אקוניס: יהודה ושומרון, לא "גדה"

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום (ג) דיון מיוחד בנושא החרם שמנהיגה הרשות הפלשתינית כנגד סחורה מיו"ש  הכולל שריפת מוצרים ע"י ראש ממשלת הרשות סלאם פיאד לעיני המצלמות. משרד החוץ הקים צוות בין משרדי בראשות סגן שר החוץ דני איילון שיגבש הצעות לפתרון הבעיה.

הועדה קבלה פה אחד את הצעת היו"ר ח"כ אופיר אקוניס, לפיה "הועדה דורשת מהממשלה לפעול נגד מדיניות החרמת סחורה ישראלית מיו"ש. מדיניות זו של הרשות הפלשתינית מנוגדת לכל ההסכמים. באם הרשות לא תפסיק את מדיניותה החד צדדית על הממשלה לנקוט בצעדים חד צדדיים נגדיים כנגד הרשות. מיד בתחילת מושב הקיץ תתקיים ישיבת מעקב של הועדה. עוד קוראת הועדה לפצות מפעלים שנפגעו מהחרם".

יו"ר הועדה, ח"כ אקוניס (ליכוד), זעם על ראש חטיבת כלכלת מזרח התיכון במשרד החוץ, יעל רביע - צדוק, שהשתמשה במהלך הדיון במילה "בגדה" ולא "יהודה ושומרון".

הדיון התקיים לבקשת ח"כ אורי אריאל ושדולת ארץ ישראל בכנסת ביוזמת ראש המועצה האזורית שומרון גרשון מסיקה, אשר בשטח מועצתו שלושה איזורי תעשיה גדולים והשתתפו בה גם בעלי מפעלים מאזור התעשיה ברקן שבשומרון.

על אף קיום הדיון בימי הפגרה נרשמה נוכחות גדולה באופן חריג. בין השאר השתתפו בדיון יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ אופיר אקוניס(ליכוד), ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) אשר ביקש את הדיון, יו"ר הקואליציה ח"כ זאב אלקין (ליכוד), יו"ר סיעת ש"ס ח"כ אברהם מיכאלי, יו"ר סיעת ישראל ביתנו ח"כ רוברט אילאטוב, יו"ר האיחוד הלאומי ח"כ יעקב כץ (כצל'ה).

בניגוד לדברי שר התמ"ת בנימין (פואד) בן אליעזר לפיהם אין החלטה רשמית על חרם, הוצג בדיון מסמך רשמי בחתימת שרי הרשות הפלשתינית על החרם ועונשים לתושבי הרשות המפירים אותו.

ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי), טען כי "מדובר בטרור כלכלי לכל דבר. מדינת ישראל היא ספק הכספים הגדול ביותר של הרשות הפלשתינית. מאז הסכמי פריז ישראל מעבירה לרשות הפלשתינית מעל 2 מליארד ש"ח. מדובר בחרם על תוצרת ישראלית בכלל ותוצרת מיו"ש בפרט. משרד התמ"ת מתנהג כמו שלושת הקופים שלא ראו ולא שמעו. בעוד ממשלת הרשות קבלה החלטה רשמית וראש אותה ממשלה סלאם פיאד מצטלם כשהוא נותן גדוגמא אישית השר עונה לי כי אין כל תימוכין לכך שיש החלטה כזאת מהרשות".

ראש מועצת שומרון גרשון מסיקה אמר בדיון, כי "זו לא  בעיה של מועצה או מפעל, זו בעיה של הכבוד של מדינת ישראל אשר בעוד היא מקפידה בקפדנות כל כל פרטי ההסכמים שלה הרשות הפלשינית לא מקפידה על אף פרט מתוכם. מדינת ישראל מתנהגת בנושא הזה כמו אשה עם 'תסמונת האשה המוכה'. אם המדינה תראה חולשה זה רק יחזק את החרם והטרור, אם היא תראה עוצמה ומיד הרשות תתקפל ותחזור בה. יש לבטל הכנסת סחורה ערבית במקביל, למנוע אישורי מעבר במחסומים ללא בידוק לסוחרים תושבי הרשות ולשקול להכריז אזור סחר חופשי ללא מע"מ על המפעלים הישראלים שנפגעים מהטרור הכלכלי שמכריזה הרשות הפלשתינית כנגד ישראל".

יו"ר הקואליציה ויו"ר  שדולת ארץ ישראל, ח"כ זאב אלקין (ליכוד), אמר כי ברור שהרשות הפלשתינית לא מחפשת את טובת תושביה ופרנסתם, "יש לקבל נתונים מנציגי משרדי הממשלה במה הרשות נהנית מההסכמים הכלכליים עם ישראל. הועדה צריכה לדרוש צעדי תגובה מהירים מול הרשות. כמו"כ יש לפצות מפעלים בצד הישראלי שנפגעו".

יו"ר סיעת ש"ס, ח"כ אברהם מיכאלי, ציין כי "אותם אלו שהחלו לפעול לפני כמה שנים נגד יו"ש פועלם כיום נגד רמת שלמה בירושלים. על מדינת ישראל להגיב כדי שאותם דמגוגיפם יבינו שיש להם רק מה להפסיד".

יו"ר סיעת ישראל ביתנו ח"כ רוברט אילאטוב אמר כי ישראל צריכה להחרים כתגובה העברת סחורות משטח הרשות כשלב ראשון ואם החרם לא ייפסק יש להפסיק את כל מדיניות המחוות של ישראל.

יהודה כהן מנכ"ל מפעל "ליפסקי", הציג מצגת על שריפת המוצרים בידי הרשות וסיפר כי חברות פלשתיניות משחדות את הרשות כדי שיחרימו וישרפו את תוצרת המפעלים הישראליים המתחרים שלהם, "יש לי לקוח שיושב בכלא כי קנה סחורה מיהודים".

דני דיין יו"ר מועצת יש"ע התייחס למצגת וכיחנה את סאלם פיאד שתמונתו שורף את הסחורה כיכבה בה "המצית מסלפית". דיין סיפר כי בארצות הברית קיים חוק כנגד חרם על ישראל ושותפות בחרם זה מהווה עבירה פלילית הנושאת בחובה עונש כספי גבוה ועד 5 שנות מאסר.

עוד הוסיף דיין כי ארגוני שמאל קיצוני מפרסמים רשימות של מפעלים ישראלים ביו"ש ונותנים רעיונות לרשות.

חברי הכנסת תקפו בדיון את דברי נציגי משרד החוץ והתמ"ת  וטענו כי הממשלה אינה עושה די ואיננה נוקטת בצעדים משמעותיים לעצירת התופעה.