מעבדה. אילוסטרציה
מעבדה. אילוסטרציהפלאש 90

מה עושים המדענים כשהם קמים בבוקר? איך נחשפות תגליות מדעיות? איך נולדים פטנטים וטכנולוגיות מתקדמות? מכון ויצמן למדע ברחובות, ומוסדות מדע וחינוך נוספים, פותחים את שעריהם לציבור הרחב ומציעים תשובות לשאלות האלה – ולשאלות רבות נוספות – בערב של פעילויות מגוונות, מחכימות ומשעשעות לכל המשפחה. הכניסה וההשתתפות בכל הפעילויות אינן כרוכות בתשלום.

אירועי "חכמים גם בלילה", בחסות האיחוד האירופי, יתקיימו במוסדות מחקר והשכלה גבוהה ומוזיאוני מדע ברחבי הארץ ביום חמישי.

מכון ויצמן למדע מזמין את הציבור לקחת חלק בשורה ארוכה ומגוונת של פעילויות, שיתקיימו בקמפוס המכון ובערי הסביבה:

מדעני מכון ויצמן למדע יפגשו עם הציבור וישוחחו על נושאים שונים מחזית המדע: מה בדיוק מתרחש במאיץ החלקיקים הענק שנחנך באחרונה בג'נבה? האם מחשב ביולוגי יוכל, יום אחד, להסתובב בתוך גופנו ולרפא מחלות? כיצד המוח "רואה" ו"מדמיין"? כל אלה ועוד, במפגשים על כוס קפה ובגובה העיניים, שיתקיימו ברחובות ובערי הסביבה.

תערוכה של "ננו-קומיקס" – סדרת קומיקס חדשה, מבית היוצר של מכון ויצמן למדע, מגישה עלילות מדעיות עם חיוך. הסדרה מביאה את סיפורם של חמישה גיבורי-על: ננו, ילד כבן 10, שהוריו יצאו למסע ארוך בחלל, והוא מבלה זמן רב במקום העבודה של סבתו, שהיא הטבחית בקפטריה של המכון המדעי; פמטו, מדען בכיר ומבוגר, עם נפש של ילד; ג'יגה, מדענית רב-תחומית, צעירה ונמרצת; מגה, חוקר בתר-דוקטוריאלי המסתיר את עובדת היותו נוסע בזמן; וטרה, מעצבת גרפית העובדת במכון, הנאלצת לעתים להזכיר לחבריה המדענים את עובדות החיים הפשוטות.

סקרנותו הטבעית של ננו מובילה אותו ואת חבריו למעורבות בהרפתקאות מדעיות המתחוללות בחזית המחקר המדעי, קרוב לקצה גבול הידע האנושי. יוצרי הסדרה, מאיר גולדברג, יבשם עזגד ויניב שמעוני ישוחחו עם המבקרים בתערוכה.

תחרות הביצה המעופפת – תכנון ויישום של שיטות מתוחכמות להשלכת ביצים מראש מגדל מאיץ החלקיקים, מבלי לשבור או לסדוק את קליפת הביצה. הביצה המנצחת – זו שתשרוד את הנפילה ותיפול בזמן הקצר ביותר, לפי תקנון התחרות, תזכה את בונה המארז בפרס. התחרות תתקיים בשעה 17:00. הציבור הרחב מוזמן לצפות בתחרות הביצים המעופפות, אך ההשתתפות בה מחייבת הרשמה ובניית מארז מראש.

טקס חלוקת הפרסים בתחרות פיזיוויקי – תחרות כתיבת ערכים בוויקיפדיה העברית בנושא אופטיקה ופיסיקה אטומית. שלושת הזוכים – שייבחרו על ידי צוות שופטים המורכב ממדעני מכון ויצמן למדע ואנשי "ויקיפדיה" – יקבלו פרסים כספיים. הטקס יתקיים בשעה 17:00 באולם וייסמן.

סדנאות ופעילויות מדעיות לכל המשפחה יתקיימו בגן המדע על-שם קלור, מוזיאון מדע ייחודי הפועל תחת כיפת השמים. בואו להתנסות בראיית לילה, להכין שעון שמש, ולהכיר את שלל מתקני גן המדע. מומלץ מגיל 5 ומעלה.

סיורים מודרכים יתקיימו במעבדות מחקר ובחדרי תצוגה ברחבי הקמפוס. בואו לראות את "המטוטלת של פוקו" המוכיחה כי כדור הארץ אכן מסתובב, לצפות בחלבונים תלת-ממדיים בתיאטרון המולקולרי, להכיר מקרוב דגי זברה וצמחים מהונדסים, ולגלות כיצד פועלים מאיץ חלקיקים ומכשירי דימות מגנטיים. מומלץ מגיל 12 ומעלה.