ניצולי שואה מפגינים
ניצולי שואה מפגינים

אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה נפתחו הערב (ראשון) בעצרת המרכזית ביד ושם בירושלים.

מחקר שערכה הקרן לרווחה מעלה כי מתוך כ- 207,000 ניצולי השואה החיים בישראל, רוב ניצולי השואה נזקקים כיום לתמיכה וסיוע משמעותיים יותר. בשנים הקרובות יימשך הגידול בהיקף הצרכים של ניצולי השואה.

באופן טבעי מספרם של ניצולי השואה אשר חיים בישראל הולך ופוחת, אולם לאור הגידול במספרם של בני 80 ומעלה בקרב אוכלוסיית ניצולי השואה, העליה בצרכים שלהם ממשיכה לגדול.

במהלך חמש השנים האחרונות גדל באופן משמעותי ביותר מספר ניצולי השואה בישראל אשר מקבלים סיוע מהקרן לרווחה (גידול של כ- 140%!). בשנת 2005 קיבלו סיוע מהקרן לרווחה לנפגעי השואה כ- 17,000 ניצולי שואה, שהיוו כ- 8.5% מכלל אוכלוסיית ניצולי השואה שחיו בזמנו בישראל, ואילו כיום, כ- 55,000 ניצולי שואה מקבלים סיוע מהקרן, המהווים כ- 26.5% מכלל ניצולי השואה שחיים בישראל. בתחום הסיעוד גדל מספר ניצולי השואה הזוכים לתמיכה מהקרן מ- 17,000 בשנת 2005, ל- 27,000 ניצולי שואה בשנה כיום (גידול של 60%). מספר הניצולים אשר זקוקים לשירותי סיעוד ממשיך לגדול מדי חודש.

הקרן לרווחה מפרסמת הערב נתונים לפיהם, 50% מהניצולים דיווחו כי הם סובלים מדיכאון. 66% דיווחו על הרעה במצב הבריאותי ביחס לשנה שחלפה. 80% סובלים מבעיות שינה. 70% מתקשים או זקוקים לעזרת הזולת ברחיצה. 66% דיווחו על בעיית תחזוקה בביתם ושיעור דומה על מחסור בפריטי ריהוט בסיסי. כ- 50% אינם מרוצים מהאופן בו הם מבלים את זמנם.

עוד עולה כי שני שלישים מכלל ניצולי השואה החיים בישראל סובלים ממצוקה רגשית, ואילו רבע מהם חשים שבעיתות משבר הם אינם יכולים לסמוך על בני משפחה או חברים. הרוב המוחלט של ניצולי השואה (88%) סובלים לפחות ממחלה כרונית אחת ואילו לגבי כמחצית מהניצולים המצב הבריאותי הורע בשנה האחרונה.

זאב פקטור, יו"ר הקרן לרווחה לנפגעי השואה בישראל אמר כי "שרידי השואה שחיים כיום בישראל נעשים נזקקים יותר ויותר לתמיכה ולסיוע משמעותיים על מנת לחיות את השנים שעוד נותרו להם בכבוד. אמנם, לאחר מאבק עיקש, תוקן עוול שנמשך שנים, ואין בישראל ניצולי שואה חסרי בית או כאלה שסובלים מחרפת רעב, אולם לא על הלחם לבדו יחיה האדם. לצערנו, ניצולי שואה רבים סובלים ממצוקה רגשית, מדיכאון, מבדידות ומבעיות בריאות כרוניות ועל החברה הישראלית חלה החובה המוסרית והערכית לדאוג להם לכל מחסורם בשנים האחרונות של חייהם".

בדיון שהתקיים בנושא בקרב אנשי מקצוע מתחום הרווחה והבריאות עלה כי בשל הזדקנותם של הניצולים קיים גידול מתמשך בצרכים שלהם ויש להיערך לכך, במיוחד בשירותים המאפשרים להם להמשיך להתגורר בקהילה. השירותים הרגילים אינם עונים על הצרכים המיוחדים של ניצולי השואה.  מתנדבים יכולים לסייע בכל הקשור לסוגיית הבדידות בקרב ניצולי שואה.

הקרן לרווחה לניצולי השואה בישראל נוסדה בשנת 1994 במטרה לשפר כעת את רווחתם של ניצולי השואה ולמען יוכלו לחיות את חייהם ללא מחסור. בראש הקרן מכהן זאב פקטור, ניצול שואה ששרד את מחנה ההשמדה אוושוויץ. ועידת התביעות וממשלת ישראל הן המממנות העיקריות של הקרן. הועד המנהל מורכב כולו מניצולי שואה אשר פועלים בהתנדבות.