לא מוכן לקבל פקודות מאובמה. ארנס.
לא מוכן לקבל פקודות מאובמה. ארנס.פלאש 90

שר הביטחון לשעבר ומחבר הספר "דגלים מעל לגטו", משה ארנס, שופך היום אור על חלקם של צעירי בית"ר במרד גטו וארשה.

"במהלך מרד גטו ורשה פעלו בתחומי הגטו שני כוחות מורדים. האחד של אי"ל, בפיקוד מרדכי אנילביץ, יצחק צוקרמן וצביה לובטקין והאחר, של אצ"י (ארגון צבאי יהודי), בפיקודו של פאוול פרנקל. כולם במרד הזה היו גיבורים, שייזכרו לנצח. כולם נלחמו מתוך ידיעה שהם הולכים אל מותם, אך לימים, המחקר ההיסטורי הציב את מורדי אצ"י בצל, או כלל לא הזכיר אותם. זה קרה לדעתי ממניעים פוליטיים ובכדי לא לפגוע בחלקם לוחמי אי"ל, שבאו מתנועות הנוער של מה שכונה ארץ ישראל העובדת", אמר ארנס.

ארנס, אמר כי הכנס היום עסק בגבורה יהודית שכמעט ונשכח מן ההיסטוריה, כלשונו. "החשיבות שאני רואה ביום כזה, היא הוצאה לאור של כמה שיותר פרטים על המרד החשוב הזה, שחברי לוחמי הגטאות קבעו כיום העצרת שהם יזמו ואשר לימים, אומץ על ידי המדינה כיום השואה במדינת ישראל." 

הרצאתו של משה ארנס היתה תחת הכותרת "דגלים מעל הגטו" כשם ספרו והיא התמקדה בטענתו, על הצנעת חלקם של לוחמי אצ"י במרד. "בעת כתיבת ספרי, נעזרתי בארכיון בית לוחמי הגטאות," אומר ארנס, "אבל המידע העיקרי על המרד ועל הנפת הדגלים בכיכר מולנובסקי, היה גלוי לכל, משום שהוא מופיע בעדותו של מפקד דיכוי המרד, הגנרל הנאצי, יורגן שטרופ, שהעיד על דיכוי המרד במסגרת משפטי נירנברג. גם רינגלבלום מספר במסמכים שבארכיון שלו, על כך שצפה במרד וראה דגלים מתנפנפים בכיכר בעת המרד. זאת היא עובדה היסטורית, שרק מסמלת את הצנעת חלקם של לוחמי הארגון הצבאי במרד החשוב ביותר במהלך תקופת השואה."