עמוס רגב
עמוס רגב

עמוס רגב, עורך "ישראל היום" הוא הזוכה בפרס הישראלי לביקורת התקשורת ע"ש אברמוביץ לשנת תש"ע -  2010. הפרס יוענק על ידי "האגודה לזכות הציבור לדעת" באירוע שיתקיים ב-7 בפברואר. הפרס לרגב ניתן על המהפכה שחולל העיתון אותו הוא עורך במפת העיתונות המודפסת תוך מתן במה לדעות שונות ולא מקובלות. הוועדה מציינת כי העיתון מאגד קשת רחבה ומאוזנת של טובי העיתונאים והפרשנים ומציע לציבור הרחב אלטרנטיבה אמיתית לכמעט מונופול ששלט עד כה בעיתונות.

כמדי שנה הפרס ניתן לשני אישים או גופים כאשר השנה, בנוסף לרגב, הפרס ניתן למשפחתו של סרן ר' על מאבקם האישי והציבורי של סרן ר' ומשפחתו, שהגישו תביעת דיבה נגד העיתונאית ד"ר אילנה דיין ונגד "טלעד". וועדת הפרס קובעת כי מדובר במופת למלחמה אמיצה ועיקשת של אנשים מן השורה למען אתיקה ויושרה בעשייה העיתונאית הישראלית.

הפרס הישראלי לביקורת התקשורת ע"ש אברמוביץ, המציין השנה עשור לקיומו, מוענק עבור תרומה אמיצה, איכותית ומשמעותית במיוחד לביקורת התקשורת בישראל. תרומה העשויה להתממש ע"י עיסוק עיתונאי או פובליציסטי בביקורת, או יצירת בימות נאותות ומתן פתחון פה ראוי לביקורת, או פעולה להגברת הפלורליזם התקשורתי ומניעת מונופוליזם. מטרת הפרס היא לעודד את התקשורת הישראלית להיפתח לביקורת, הן ע"י חבריה והן ע"י גורמים חיצוניים כגון אנשי רוח, אנשי אקדמיה ואישי ציבור.

על הזוכים בפרס החליטה וועדת השיפוט בראשות זלמן שובל, נשיא האגודה לזכות הציבור לדעת, והכוללת את ד"ר מור אלטשולר, המשורר ארז ביטון, דליה זליקוביץ' חברת הנהלת האגודה, פרופ' אלי פולק, יו"ר האגודה והאלוף (במיל) אורן שחור. בין הזוכים בפרס בשנים האחרונות ניתן למצוא את מתי גולן, יואב יצחק, אמנון דנקנר, עירית לינור, אמנון לורד, קלמן ליבסקינד, בן דרור ימיני, חגי סגל, יעקב אחימאיר, ינון מגל, קרולין גליק, אריה אבנרי וכן ד"ר דוד צנגן ומטה מאבק היוצרים.

הפרס לעמוס רגב, עורך "ישראל היום": הניסיון למנוע תחרות חופשית בעיתונות מעיד על חשיבותו של העיתון

הפרס לעמוס רגב ניתן על פועלו כעורך העיתון  "ישראל היום" מיום היווסדו. העיתון אותו עורך רגב חולל מהפכה של ממש במפת העיתונות המודפסת, בתוך זמן קצר יחסית, ועצם הפצתו מהווה מלחמה בכמעט מונופול אשר שלט עד היום בעיתונות.

בנימוקי וועדת השיפוט נכתב כי עמוס רגב מוביל עיתון אשר מאגד בתוכו קשת רחבה ומאוזנת של טובי העיתונאים והפרשנים הקיימים כיום בארץ ומציע לציבור הרחב אלטרנטיבה אמיתית. לדברי זלמן שובל, נשיא האגודה ויו"ר וועדת הפרס רגב נותן בעיתון במה לדעות שונות ולא מקובלות בהכרח, אשר לא פעם נדחו ע"י גופי תקשורת אחרים. "העיתון מציע כתיבה אחרת ואינו נמנע מלעסוק ואף לתקוף גורמים בעלי מעמד והשפעה בציבוריות הישראלית" אומר שובל.

לדברי שובל, אירועי העת האחרונה, בהם הניסיון למנוע תחרות חופשית בעיתונות באמצעות חקיקה ומאמרו של רגב אשר עורר שיח חשוב, מעידים על תרומתו וחשיבותו של העיתון לתקשורת בפרט ולדמוקרטיה הישראלית בכלל.

רגב: מעולם לא אהבתי להצטרף למקהלה של אחרים. התקשורת נשמעת לעיתים כמקהלה אחידה ומונופוליסטית

בתגובה לקבלת הפרס אומר רגב כי הוא מודה  בענווה על הכבוד שהעניקה לו האגודה לזכות הציבור לדעת. "העיתונות, בשבילי" אומר רגב, "היא לא רק עבודה, אלא דרך-חיים. היא ניסיון יום-יומי לעשות משהו – טוב. אני מאמין גדול בכך שכל אדם הוא בן-מלך. לכן, צריך אדם לכבד את רעהו ולדרוש מרעהו, שיכבד גם אותו. לכן אני מאמין בחופש הבעת הדעה, בזכות הציבור לדעת – ולעתים, גם בחובת הציבור לדעת".

לדברי רגב, "ב"ישראל היום" הגדרנו עקרונות, ואנחנו עושים ככל יכולתנו לממשם. אנחנו אומרים את האמת, ישר ולעניין. אנחנו תומכים בשלטון החוק. אנחנו הוגנים ומאוזנים. אנחנו בודקים עצמנו, ואם טעינו אנחנו מתקנים. ותמיד אנחנו זוכרים שאנחנו – ישראלים".

"מעולם לא אהבתי להצטרף למקהלה של אחרים. הקול האחיד של המקהלה, יפה ככל שיהיה, מכסה על הקול של כל אדם בנפרד. כך גם בתקשורת, שלעתים נשמעת כמקהלה: אחידה, מונוטונית, מונופולית. "ישראל היום" נותן ביטוי גם לקולות שעד כה נבלעו בשירת המקהלה. ועל כך, גאוותי, ובכך, אני מקווה – גם תרומתי" אומר רגב.