מי ינצח בגמר?
מי ינצח בגמר?פלאש 90

במשך עשור שלם, ההישגים של ילדי ישראל במבחנים הבינלאומיים היו הנמוכים במערב ופערי החינוך היו הגבוהים ביותר – כך מסכם מחקר השוואתי חדש של מרכז טאוב שמשווה את ישראל ל-25 מדינות מערביות מובילות מאז 1999.

מבחנים בינלאומיים נערכים מדי כמה שנים על-ידי גופים בינלאומיים שונים. מספר המדינות המשתתפות משתנה ממבחן למבחן, מה שמקשה על ההשוואות בין השנים. עם זאת, בדו"ח של מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית של ישראל על מצבה של ישראל בתחומי החברה והכלכלה, תוצג השוואה של ישראל לעומת רשימה זהה של 25 מדינות מתקדמות שהשתתפו במבחנים שנערכו במהלך העשור האחרון. 

הדו"ח קובע כי תמונת העתיד כפי שהיא משתקפת מרמת ההישגים של ילדי ישראל היא מדאיגה ביותר, במיוחד כאשר שיעורי העוני ואי-השוויון בהכנסות הם כבר מהגבוהים בעולם המערבי ורמת החיים הולכת ונסוגה, באופן יחסי, מהמדינות המובילות.

המחקר ערך השוואה בתוצאות ההישגים של 25 מדינות במבחני קריאה, מתמטיקה ומדעים בין השנים 1999 ל-2007. ישראל השתתפה בעשור האחרון בחמישה מבחנים. בכולם, פרט לאחד, ההישגים של ילדי ישראל היו הנמוכים ביותר לעומת כל 25 מדינות המערב המובילות.



בנוסף עלה כי הפערים בהישגי התלמידים בתוך ישראל – המצביעים על העתיד – הינם גבוהים לעומת כל 25 המדינות האחרות.  ממצא זה נכון בכל אחת מהשנים וביחס לכל המדינות.



הישגי התלמידים המצטיינים של ישראל – אלה הנמצאים בין ה-5% העליונים – הינם קרובים לתחתית העולם המערבי בכל המבחנים במשך כל אותו עשור שבו דור ישראלי קודם קוטף יותר פרסי נובל במדעים מכמעט כל מדינה אחרת.

פרופ' דן בן-דוד, מנהל מרכז טאוב ועורך המחקר: "בתוך כעשור, יתחרו בוגרי החינוך ממדינות אלה עם בוגרי החינוך הישראלי בכל התחומים המכריעים של החיים. רמת "ארגז הכלים" שישראל מספקת לילדיה תעמיד אותם בנחיתות, שרבים לא יוכלו להיחלץ ממנה".

"אחד היעדים העיקריים של מערכת חינוך ציבורית צריך להיות הקטנת פערים בהזדמנויות על-ידי מתן ארגז כלים שוויוני ככל שאפשר. אך דווקא במדינה בה אי-השוויון בהכנסות הינו מהגבוהים בעולם המערבי, מערכת החינוך פועלת בדיוק בכיוון ההפוך. עם פערי החינוך הגבוהים במערב, היא זורעת היום את פערי ההכנסות הגבוהים של העתיד", אומר פרופ' בן דוד.