בהודעתם שפורסמה בצהרים לאחר עיכובים טכניים שונים כתבו רבני 'תקנה':
בפתח הדברים
הדברים שלהלן נכתבים מלב קרוע, מלא צער וכאב. מתוך מודעות ורגישות לצערם של כל המעורבים בעניין, השתדלנו עד כמה שניתן לתת מענה הולם לשאלות שנשאלנו בימים האחרונים, אך בד בבד למעט ככל האפשר בחשיפת פרטים שלא לצורך ובשמירה – עד כמה שהדבר ניתן בנסיבות העניין – על כבודם של כל המעורבים בעניין. לא לכבודנו עשינו, ולא לכבוד בית אבא עשינו, אלא לכבודה של תורה, ולמען לא יהא שם השם מחולל. אנו מודעים היטב לכך, שבכל מקום אשר "דבר המלך ודתו" הגיעו, נשמע קול אבל גדול, בכי ומספד, ומקווים ומייחלים לכך שמעשינו יהיו לרצון ונמצא שכל טוב בעיני א-לוהים ואדם. דף עמדה זה מנוסח כתשובה על שאלות שהופנו אלינו ביממה האחרונה, מאז שעלתה הודעתנו הקודמת לאתר.
מהו פורום תקנה וכיצד הוא פועל?
א. פורום תקנה הוקם על ידי קבוצה של רבנים, אנשי מקצוע בתחום הטיפולי והמשפטי, ואישי ציבור, גברים ונשים, מכל גווני הקשת של הציונות הדתית, וזכה לאגד בתוכו את רוב הארגונים החינוכיים והציבוריים של המגזר. מטרת הפורום היא מניעה וטיפול בבעיות של ניצול והטרדה מינית מצד בעלי מרות וסמכות בקרב הציבור הדתי, ובמילים אחרות: שמירה על טוהר המחנה, והגנה על הציבור ועל הפרט מפני תופעות שליליות בתחום רגיש זה.
ב. הפורום אינו בא במקום החוק ורשויות אכיפתו, אלא הוא נועד להוות השלמה להם, למקרים שבהם מסיבות שונות אין אפשרות לרשויות החוק לפעול (כגון: מתלוננים שאינם רוצים לפנות למשטרה כי אינם מעוניינים להיחשף; מקרים שבהם אין מדובר על עבירה פלילית כמוגדר בחוק, אלא על התנהגות פסולה ואף חמורה מבחינה דתית; ועוד). הפורום מציג בפני כל המתלוננים/ות הבאים בפניו, את הדרכים החוקיות העומדות לרשותם לטיפול בתלונה: פנייה למעביד (פתיחה בהליך משמעתי), פנייה לבית משפט - הגשת תביעה לפיצוי כספי (הליך אזרחי), הגשת תלונה במשטרה - פתיחה בהליך פלילי.
ג. הפורום זוכה להערכה רבה מצד גורמים במערכת המשפט, במערכת הפוליטית ובציבור הכללי, ומהווה מופת ודוגמא לטיפול קהילתי ראוי בנושאים מעין אלה. במקום להתעלם, "לטאטא אל מתחת לשטיח", ולתת לאנשים לסבול, החליט הפורום לקחת אחריות ולפעול באופן הוגן וראוי, ובהתחשבות מירבית עם כל הצדדים המעורבים, למניעת הימשכות של מעשי ניצול והטרדה.
ד. סדרי העבודה של הפורום נעשים מתוך סודיות מלאה. בעקבות כל תלונה שמתקבלת מוקמת ועדה מצומצמת הנפגשת עם המתלוננים ועם הנילון (=זה שמתלוננים עליו) בסודיות מוחלטת.
ה. מדיניות הפרסום של הפורום היא עניינית בלבד, והיא מכוונת אך ורק לטובת השגת יעדי הפורום, שהם הגנה על המתלוננים והגנת הציבור מפני נזקים עתידיים.
למה לא הלכתם למשטרה?
בתחילת כל פנייה אנו ממליצים בפני כל מתלונן ללכת בדרך זו ולפנות לרשויות החוק, לאחר שהוא מסרב, אנו נכנסים לפעולה. זאת ועוד, כבר בהודעה הראשונה שלנו מיום שני (א' באדר), הדגשנו כי יידענו את היועץ המשפטי לממשלה, שהבהיר כי אין דרך להתמודד עם התלונות הספציפיות האלה במישור הפלילי.
מה ניתן לפרסם על הנושא?
