הרב עובדיה יוסף
הרב עובדיה יוסףפלאש 90

הרב עובדיה יוסף יוצא בחריפות כנגד אחד המנהגים המסורתיים והמקובלים ביותר בישראל- שבירת הכוס בחתונה, כך דווח בעיתון ישראל היום. הרב עובדיה סבור כי מנהג שבירת הכוס שנועד להבעת עגמת נפש על חורבן בית המקדש הפך למנהג של "שחוק וקלות ראש" ואף טוען כי "היה מוטב היה לבטל אותו".

במוסף התורני "ענג שבת" המופץ מדי שבוע בביטאונה של ש"ס "יום ליום" מובאת בהרחבה התייחסותו של הרב עובדיה למנהג שבירת הכוס בגמר החופה. הרב טוען כי "רבים מעם הארץ (אנשים הפשוטים) שבעת ששוברים את הכוס ממלאים פיהם שחוק בקריאות 'מזל-טוב' והפכו כוונת המנהג היפה הזה שנועד לשם עגמת נפש על חורבן בית קודשינו למנהג תפל של שחוק וקלות ראש".

במוקד הביקורת נמצאים החתנים - לדברי הרב, הרצון של החתן לשבור את הכוס בחוזקה מזיק גם הוא  שכן "המנהג נהפך למין התהדרות גבורה, שהחתן דורך בכח על הכוס ומשברו לרסיסים וכל הקרואים (מוזמנים) ממלאים פיהם שחוק ואומרים 'סימן טוב' והוא ההיפך מכוונת התקנה."

לדבריו של הרב עובדיה השלכה כבדת משקל שכן מלבד היותו מנהיגה של ש"ס הרב עובדיה הוא אחד מגדולי הפוסקים בזמננו ובכלל- באמירה כמעט חסרת תקדים מוסיף הרב כי "מוטב היה לבטל המנהג לגמרי מלשנות דמותו בצורה כזאת שנפש היפה סולדת ממנו" אך בהמשך דבריו  מבהיר כי "לא נראה נכון לעשות כן".

הרב משבח את "מנהג קהילות הספרדים שבעת ששוברים את הכוס רק עונים אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני"  ומציע פתרון לתופעה- "אפשר לתקן הדבר ולהחזיר עטרה ליושנה בכל אתר ואתר, על ידי שהרב המסדר קידושין ייתן הוראה לחתן לפני שברו הכוס שיאמר אחריו  'אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני' ואז לאט-לאט יכינו הקהל הרקע לשבירת הכוס ולא יעשו מזה מהתלה חוכא ואטלולא והכל על מקומו יבא בשלום".