אורלב מזהיר
אורלב מזהיר

"רכבת רשות השידור דוהרת לעבר התרסקות", אמר יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, ח"כ זבולון אורלב, בדיון מעקב של הוועדה אחר העיצומים ברשות השידור שהתקיים הבוקר, "אם כל הצדדים לא יתנו את חלקם לעצירת התהליך הטרגי הזה, ייעלם מן הנוף אחד המוסדות שחשובים לקיום הדמוקרטיה הישראלית". בדיון טענו העובדים שהאוצר והנהלת רשות השידור "מפילים על העובדים את כל האשמה" בגירעון של 100 מיליון שקל של הרשות.

העובדים טענו שהקיצוץ בשכרם הנתבע מהם יחסוך לרשות השידור בין 7 ל-14 מיליון שקל, אחוז קטן מהגירעון שההנהלה אמורה לכסות על פי דרישת האוצר, הם טענו שהמדינה מצידה איננה מסדירה דחיית תשלומים שהיו יכולים לאפשר לרשות השידור להמשיך להתנהל, בשעה שהגיעה להסדרים כאלה עם הערוצים המסחריים 2 ו-10. "הסנדוויץ' שלי מכביד על תקציב הרשות, אבל כשעובד של ערוץ מסחרי אוכל סושי, זה נחשב כהוצאה עסקית", אמר גדי בן יצחק מוועד עיתונאי קול ישראל.

יו"ר הוועדה זבולון אורלב הדגיש כי הוא אינו סבור שהאחריות לפתרון המשבר מוטלת על כתפי העובדים בלבד וכי הוא משוכנע שקיצוץ של 50% משכרם של חלק מהעובדים לא ייתכן, ולכן הוא הציע כבר בדיונים הקודמים של הוועדה הסדרים אחרים. הוא הביע תמיהה על כך שנציג הסתדרות העובדים החדשה, אף שהוזמן לכל דיוני הוועדה, והודיע שיבוא, נעדר. כן אמר אורלב שקביעת ישיבה של רשות השידור עם יו"ר ההסתדרות רק ב18.3 - מאוחרת מאד בעיניו, ולכן הודיע כי יפנה ליו"ר ההסתדרות בבקשה להקדימה. כן הודיע יו"ר הוועדה שיפנה לשר האוצר ויבקשו להיפגש בדחיפות עם יו"ר ההסתדרות על מנת להגיע להסכם על הרפורמה בהקדם.

עם זאת פנה אורלב לעובדים ואמר להם: "לו העובדים היו תורמים לדיון ומודיעים על הסכמתם לקיצוץ על פי הקריטריונים שהצעתי, הייתם נותנים רוח גבית לכנסת, שהייתה אז מתגייסת לדרוש מהאוצר פריסת תשלומים. לא הוועדה דורשת מכם קיצוצים, ההנהלה החליטה על קיצוצים בשכר, אנחנו רק באים עם פטיש על הראש של ההנהלה, האוצר והעובדים כדי להעיר אתכם ולומר – המתווה הזה מוביל לסגירת רשות השידור. אם כל אחד מכם לא ייתן את חלקו, אי אפשר יהיה להציל את רשות השידור".

הוועדה החליטה לפנות לשר האוצר וליו"ר ההסתדרות ולבקשם להקדים את פגישתם בהשתתפות הנהלת הרשות והעובדים. מהנהלת הרשות דרשה הוועדה להציג בפניה ביום ה' הקרוב את תוכנית הקיצוצים שלה בתחומים שאינם קשורים לשכר העובדים. הוועדה קיבלה את טענת ההנהלה שקיצוץ של 100 מיליון שקל בשנה אחת אינו אפשרי והיא פנתה לאוצר לבדוק אפשרות של קיצוץ ב-50 מיליון בלבד בשנה זו. "לשם כך אפשר גם לחוקק חוק, אם צריך, כפי שעשו כדי להציל את ערוץ 10", אמר אורלב. העובדים נדרשו להשיב ביום ה' כיצד הם מוכנים לסייע במהלך הקיצוצים הזמני עד להחלת הרפורמה. ישיבת מעקב נוספת של ועדת החינוך תתקיים ביום ה' הקרוב.