הרב סתיו: סותמים פיות לראשי הישיבות

ועדת החוץ והביטחון מקיימת דיון בסוגיית הסרבנות וישיבות ההסדר. בראש הישיבה עומד חבר הכנסת איתן כבל. בישיבה השתתף ראש אכ"א האלוף אבי זמיר, שסיפר במהלך הישיבה כי לאחר אירוע הנפת השלט בהשבעת טירוני גדוד שמשון נפגש עם הועד הרבני של איגוד ישיבות ההסדר, ודרש מהם לברר עם הרב אליעזר מלמד, ראש ישיבת הר ברכה, את דרכו החינוכית.

עוד סיפר כי במהלך תחקור האירוע נתקל בספרו של הרב מלמד, ממנו עולה בבירור כי הרב קורא לסירוב כל פקודה הקוראת לגירוש יהודים.

משהעלה חבר הכנסת עמיר פרץ את הדרישה לשלול מהרבנים אליעזר מלמד ואליקים לבנון, ראשי ישיבות ברכה ואלון מורה, את האפשרות לעמוד בראש ישיבת הסדר, ניתנה זכות המענה לנציג ישיבות ההסדר הרב דוד סתיו שטען כי מעשה כזה אינו אלא מעשה בלתי דמוקרטי שכן לא ניתן למנוע מרבנים להביע את עמדותיהם בפני תלמידים. עוד טען הרב סתיו כי עד כה לא שמענו על קריאה לשלול רישיון ממוסדות אקדמיים כמכללת ספיר ומוסדות אחרים שאליהם נשלחים חיילי צה"ל להשתלמויות שונות ובהם נקראות קריאות הסתה נגד צה"ל על ידי מרצים.

הרב סתו ציין כי האיגוד מוקיע את מעשי החיילים ואת עמדת רבניהם, והגדיר את הרב לבנון ואת הרב מלמד כקיצונים. יש להזכיר שהרבנים לבנון ומלמד כפופים לפסיקה של הרב שפירא זצ"ל. פסק הלכה שיצא בתקופת המאבק על גוש קטיף, בו קרא הרב שפירא לסרב לפקודה של עקירת יהודים..

לדבריו אלה של הרב סתיו הגיבה חברת הכנסת פרופ' יולי תמיר וטענה שבעוד שבמוסדות האקדמיים המדוברים החיילים מגיעים בשלב מאוחר של שירותם בישיבות ההסדר, מגיעים החיילים בשלבים הראשוניים בהם הם מתחנכים לשירות ולימוד.

הרב סתיו הוסיף וטען כי החלטה לשלול רישיון מישיבות הר ברכה ואלון מורה תוביל לתוצאה הפוכה מזו המקווה בצה"ל, שכן מהלך כזה יוביל לעמידתם של כלל רבני ההסדר, כולל המתונים שבהם, לצידם של הרב לבנון והרב מלמד.

דברים דומים לאלה אמר גם חבר הכנסת פרופ' אריה אלדד כשקבע כי יתמוך בשלילת רישיון מישיבות הסדר רק אחרי שישללו הרישיונות ממוסדות אקדמיים, אוניברסיטאות ומכללות, בהן מסיתים מרצים נגד צה"ל ומגדירים אותו צבא נאצי.

במהלך הדיון הטיח חבר הכנסת ד"ר בן ארי בחברת הכנסת תמיר שהשוותה בין פינוי מאחזים ע"י חיילים ימניים לבין שמירה על התנחלויות על ידי חיילים תומכי שמאל: "האם את היית נותנת לבן שלך ללכת ולפנות ערבי מביתו ולהרוס לו את הבית?".