סיפורה של טיפה
סיפורה של טיפהאתר גן החיות התנ"כי

מי מכם שביקר בשנה האחרונה בגן החיות, בוודאי שם לב לתנועה הרבה בחצרותיהם הישנים של ההיפופוטמים והביזונים. במקום הוקמה תצוגה חדשה הנקראת "סיפורה של טיפה". בעזרת תרומתם הנדיבה של ידידי גן החיות מסן-דייגו, ארה"ב, בראשותו של רוברט פרייס ובהשקעה של 1.5 מליון דולר, בתחילת נובמבר 2009 נפתחה תצוגה חדשה שעוסקת כולה בפעם הראשונה בגני חיות בישראל בבתי גידול מימיים מהארץ ומהעולם.

המתחם החדש יעסוק בחשיבות שמירת בתי הגידול המימיים בארץ ובעולם, בהתייחס לשמירת מקורות המים, ניצול נכון שלהם ושמירת בעלי החיים שבהם. ואכן, דווקא בשנה זו, בה נושא המים הפך כה משמעותי יש משמעות נוספת לפתיחת תצוגה שהנושא המרכזי שלה הוא מים.

התצוגה "סיפורה של טיפה" מתארת את סיפורה של טיפת מים הנופלת בצפון הארץ בעמק החולה, ומתחילה משם מסע חובק עולם, בבתי גידול מימיים, תוך הכרת מגוון הדגים ובעלי החיים המיוחדים לכל בית גידול, והכרת הסכנות המאיימות על בתי גידול המימיים ועל המינים החיים בהם. מהצפון דרך הכנרת ומסע בירדן עד ים המלח (ישנם דגים החיים במעיינות שלחופי ים המלח הנסוג), עושה הטיפה את מסעה ומגיעה גם לנחלי החוף בישראל. מסעות הטיפה ברחבי העולם תקבלנה גם ביטוי בהצגה של בתי גידול מיבשות אחרות: האמזונס שבדרום אמריקה, ימת טנגניקה שבאפריקה, ואפילו אקווריום קטן של סוסוני ים. בסוף מגיעה הטיפה לשונית האלמוגים בים האדום. במסעה, נתקלת הטיפה בסכרים, בנהרות מזוהמים, מים שנשאבים, חקלאות ימית ועוד.

התצוגה כוללת שלושה מיכלי ענק במבנה שהוקם על חורבות בית הביזונים (הביזונים עצמם עברו כבר לפני כשנה ליער האיילים בצפון הארץ). חלונות התצוגה הם ברוחב 4 מ' וגובהם 2 מ' (סה"כ 16 קוב מים בכל מיכל). כ-17 אקווריומים גדולים מוצגים בתוך המבנה ומתחת לגשר המוביל את המבקרים למפלס התצוגה. בנוסף, נבנתה גם תצוגת לוטרות (מדרום מזרח אסיה) ובריכת ליטוף לדגי קוי, בבריכה ששימשה בעבר את "תמי" ו"מתי" ההיפופוטמים. במסגרת עבודות הבניה, הותקנו לראשונה בישראל לוחות אקריליק ענקיים שיהוו את חלונות התצוגה של מיכלי הענק במבנה. לוחות אלו עשויים מקשה אחת, ללא צורך בתמיכה ומאפשרים צפייה אחרת וייחודית בתצוגות. הלוחות הותקנו על ידי החברה היפנית "ניפורה" שמהנדסיה הגיעו במיוחד לצורך ההתקנה והאיטום מיפן.

בגן החיות התנ"כי מעריכים כי יידרשו כארבעה חודשים להכשיר ולהריץ את כל המערכות הנדרשות לבקרת איכות המים ואיזון בין הדגים, שאר בעלי החיים והצמחייה, "אנו מקוויים שעם תום תקופה ההרצה, התצוגה תיפתח באופן רשמי באביב ועד אז יתאקלמו כל הדגים, בעלי החיים האחרים והצמחייה".

כדאי להתחיל ולשנן את השמות הבאים: חדקנים, נאוית כחולה, עגולסת, תמנונים, דגי פיל, דג ריאות ואבו נפחא, כולם חלק מהדגים שיוצגו בתצוגות השונות יחד עם סוסני ים, אלמוגים ולוטרות.

עד כמה שהדבר נשמע הזוי – הדגים כבר הגיעו להרי ירושלים.