגות תחת אש.

ציון לשבח מטעם מפקד פיקוד המרכז מוענק לסמל-ראשון במילואים מנחם ציק

סמל-ראשון במילואים מנחם ציק שירת כחובש בגדוד "חרוב" של חטיבת "כפיר" בזמן המבצע והשתחרר משירות סדיר ביולי 2009.

סיפור המעשה: ביום י"ב בטבת תשס"ט, 8 בינואר 2009, השתלט גדוד "חרוב" על שטחים שולטים על ציר מרכזי באזור כיסופים. בתום ההתקפה התמקם מפקד הפלוגה המסייעת, רב-סרן רועי רוזנר ז"ל, עם חייליו בין שני בתים ששימשו להם למחסה. לעבר הכוח נורו מספר טילי אָר-פִּי-גִ'י ונפתחה אש מקלעים. מירי זה נפגעו רב-סרן רועי רוזנר ז"ל ושלושה מחייליו.

סמל-ראשון (מיל') ציק, חובש בפלוגה, רץ תחת אש וחתר למקום בו נפגע הכוח, מבלי שקיבל פקודה לבצע זאת. סמל-ראשון (מיל') ציק טיפל במפקד הפלוגה שנפצע קשה והנחה את שאר הלוחמים על דרך הטיפול בפצועים האחרים.

סמל-ראשון (מיל') ציק הוביל את הכוח הנפגע ממקום האירוע לתחנת האיסוף הגדודית. על-אף הנחיית הרופא, סירב לעלות לכלי הפינוי ורץ חזרה לנקודת האירוע כדי לטפל בשאר הפצועים. סמל-ראשון (מיל') ציק הפגין במעשיו יוזמה ותושייה, חירוף נפש תוך סיכון אישי, חתירה למגע ודבקות במשימה.

ציון לשבח מטעם מפקד עוצבת "האש" מוענק לסמל-ראשון במילואים עופר צהרי

סמל-ראשון במילואים עופר צהרי שירת כלוחם בגדוד "פתן" של חטיבת הצנחנים בזמן המבצע והשתחרר במרץ  2009.

סיפור המעשה: ביום י"ח בטבת תשס"ט, 14 בינואר 2009, סרק גדוד "פתן" את שכונת סלאטין בעיירה ג'באליה, בצפון רצועת עזה. במהלך הסריקה, אירעה היתקלות במהלכה נפגעו מפקד הגדוד, מפקד פלוגת החוד ושני חיילים נוספים. לאחר ההיתקלות, קיבלה מחלקת הפטרול, משימה להתמקם במבנה סמוך ולהעניק חיפוי למבנה שבו שהו הנפגעים.

סמל-ראשון (מיל') צהרי, התמקם בעמדת החיפוי באחד החדרים במבנה, אך הרגיש כי למרות שדווח שהמבנה מאובטח, ישנם סימנים המעידים כי הוא לא נסרק כראוי ועל כן ביקש ממפקדו לסרוק מחדש את הקומה בה נמצא הכוח. במהלך הסריקה נתקל סמל-ראשון (מיל') צהרי במחבל שפתח לעברו באש מטווח אפס. סמל-ראשון צהרי הכין רימון, זרק אותו לעבר החדרון והרג את המחבל.

סמל-ראשון (מיל') צהרי הפגין במעשיו יוזמה ותושייה, קור רוח, אחריות אישית ושיקול דעת, תוך חתירה למגע ודבקות במשימה.

ציון לשבח מטעם מפקד עוצבת "געש" מוענק לסרן מוטי איפלח

סגן מוטי איפלח שירת במהלך המבצע כפרמדיק בגדוד "סער" של עוצבת השיריון "ברק", ומאז עלה לדרגת סרן.

סיפור המעשה: ביום י"ח בטבת תשס"ט, 14 בינואר 2009, במהלך פעילות של כוח מחטיבת הצנחנים במחנה הפליטים שאטי בצפון רצועת עזה, נכנס הכוח  לבניין. מטען הופעל לעבר הכוח ממנו נפגעו מספר לוחמים, ביניהם פצוע אנוש, סגן-משנה אהרון קרוב. סגן מוטי איפלח, פרמדיק בגדוד "סער", הגיע למקום האירוע, מצא את הנפגע שהוא בעל פציעה חמורה בגפיים ובפנים ופעל בנחישות ובמקצועיות להצלתו, תוך שהוא מבצע פעולה לפתיחת נתיב האוויר של הפצוע, בתנאים קשים. אלמלא פעולה זו, לא היה הפצוע שורד את פציעתו. החלטתו של סגן איפלח לבצע את הפעולה ואופן ביצועה בתנאים קשים הביאו לידי הצלת הפצוע. סגן איפלח פינה את הפצוע ברכב משוריין והמשיך להנשימו עוד 40 דקות עד להגעה למנחת המסוקים.

