טוני בלייר
טוני בלייר
ה'לונדון דיילי טלגרף' וה'לונדון דיילי מייל' פירסמו בסוף השבוע ממצאים אודות ראש הממשלה לשעבר של בריטניה טוני בלייר והאינטרסים הכספיים שלו במזרח התיכון – לאחר שאלה נחשפו על ידי ועדה ממשלתית רשמית הממונה על בדיקת האינטרסים העסקיים של שרים לשעבר. בלייר משמש גם נציג ה"קוורטט" – ארה"ב, האיחוד האירופי, רוסיה והאו"ם – במזרח התיכון.


לפי הדיילי מייל, בלייר "ניהל קרב יוצא דופן למשך שנתיים בכדי למנוע פירסום של עיסקה שמנה עם ענקית נפט בעלת אינטרסים נרחבים בעירק". העיתון מסר כי בלייר משמש מאז אוגוסט 2008 כיועץ לחברה דרום קוריאנית, UI Energy, וכי הרוויח לפחות 20 מיליון ליש"ט מאז שעזב את בית ראש הממשלה ביוני 2007.


בלייר שיכנע את הוועדה למנוע את פירסום שתי העיסקאות שלו במשך קרוב לשנתיים.


היומון טען עוד כי בלייר "עשה מאמצים עילאיים להסתיר עיסקה נפרדת בגובה של מיליון ליש"ט במסגרתה ייעץ למשפחת המלוכה בכוויית, שכנתה של עירק" מאז יוני 2008. המשימה של בלייר היתה ככל הנראה לייצר דו"ח לגבי עתידה של המדינה במשך 30 השנים הבאות.


דבר קיומם של האינטרסים האלה לא היה ידוע כלל לציבור הרחב כאשר בלייר התראיין בנובמבר 2009, זמן קצר לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע על הקפאה בת 10 חודשים בבנייה ליהודים ביהודה ושומרון. בלייר אמר אז כי "משרד נציג הקוורטט ימשיך לפעול במרץ למען המשכו והרחבתו של הפיתוח שחל באחרונה בגדה המערבית [יו"ש], למען העמקת השינויים בנגישות ותנועה [של ערביי יו"ש] ולמען אסטרטגיה שונה בעזה".


בלייר טען בפני הוועדה שבשל שיקולים של רגישות השוק, יש להשאיר בסוד את דבר קיום העסקאות שלו. יו"ר הוועדה, השר לשעבר במפלגה השמרנית לורד לאנג, עבר על המסמכים באחרונה והורה לפרסמם ביום חמישי.


חבר הפרלמנט הליברל-דמוקרטי נורמן בייקר אמר בתגובה: "הגילויים מראים שראש הממשלה לשעבר שלנו עומד למכירה. מה שמניע אותו הוא הרצון לעשות כמה שיותר כסף.”


חבר הפרלמנט דאגלס קרסוול מהמפלגה השמרנית אמר "זה לא רק נראה לא טוב – זה מסריח. נראה כי ראש הממשלה לשעבר של בריטניה מקבל תשלומים מחברת נפט זרה גדולה מאוד ואף אחד לא סיפר לנו על כך. זוהי פוליטיקה של הדלת המסתובבת בצורתה הגרועה ביותר. מר בלייר אפילו לא עזב את הפוליטיקה לרגע – הוא הרי עדיין פעיל פוליטית במזרח התיכון".


בלייר שוחח עם סוכנות רויטרס במוסקבה ביום שישי לאחר פגישה של נציגי הקוורטט אך לא התייחס לגילויי הוועדה לגביו. הוא דיבר על הצורך לקיים "שיחות קירבה" בין ישראל לרשות הפלשתינית וציין את ההודעה לגבי בניית 1,600 יחידות בירושלים כדוגמה למה שעלול למנוע את תחילת השיחות אשר יובילו בסופו של דבר למדינה פלשתינית.


גם דוברו של בלייר סירב להגיב לגבי הפירסומים אודות העיסקאות של בלייר עם כוויית ועם חברות בעלות אינטרסים הקשורים לנפט במזרח התיכון.