דייג
דייג

מדינות האיחוד האירופי החליטו לתמוך באיסור למסחר בינלאומי בטונה האטלנטית כחולת הסנפיר עד להתאוששות מלאי הדגים הקיים.

הגוש האירופי הסכים לתמוך בעתירה לאיסור המסחר שתעמוד להצבעה במהלך הפגישה בימים הקרובים של האיגוד למסחר בינלאומי של מינים בסכנת הכחדה. כך מדווחת רשת BBC.

ארצות הברית כבר נתנה את הסכמתה למהלך, אך יפן שבה נאכלים מרבית דגי הטונה כחולת הסנפיר עשויה שלא לתמוך במהלך. מלטה הייתה המדינה היחידה באיחוד האירופי שהצביעה נגד התמיכה באיסור המסחר הבינלאומי בטונה הכחולה. את העתירה הגישה הנסיכות מונקו בשנה שעברה.

קבוצות איכות הסביבה מאוד מרוצות מן הצעד. כעת, משארצות הברית וכל האיחוד האירופי, משני צידי האוקיינוס האטלנטי, תומכות במהלך- ארצות נוספות יבואו בעקבותיהן.

בשנה שעברה, מדענים דיווחו לאגודה הבינלאומית לשימור הטונה האטלנטית שאוכלוסיית הטונה כחולת הסנפיר קטנה באופן משמעותי, כך שיש צורך באיסור המסחר הבינלאומי בזן הזה. המדענים חישבו שאוכלוסיית דגי הטונה כחולת הסנפיר עומדת על כ-15% מאוכלוסייתה לפני שהתחיל עידן הדייג התעשייתי.

מדינות האיחוד האירופאי הסוחרות בדגי הטונה- כמו ספרד, צרפת ואיטליה- החליטו להמשיך בדייג הטונה אך בכמויות נמוכות הרבה יותר. מלכתחילה, מדינות אילו יחד עם קפריסין ויוון יצרו לובי כנגד איסור המסחר הבינלאומי, אך כעת שינו את עמדתן.

חבילות פיצוי שטרם פורסמו הוצעו למדינות המחזיקות צי סוחרים בדגי טונה כחולת סנפיר שיעמדו באיסור המסחר.

האיסור ייכנס לתוקפו רק ב-2011, ולא באופן מיידי. כמו כן, קיימת אפשרות שבדיוני השנה הבאה יחליטו משתתפי הכינוס על הקטנת כמויות המסחר ולא על עצירת מסחר מוחלטת.

קיים חשש כי מדינות אחרות באזור הים התיכון שלא יחתמו על ההסכם, ינצלו אותו על מנת לסחור מול יפן בדגי הטונה הכחולה. מרבית הטונה הכחולה מגיעה ליפן לצורך הכנת סאשימי וסושי.