החל מהשבוע 9,000 דונמים נוספים בישראל מוכרזים כשמורת טבע, לאחר ששר הפנים הכריז על שמורות הטבע ים האלמוגים באילת וחולות פלמחים במרכז הארץ, ובנוסף הכריז על צירוף שטחים נוספים לשמורות הטבע "בריכת תמסח" ונחל בצת. ההכרזות החדשות מסכמות שנה של עשייה מאומצת מצד רשות הטבע והגנים, ומשלימות 19 שמורות טבע וגנים לאומיים שהוכרזו השנה.



שמורת טבע חולות פלמחים (6209 דונם)

השמורה נמצאת במישור החוף המרכזי, מדרום לנחל שורק. השמורה כוללת חולות מיוצבים למחצה ונודדים כשבשקעים שבין הדיונות מצויים מי תהום גבוהים אשר מקיימים צמחיית לענה חד-זרעית ורותם המדבר, קנה סוכר מצרי וקנה מצוי. בחלק מהשקעים עומדים מים בחדשי החורף אשר מהווים בית גידול מימי עונתי, אליהם נמשכים עופות מים שונים כאגמיות וברכיות. את המים מאכלסים מינים שונים של חסרי חוליות מימיים ובנוסף מצויים בשמורה צבאים, שועלים, חזירי בר, תנים וגם מיני זוחלים ומכרסמים של בית הגידול החולי. השמורה נועדה לשמר חלק מאזור החולות הנודדים והמיוצבים למחצה של מישור החוף, המהווה בית גידול לו כמעט לא נותר ייצוג לאחר פיתוח נרחב של ישובי מרכז הארץ ומישור החוף הדרומי.

שמורת טבע ים האלמוגים (1293 דונם)

השמורה מגנה על שוניות אלמוגים, המהוות ריכוז עשיר של ערכי טבע מוגנים ויפים, בתחום שבין קצה מניפת הסחף הקדומה של נחל שלמה ("חוף אלמוג") לבין גבול מצריים- בטאבה, מהחוף ועד לקו 500 מטר ממנו. שונית האלמוגים הינה סביבת חיים מורכבת ומגוונת ביותר. המבנה הקשיח המאפיין את השונית, והמהווה את הבסיס למערכת אקולוגית מגוונת זו, נבנה בתהליך איטי ורב שנים,  על-ידי יצורים המפרישים שלד גירי תוך כדי גדילתם (בעיקר האלמוגים). רק בשמורת האלמוגים עצמה הוגדרו למעלה ממאה מינים של אלמוגי אבן בוני-שונית, ומספר דומה של אלמוגים רכים. בנוסף להם, חיים בשונית מינים רבים אחרים של בעלי-חיים וצמחים המנצלים את שפע הגומחות הקיימות בשונית, וכך, בנפח מצומצם למדי, חיים ביחסי גומלין הדוקים אין-ספור יצורים. מרקם חיים מורכב זה, עם יחסי התלות ההדדית שבו, יוצר מכלול של צורות וצבעים מרהיב ביופיו. שגשוגה של השונית מותנה בתנאי  סביבה יציבים ונקיים מהפרעות ועל כן למעורבות אנושית בסביבה הימית השפעה מכרעת. זיהומי-ים למיניהם, עבודות תשתית ופיתוח באזורי החוף, דייג-יתר ותיירות לא מבוקרת, גורמים לתהליך מואץ של הרס שוניות האלמוגים בעולם. השמורה מצטרפת ליותר מ- 200 פארקים ושמורות טבע ימיות שהוכרזו עד היום בעולם, באזורים של שוניות אלמוגים.



שמורת טבע בריכת תמסח (הרחבה- 178 דונם)

שמורת ברכת תמסח, באזור נחל תנינים, הינה שריד מנופי ביצות הכבארה שהשתרעו בראשית המאה על שטחים נרחבים והיו בית גידול אקווטי ייחודי למגוון עשיר של בעלי חיים וצומח שחלק ממנו כבר נכחד. מקור המים הוא המעיינות מליחים וכיום ניתן למצוא באזור שמורת ברכת תמסח דגים כמו חפף ישראלי, אמנון מצוי, אמנון הגליל, נאוית כחולה ועגלסת הירדן (נדיר במערכת החוף), רכיכות וסרטנים. במים נמצא את הצב הרך ובנוסף מגיעים לשמורה עופות מים שונים. בין מיני הצומח נמצא צמחים נדירים כמו מכבד הביצות, לפופית החיצים, אלף העלה המשבל, געדת הביצות ולוטוס צר עלים. האצה החוטית וצמח המים הקרנן הטבוע משמשים כבסיס התיישבות חשוב במים לחסרי חוליות ייחודיים ונדירים. המעיינות הרבים שבשמורת תמסח הם "חלון" לאקוויפר ירקון- תנינים, ומהווים את מקור המים הנקיים המשמעותיים לנחל תנינים, שהוא הנחל האיתן האחרון בנחלי מישור החוף בישראל שבו עדיין רמת הזיהום המוגבלת מאפשרת את קיומם של בתי גידול ומינים מקוריים. עד כה הוכרזו רק 21 דונם משטח השמורה והשטח שהתווסף משלים את ההכרזה על השמורה, והוא יאפשר הגנה על השטח מפני הפרעות לצד פעילות של אישוש ושיקום מינים של חי וצומח שנעלמו מנחלי החוף.בנוסף הורחבה שמורת טבע נחל בצת ב-1225 דונמים נוספים.