השר אהרונוביץ'
השר אהרונוביץ'צילום: פלאש 90

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את חוק השב"חים, אשר מחליף שורה של חקיקות זמניות ומחמיר את הענישה על מסיעי ומליני שוהים בלתי חוקיים.

החוק אשר נחקק ביוזמת השר לבטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', נועד להילחם בזרם השוהים הבלתי חוקיים הרוצים להיכנס לישראל. חלקם מהווים יעד לגיוס מצד ארגוני הטרור. על פי החוק ישראלים שייתפסו מבריחים לארץ פלשתינים באופן לא חוקי ישלחו לשלוש שנות מאסר בפועל.

בשל היכרות הפלשתינים את ישראל ודרכי הכניסה אליה ויכולת ההיטמעות שלהם באוכלוסייה, הם מהווים מבחינת גורמי הביטחון יעד אטרקטיבי לגיוס והפעלה מצד גורמי טרור ואמצעי נוח לקידום פעילות טרור. ואכן בשנים האחרונות ניכרת מעורבותם של שוהים בלתי חוקיים המסתננים לישראל במעשי טרור בין אם באופן ישיר או עקיף. הטיפול במבריחים נקבע עד עתה כהוראת שעה ומוארך מעת לעת מדי תקופה. על פי ההסדר הקיים כיום העונש בגין הסעת תושב זר הינו שנתיים מאסר או קנס.

בהצעת החוק מוצע להחריף את הטיפול בבעיה ולקבוע במקרים מסוימים רובד ענישה חמור יותר שבגינו ניתן יהיה להטיל עונש של שלוש שנות מאסר או קנס. העונש החמור יותר יינתן כאשר ישראלים עושים שימוש באמצעים מתוחכמים ובשיטות המעידות כי ההסעה נעשתה באופן מאורגן ומסודר; בין השאר כאשר ברכב נעשה שינוי בכוונה להסתיר את התושב הזר או נוסף מתקן מיוחד שתכליתו להסתיר תושבים זרים. וכן כאשר ברכב מוסעים שישה תושבים זרים או יותר הדבר עשוי להצביע על כך שאין מדובר בהסעה אקראית אלא ברכב שנועד להסעה מאורגנת ושהפעולה היא שיטתית ולא מקרית.

החוק אף מחמיר את הענישה על הרשתות המאורגנות שצצו כדי להסיע את אותם פועלים לא חוקיים לישראל, ומגדיר עבירה נוספת שהעונש בגינה לא יעלה על חמש שנות מאסר למי שייתפס כמנהל או מארגן שירותי הסעה לזרים ששהייתם בארץ אסורה.