אחת התלונות הראשונות שהוגשו לפורום היו נגד הרב מוטי אלון, בטענות של ניצול מיני על ידי בעל סמכות רוחנית. מדובר במעשים חמורים ביותר שאינם ניתנים לפרשנות אחרת. הפורום פעל מתוך מודעות עצומה לשלושה גורמים: בראש ובראשונה החובה להציל עשוק מיד עושקו, ולסייע הן למתלוננים והן למנוע פגיעות עתידיות; השני – החובה כלפי הרב מוטי אלון כמו כלפי כל מי שמתלוננים עליו; השלישי - מעמדו החשוב של הרב מוטי אלון בחברה הציונית דתית ובחברה הכללית, הוראת תורה בהיקף נרחב, ומעשי חסד וצדקה רבים שעשה במשך חייו.הועדה המצומצמת שכללה את הרב אריאל, הרב ליכטנשטיין, מר בני להמן, פרופ' ידידיה שטרן וגברת יהודית שילת,שמעה את התלונה הראשונה, ולאחר מכן נפגשה עם הרב אלון שהצהיר כי התגבר לחלוטין על בעייתו וכי מדובר במקרים ישנים ואין מקרים נוספים. לאחר שהשתכנעה כי התלונה מבוססת, ולאור מאפייניה של התלונה, קבעה הועדה ביחד אתו כי עליו להקפיד על דיני ייחוד גם עם תלמידים (גברים). כעבור כשנה התקבלה תלונה נוספת חמורה מן הראשונה. הועדה המצומצמת שמעה גם את התלונה הזו, ונדהמה להבין כי התלונה מתייחסת גם למעשים חמורים שהתרחשו בעת שהועדה דנה בתלונה הראשונה. גם הפעם הועדה שמעה את הרב אלון. לאור חומרת המעשים - קשר בעל אופי מיני ברור לאורך זמן - שלדאבוננו התבררו כנכונים; לאור העובדה כי היה זה מקרה שני, דבר המעיד על בעיה מהותית יותר, ולאור זאת שהועדה איבדה אמון בדבריו של הרב שהסתיר את המעשים בעת הדיון בתלונה הראשונה, החליטה הועדה המצומצמת כי אין זה ראוי כלל וכלל כי אדם שעשה מעשים אלה ימשיך לעסוק בתפקידים תורניים ציבוריים, יעמוד בראש מוסדות תורניים ויהווה כתובת להתייעצות. הוועדה הטילה על הרב סדרת הגבלות שתרחיק אותו מהאפשרות לפגוע במתלוננים עתידיים (עקירת דירתו לצפון לא היתה יוזמה של פורום תקנה). הרב אלון נאלץ לעזוב את ראשות ישיבת הכותל, את ההופעות הציבוריות שלו וסדרה שלמה של תפקידים ציבוריים שמילא. במשך הזמן נוצר צורך להרחיב את ההרכב העוסק בנושא מתוך הפורום, עקב החמרת המידע שהצטבר, והאחריות הציבורית הכבדה. המצטרפים (הרב איתן אייזמן, הרב אבי גיסר, הרב אליקים לבנון, הרב יצחק שילת, הרב יהושע שפירא והרב יובל שרלו}ששמעו דו"ח מלא ומפורט על התהליך כולו, גיבו את חברי הועדה המצומצמת, והצטרפו למכתב התובע מהרב אלון למלא אחר החובות שהוטלו עליו. לאורך כל השנים התגלעו חילוקי דעות מתמידים בין הפורום לבין הרב אלון בשאלה האם הוא ממלא אחר כל התחייבויותיו. הפורום המשיך לתבוע מהרב מוטי אלון למלא אחר כל מה שהוטל עליו, ובעיקר – הימנעות ממפגשים אישיים ואינטימיים עם המבקשים את עצתו ועזרתו עליה חתם במפורש (בעקבות התלונה הראשונה). לצערנו הרב אלון לא עמד בכל הדרישות האלה.
למה לא פרסמתם מלכתחילה את הפרשה?
הפורום נאלץ לא לפרסם את דבר התלונות מטעמי הגנה על המתלוננים.
למה פרסמתם עכשיו?
פרסום הפרשה כעת נעשה משום שגברו בליבנו החששות כי אין בידנו דרך אחרת להגן על הציבור מפני סכנת פגיעה נוספת אפשרית. גורם משמעותי בעניין זה הייתה העובדה כי הרב אלון לא מילא אחר ההגבלות שהוטלו עליו ובמיוחד בתחום הקשרים האישיים. הפרסום בא לאחר שבמהלך השנים הותרה הרב אלון מספר פעמים כי אם הוא לא יפעל במסגרת ההגבלות שהוטלו עליו נאלץ לפרסם את הדבר. לא זו בלבד, התברר כי אט אט דולפת הפרשה מכוח העובדה שמעגלים שונים היו קשורים בה, כולל רבים מאנשי הרב אלון עצמו. אבישי בן חיים, עיתונאי ממעריב, עשה תחקיר עצמאי בשנתיים האחרונות, ויש בידיו פרטים הנוגעים לפרשה זו. הפורום כולו חש כאב גדול אך גם הקלה מרובה בכך שאין הוא נושא באחריות לבדו אלא משתף בה את הציבור כולו, ובד בבד מבטא את כאבו העצום הן על עצם קיומה של התופעה והן על המשבר שתגרום "התפוצצות" פרשה זו בציונות הדתית.
מה המצב עכשיו?
לפורום מגיעות פניות נוספות שעוד לא הבשילו לכדי תלונות של ממש. באמצעי התקשורת מופיעים נפגעים נוספים שלא פנו דרך הפורום. הסערה העוברת על הציונות הדתית בעת הזו כואבת מאוד. כואב לנו על שנאלצנו להידרש לעניין, ואנו רואים בכל התהליך טרגדיה של ממש. יחד עם זאת, אנו מאמינים כי הציבור הרחב יתחזק, דווקא מתוך העובדה שקבלנו על עצמנו שלא לטייח ולא להשלים עם עוול במחננו. הציונות הדתית תמשיך להוביל את המהלך האמוני-מוסרי של קדושת המחנה בעז ובענווה, והוא הוא קידוש השם הגדול.