שנאה עצמית. ברק
שנאה עצמית. ברקצילום: פלאש 90

פרופ' שלום רוזנברג סבור כי החלטות במדינת ישראל נקבעות בשל אינטרסים פוליטיים, "קיסינג'ר כבר אמר פעם שבישראל אין מדיניות חוץ, רק מדיניות פנים. כך קורה פה ששר הביטחון אהוד ברק רוצה לשמור על מקומו במפלגה ובממשלה הוא יוצא למשימת ההקפאה - ונתניהו נותן לו את מה שהוא רוצה".

בראיון לערוץ 7 אמר רוזנברג "זהו מצב קשה שבו מטרות הפנים משנות את מדיניות החוץ, דבר דומה קרה גם בגרוש מגוש קטיף כשהיו טענות ששרון ביצע את המהלך בגלל בעיה משפטית שלו, ובגלל השפעת ילדיו. לא צריך להיות גאון כדי להבין את הקשר בין המצוקה הפוליטית של ברק להקפאת הבנייה, יש פה סכנה שפוליטיקת פנים מתערבבת עם פוליטיקת החוץ, ואז אנחנו עלולים להגיע לקטסטרופה. ההחלטה הזאת עלולה להביא עלינו אסון ונזק רב למעמדנו", מוסיף רוזנברג.

לדבריו ההחלטה על ההקפאה היא טעות, "ההקפאה צריכה להוכיח כאילו אנחנו לא שודדי אדמה, אבל הרי הוכחנו את זה כבר בגרוש, יש כאן כמובן גם אינטרסים אחרים שנוגעים ליחסים עם ארה"ב אבל על זה אין לי מספיק נתונים, ואני לא בטוח שגם השרים יודעים הרבה".

פרופ' רוזנברג אומר שקשה מאוד להסביר את השנאה העצמית שמניעה אנשים כמו אהוד ברק לפעול נגד ההתיישבות, "אחד העם כבר דיבר על תסביך הנחיתות, זו תופעה רחבה וידועה.קיים הסיפור הידוע על הבת של איל העיתונות האמריקני, שנחטפה על ידי מחבלים ואותה בחורה הזדהתה עם החוטפים, זו בעיה פסיכולוגית, יצר הרע מאוד מוזר, שאדם רוצה להסביר את מה שקרה לו על ידי זה שהוא מאשים את עצמו".

לדעתו, "זו תופעה של מעין שוחד פסיכולוגי. אנשים ברחבי העולם שוקלים כל הזמן על מי הם מעדיפים להסתכל, מי הם רוצים שיחייך אליהם ויהנהן בראשו. זה נכון גם לגבי הרבה אנשים שנמצאים בצמתים של החלטה, הם רוצים שמישהו יחייך אליהם. אדם יכול לרצות את השכנים שלו או שאם הוא לדוגמא פרופסור או מוסיקאי הוא רוצה לרצות מוסיקאים בכל העולם והם אלה שמעניינים אותו. אז אם האירופאי מסתכל עלי כמו על שטן אז אני רוצה להראות יפה בעיניו, זהו שוחד פסיכולוגי וזה מה שקורה פה עם אהוד ברק. יש גם עמותות רבות שמקבלות שוחד אמיתי, והמימון שמקבלות עמותות בסקטור השמאלני הלא שפוי, זה כסף עם הרבה אינטרסים וזו כבר שאלת הסוכן הזר".