הרב אלון
הרב אלון
עוזרו של היועץ המשפטי לממשלה, רן ניזרי, מתייחס לפרשת הרב מוטי אלון במכתב תשובה למנהלת פורום "תקנה", הרבנית יהודית שילת. ערוץ 7 מביא את מכתבו המלא ככתבו וכלשונו.

במענה למכתבך מהיום בענין שבנדון, ובעקבות פרסומים שונים בענין, אבקש להעמיד דברים על דיוקם ולהבהיר את מעורבותנו בנושא, כמפורט להלן: 



בחודש יוני 2006 פנה אלינו פרופ' ידידיה שטרן, בשם פורום "תקנה" - פורום לטיפול ומניעת הטרדות מיניות בציבור הדתי, בבקשה ליידע אותנו הן בדבר פעילותו הכללית של הפורום והן בנוגע לעניין ספציפי הנוגע ל"רב בכיר" שעלה בפניכם [באותה עת לא נמסר על ידיכם באיזה רב מדובר].  

בהמשך לאותה פניה הוצגו בפנינו הדברים על ידי נציגיכם בפגישה בהשתתפות היועץ המשפטי לממשלה דאז ופרקליט המדינה דאז, וכן במסמך בכתב שהועבר לאחר הפגישה. 

לאחר בחינת הדברים במשרדנו, הודעתיכם במכתבי מיום 6.7.06, כי אנו מצפים שבכל מקרה בו יתעורר "חשש עבירה פלילית" תוך כדי הליך אותו תנהלו, תימסר הודעה על כך - מפורטת ככל הניתן - ליועץ המשפטי לממשלה, כדרישת סעיף 269 לחוק העונשין; כן הודענו, כי כל מקרה מעין זה ייבחן על ידינו לגופו, כמקובל, ובהתאם לנסיבותיו יחליט היועץ המשפטי לממשלה האם להשתמש בסמכות "הפסקת השפיטה", הנתונה לו בסעיף 270 לחוק העונשין, וזאת תוך מתן משקל, בין היתר, גם לתרומת הפורום במאבק לחשיפה ולטיפול בתופעות של הטרדה מינית לסוגיה.  



באשר למקרה הקונקרטי של "הרב הבכיר", הודענו באותו מכתב כי לאחר בחינת הדברים החליט היועץ המשפטי לממשלה שלא להורות על הפסקת ההליך אותו הנכם מקיימים; זאת, בין השאר, על רקע אופיו של ההליך, אופיו של הפורום הדן בענין, וההערכה כי לא תהיה תוחלת לטיפול במסלול הפלילי, בעיקר נוכח סירובו הנחרץ של המתלונן להגיש תלונה במשטרה או לשתף פעולה עם חקירה משטרתית, כעולה מפנייתכם.  

כמו כן, מסרתי לכם כי נוכח החשש שהנילון עשה מעשים דומים נוספים, אשר לא הגיעו לפתחכם, והסיכון הקיים בהמשך מעשים מעין אלה, אנו שוקלים להעביר את ההודעה שנמסרה על ידיכם בענין זה לידיעת משטרת ישראל, לכל טיפול שימצאו לנכון. 

בהמשך, בחודש אוקטובר 06, לאחר שקיבלנו מכם את הודעת העדכון בדבר החלטתכם בפרשה, אכן הועברו הדברים על ידינו לידיעת ר' אגף החקירות והמודיעין במשטרה, בצירוף כל החומרים הרלבנטיים שהיו בידינו באותה עת. 

לפני כחודשיים פניתם אלינו שוב בבקשה לקיום פגישה בה תוצג פעילות הפורום בשנים האחרונות, ויידון גם עניינו הספציפי של הרב אלון. בפגישה זו, שהתקיימה בחודש ינואר האחרון, ציינתם כי נראה שהרב אלון לא עומד בתנאים שהוצבו לו על ידיכם, והעליתם את החשש שבשל כך ייתכן ונפגעים גורמים נוספים אשר אינם מודעים לטיפולכם בענין. כן ביקשתם את אישורנו לפרסום הדברים על ידיכם, וכי נעניק לכם גיבוי משפטי ככל שיינקטו נגדכם הליכים אם יפורסמו הדברים.  

היועץ המשפטי לממשלה דאז הבהיר בפגישה, כי אין בידינו להעניק לכם, כגוף וולנטרי ועצמאי, ייעוץ משפטי ביחס לשאלת פרסום הדברים, וההכרעה בענין זה - שמובן לנו כי אינה קלה כלל ועיקר - נתונה בידיכם.  

על רקע פרסומים שונים בנושא, נבקש להבהיר כי אף שכאמור אנו רואים חשיבות בפעילות הפורום בחשיפה ובטיפול בתופעות של הטרדה מינית בציבור הדתי, אין לנו כמובן חלק בהחלטות הפורום לגבי נקיטת צעדים כאלה ואחרים, ובאשר לאופן בירור התלונות על ידיכם. הדברים נכונים גם ביחס לעניינו הספציפי של הרב אלון, בו כאמור יודענו על ידיכם בדיעבד בנוגע להחלטותיכם, וזאת בהתאם להליך שנקבע.  

אנו שבים ומבהירים - כפי שהובהר לא אחת בכתב ובשיחותינו בעל-פה, וכפי שגם הוסכם על ידיכם - כי בסיטואציות מעין אלו, בהן עולה חשש לעבירה פלילית, יש תחילה לנסות ולהוביל את המתלונן/ת להגשת תלונה במשטרה לשם בירור הענין וטיפול בו ב"דרך המלך" הראויה, על ידי הרשויות המוסמכות. עם זאת מובן לנו, כי ייתכנו סיטואציות בהן האפיק הפלילי אינו ישים, אם בשל התיישנות או חוסר נכונות להתלונן, ואם בשל מעשים שאינם מגיעים לסף הפלילי, ובמקרים מעין אלו - כפי שארע בענין הרב אלון - יש כאמור חשיבות בפעולת הפורום [תוך יידוענו כאמור]. 

לסיום נבקש להבהיר את המובן מאליו, כי ככל שכעת, לאחר פרסום הדברים, יגיעו אליכם תלונות נוספות בענין זה, אשר יעלו חשש לפלילים - יש להעבירן ללא דיחוי לידיעת המשטרה, אשר כאמור לעיל, החומרים הקודמים בנושא הועברו לידיעתה זה מכבר.

 ב ב ר כ ה, 

רז נזרי, עו"ד

 עוזר בכיר ליועץ המשפטי לממשלה.