בסוף השבוע שעבר אישרה ועדת הבחירות המרכזית של אוקראינה את מועמדותו של ראש עיריית אוז'גורוד סרגיי רטושניאק להתמודד לתפקיד נשיא המדינה. מייד לאחר אישור מועמדותו התראיין הלה לעיתון "נאש ווק" האוקראיני והאשים את היהודים בכל הצרות הפוקדות את מדינתו ואף הבטיח "לערוך 11 בספטמבר". הכוונה לתאריך בו בוצעו בארה"ב מעשי טרור מזוויעים.  

העיתונאי היהודי בקייב אלכסנדר שולמן אמר אמש, כי הקהילה היהודית נאחזה חרדה: "מדובר באיש אלים בעל עבר מפוקפק, שמשמיע סיסמאות נאציות ובונה את מעמדו באמצעות הכחשת השואה ואיומים על חיי היהודים. מדהים, שמועמדותו אושרה. מאז השואה לא היה באירופה מועמד כזה לנשיאות". חבר הפרלמנט האוקראיני יהודי אלכסנדר פלרמן הביע אף הוא חרדה עמוקה וקרא למדינת ישראל לא לשתוק.

רטושניאק התפרסם לפני כשלושה חדשים כאשר תקף את פעילת מפלגת "חזית התמורות" שהובהלה לבית חולים עם זעזוע מח וכינה את המועמד מטעמה – יאצניוק – "יהודון". דבר חסר תקדים בחומרתו. כאשר הוא ואנשיו מנסים "להעליל" על המועמד, שהוא יהודי, כדי לפגוע בסיכוייו. מאז האירוע מרבה רטושניאק להשמיץ את היהודים וללבות אנטישמיות. בעקבות המקרה פתחה משטרת אוקראינה בחקירה פלילית נגדו בגין תקיפה חבלנית והסתה לגזענות. הגל העכור של שנאת ישראל כבר נותן אותות ובמרכז המעקב אחר הפעילות האנטישמית נרשמת עלייה מדאיגה במספר האירועים האנטישמיים באוקראינה. אחד מראשי הקהילה בעיר פולטבה הוכה ומאז הוא מאושפז במצב בינוני, כמה בתי-עלמין חוללו, ובעיר ניקולייב הושחתה האנדרטה לציון מקום לידתו של האדמו"ר האחרון של ליובאוויטש.

בקרב הקהילות היהודיות באוקראינה מתעצמת הקריאה לגינוי אישור מועמדותו של רטושניאק: "אישור מועמדותו של שונא ישראל באוקראינה זהו אכן דבר חסר תקדים מאז תום מלחמת העולם השנייה ומהווה סכנה מוחשית ליהודי אוקראינה וליהודי העולם המרבים לפקוד את קברי הצדיקים זיע"א ברחבי אוקראינה".