סגן מוטי איפלח הפגין במעשיו דבקות במשימה, אומץ לב מקצועי, נחישות וקור רוח.

ציון לשבח מטעם מפקד בסיס תל נוף מוענק לרב-סמל במילואים זיו

רב-סמל במילואים זיו שירת בשירות מילואים כפרמדיק מוטס של יחידת החילוץ וההצלה של חיל-האוויר.

סיפור המעשה: ביום י"ח בטבת תשס"ט, 14 בינואר 2009, נכנס כוח של חטיבת הצנחנים לבניין באזור מחנה הפליטים שאטי. מטען הופעל לעבר הכוח ממנו נפגעו מספר לוחמים, ביניהם פצוע אנוש, סגן-משנה אהרון קרוב. מסוק פינוי שהוזנק הגיע לשטח וחבר לכוחות. הפצוע הועלה למסוק ויחד עימו פונו עוד שלושה לוחמים פצועים של הכוח בדרגות פציעה שונות.

רב-סמל (מיל'), פרמדיק מוטס במילואים ביחידת החילוץ וההצלה של חיל-האוויר, ביצע בפצוע פעולה כירורגית של החדרת צינורית הנשמה דרך חתך בצוואר, זאת לאחר התייעצות עם הרופא המוסק ותוך גילוי נחישות ומקצועיות -וכל זאת תוך כדי טיסה מבצעית במסוק.

רב סמל (מיל') זיו ביצע את הניתוח בשלמות תוך הפגנת מקצועיות רבה, והביא להצלת חיי הפצוע. רב סמל (מיל') זיו הפגין במעשיו דבקות במשימה, אומץ לב מקצועי, נחישות וקור רוח.

ציון לשבח מטעם מפקד חטיבת הצנחנים מוענק לסמל-ראשון במילואים זיו דניאלי

סמל-ראשון במילואים זיו דניאלי שירת כמפקד כיתה בגדוד "פתן" של חטיבת הצנחנים בזמן המבצע והשתחרר באוגוסט 2009.

סיפור המעשה: ביום י"ח בטבת תשס"ט, 14 בינואר 2009, סרק גדוד "פתן" את שכונת סלאטין בעיירה ג'באליה בצפון רצועת עזה. במהלך הסריקות נתקל כוח מפלוגת החוד במחבלים בתוך מבנה. חוליית החוד הראשונה בפיקודו של מפקד המחלקה, סגן עומר דורי, נתקלה במחבל, ובעקבות חילופי האש נפגע מפקד המחלקה.

סמל-ראשון דניאלי שהיה ממוקם עם כיתתו מחוץ למבנה, הבין שמתנהלת היתקלות בתוך הבית וכי הקשר עם החוליה נותק, חתר למגע מול המחבלים וחבר תחת אש למפקד המחלקה, טיפל בפציעתו וניהל חילופי אש עם המחבלים.

סמל-ראשון דניאלי הפגין במעשיו יוזמה ותושייה, אחריות אישית, שיקול דעת ותבונה וכן חתירה למגע ודבקות במשימה.

ציון לשבח מטעם מפקד חטיבת "גבעתי" - סגן נדב מוסא

סגן נדב מוסא שירת כסגן מפקד הפלוגה המבצעית של גדוד "שקד" של חטיבת "גבעתי" בזמן המבצע, וכעת הינו חניך במכללה לפיקוד טקטי.

סיפור המעשה: ביום י"ט בטבת תשס"ט, 15 בינואר 2009, במהלך סריקות של גדוד "שקד" במבנה רב-קומות בשכונת תל אל-הוא, נתקל הכוח במחבלים בקומה הראשונה של המבנה ונפתחה אש לעבר הכוח, מחוץ למבנה ומתוכו.

במהלך הקרב קפצו שני מחבלים מהקומה הראשונה, תוך ביצוע ירי אל עבר הרכב הממוגן בו שהה הכוח בפיקודו של סגן מוסא.

סגן מוסא יצא מהרכב הממוגן, נעמד עליו כשהוא ללא מיגון, ירה במחבל והרגו. סגן מוסא הפגין במעשיו יוזמה ותושייה, כושר מנהיגות, קור רוח  תוך חירוף נפש וסיכון אישי.