200 איש הפגינו בצהרים (חמישי) נגד הקמת נתב"ג 2 בעמק יזרעאל. הפגנה התקיימה בסמוך לטקס הכרזה על סלילת כביש טבעת לעפולה. במקום נכחו שר התחבורה, השר ישראל כ"ץ, מנכ"ל משרד התחבורה, יעקב גנות וראש עיריית עפולה, אבי אלקבץ. המפגינים קראו לשר התחבורה לגנוז את התכנית.

המפגינים, עמותת "עמקים ומרחבים", תושבי האזור וביניהם עשרות ילדים ובני נוער, אשר לוו בכלים חקלאיים, הניפו שלטים הנושאים מסר מובהק: "נתב"ג 2 יהרוס את עמק יזרעאל".

בתחילתו של האירוע ובסופו, ניסו המפגינים להמחיש, ולו במעט, לשר כ"ץ ולשאר הנוכחים, את תרחישי העתיד במידה שיוקם נתב"ג 2 בעמק יזרעאל, באמצעות השמעת רעשים צורמים של מטוסי נוסעים,בעוצמה הזהה לעוצמת המראות ונחיתות מטוסים.

בראש ההפגנה עמד ניצב בדימוס אליק רון, תושב בלפוריה וחבר עמותת "עמקים ומרחבים" אשר פנה לשר כ"ץ בהפגנה, "אין עם ממהר למכור את מורשתו והעמק הפורח הזה הוא אסם תבואה חיוני והוא ריאה ירוקה החשובה כל כך לאיכות חיינו והוא חלק חשוב ומופלא מהמורשת שלנו, עמק משובב נפש לתושביו ולכל אדם במדינה העובר בו כמטייל או עובר אורח. אל נכנע לרוח המתעתעת של אנשי הון ונדל"ן. אל תיתן להחריב את העמק".

במהלך דברי הנואמים בטקס, ראש עיריית עפולה, אבי אלקבץ וח"כ אפללו אמרו כי נדרש למצוא את העמק השווה בין פיתוח לאיכות חיים. השר כ"ץ בדבריו התייחס לגישה זו "אתם יודעים טוב לנסח את הדברים – איך נביא למצב שגם מטוס טס באוויר וגם לא משמיע רעש". קולות צחוק נשמע בקרב קהל הטקס. "ביום שנמצא את הנוסחה נקבל על הדבר הזה פרס נובל" אמר השר.

במקום נכחה גם דר גנזי, בת 16, מקיבוץ ממגידו שאמרה כי "עמק יזרעאל מקום מדהים וחבל להרוס אותו עם כל הלכלוך והזוהמה שנתב"ג 2 יביא". גם אלה צור, בת 15, מקיבוץ ממשמר העמק אמרה בהפגנה: "העמק זהו מקום מדהים ירוק ויפה, אני רוצה להישאר כאן ולגדל את ילדיי באותו מקום ובאותה איכות חיים. אסור שיהרסו לנו ולכל אזרחי מדינת ישראל את המקום החלומי הזה".

ממטה המאבק נמסר היום כי "התכנית להקמת נתב"ג 2 בעמק יזרעאל היא בבחינת אבסורד מוחלט, ואינה משרתת את האינטרס הלאומי של מדינת ישראל- אינטרס המתבסס על פיתוח בר קיימא המאפשר שימור שטחים פתוחים, שימור עתודות הקרקע החקלאיות המשמעותיות של עמק יזרעאל, פיתוח תיירות כפרית ושימור אזורים בעלי רגישות סביבתית ואקולוגית. כוונת הממשלה, להקים שדה תעופה בעמק יזרעאל, עומדת בניגוד מוחלט לתוכנית מתאר ארצית 35 ותוכנית השדרה הירוקה, העוסקת בשטחים פתוחים ומגדירה את האזור כמיועד לשימור משולב וחיזוק הפן החקלאי והכפרי שבו".

בימים האחרונים הצטרף להתנגדות לתכנית זו גם שר החקלאות, השר שלום שמחון, אשר פרסם נייר עמדה בו כתב "עתיד שדה תעופה כה מרכזי להוות עוגן לפיתוח אזורי למתן שירותים ולפיתוח אורבאני מסיבי, מה שיגרום לאיבוד מוחלט של צביונו של העמק כאזור חקלאי פתוח ורצוף".

בימים אלו מקדמים במשרד התחבורה תכנית להקמת שדה תעופה בינלאומי, נוסף לנתב"ג, בעמק יזרעאל. התכנית היא במסגרת ההערכות להגעת הקיבולת המקסימאלית השנתית של נתב"ג 2000 הצפויה להגיע בשנת 2030 ל – 30 מיליון נוסעים בשנה. במהלך שנת 2008 מינה שר התחבורה דאז, שאול מופז, את מפקד חיל האוויר לשעבר, הרצל בודינגר, לעמוד בראש ועדה, אשר תמליץ על פריסת שדות התעופה בישראל ל-50 שנה הבאות. הועדה התייחסה בהמלצותיה להקמת נתב"ג 2 בעמק יזרעאל.