התרפעות ערבים במזרח העיר
התרפעות ערבים במזרח העירפלאש 90

זה קרה לפני כשבוע כאשר ברוך הלר, תושב ירושלים ביקש, כדרכו כמעט מדי יום להגיע לאזור הכותל המערבי דרך ג'אבל מוכבר. קבוצת ערבים רעולי פנים חסמה את דרכו ורק בדרך נס ובתושייה של הרגע האחרון ניצלו הוא וחברו מלינץ'. ביומן ערוץ 7 סיפר הלר על האירוע.

בראשית דבריו מספר הלר כי ימים אחדים לפני האירוע נתקל בתופעה של רעולי פנים ערביים לצד הדרך, אולם למרות זאת האירוע האחרון היה בלתי צפוי ומפחיד לחלוטין.

על האירוע הקודם הוא מספר כי כאשר נסעו בציר הקבוע דרך ג'אבל מוכבר לכיוון חניון גבעתי בדרכם לכותל המערבי נתקלו ברעולי הפנים, אך אלה הביטו בהם פנימה אל תוך הרכב וחזותם כעטורי זקן העומר לא העידה עליהם שהם יהודים, ועל כן אפשרו להם את המשך הנסיעה. הלר מציין כי כנוהל הוא וחברו הסירו את הכיפות כשהתקרבו לנקודה בה היו ממוקמים רעולי הפנים.

לעומת זאת בליל יום העצמאות כשהגיעו לשער האשפות אפשרו להם רעולי הפנים לעבור אולם בדרכם חזרה החל האירוע עצמו. "ראיתי שיש התקהלות אבל עברנו אותה בשלום. כשהגענו לציר שבין ג'אבל מוכבר לסילוואן ראינו רכב של מג"ב והייתי בטוח שהם כבר טיפלו במהומה שהייתה כאן ומה שאנחנו רואים, בין השאר גם עגלה בוערת במרחק חמישה עשר מטרים משם, אלו רק השאריות שנותרו מהמהומה. אבל אז הגענו לקטע דרך צר שבו יכול רק רכב אחד לעבור. זו נקודה שאי אפשר להסתובב בה ובנקודה הזו אני רואה כשלושים או ארבעים רעולי פנים סביבנו. הורדתי את הכיפה מיד. פתחנו את החלון וצעקנו אליהם בערבית שיתנו לנו לעבור... מישהו שנראה היה כמו המנהיג שלהם אמר שאי אפשר לעבור וצריך לעשות פרסה כשברקע צעקות של רעולי הפנים 'ארג'ע, ארג'ע' - מהר מהר. בשלב הזה גם קיבלנו מכות על הרכב ממוטות הברזל שהיו בידיים של הערבים. הם אמנם חשבו שאנחנו ערבים אבל לא מצא חן בעיניהם שאנחנו מתווכחים איתם".

לאחר המשך דין ודברים בערבית נחלצו הלר וחברו והגיעו לנקודה בה עמד ג'יפ מג"ב. "החבר'ה בג'יפ ראו את המכות על הרכב. חשבנו שהם יקפצו אלינו לברר אם יש נפגעים אבל כלום. הם אמרו שקיבלו הוראה שלא להתערב, ואם אנחנו רוצים להתלונן שניגש לתחנת 'עוז' של המשטרה. חבר שלי זיהה ביניהם דרוזי ולא ויתר. הוא דיבר איתו בערבית וביקש שלפחות יחסמו את הציר כי עוד רכבים יגיעו לשם, אבל הם אמרו לו שהם מאוד מצטערים אבל אלו ההוראות. ברגעים האלו הרגשנו שבאמת אין על מי לסמוך אלא על אבינו שבשמים..."

הלר וחברו המשיכו מנקודה זו אל תחנת 'עוז' כדי להתלונן ושם נדמה היה להם שהם מקבלים יחס שונה. "חיילים שהיו שם קפצו אלינו, ביקשו פרטים וראינו נכונות לפעול, אבל אז הגיע מישהו שהציג את עצמו כאחראי וביקש מאיתנו להראות לו את הרכב, ביקש פרטים על אנשי מג"ב שפגשנו, ביקש לדעת למה אנחנו נוסעים שם... התחיל לשאול שאלות לא קשורות..."

לדברי הלר נאמר לו על ידי שוטרים שהמטרה במארבים הללו היא לגרור את השוטרים ולייצר פרובוקציה ועימות מתוכנן, ולכן המשטרה מעדיפה שלא להיגרר למקומות הבעייתיים. ביקשנו שוב שלפחות יחסמו את הציר אבל הם לא היו מוכנים לעשות את זה...", הוא מספר.

את האירוע חתמו הלר וחברו בתלונה במשטרה ובמכתב לראש עיריית ירושלים ולאחראי במועצת העיר על מזרח ירושלים. במכתב זה תיארו את התנהלותו התמוהה של האחראי שאותו פגשו בתחנת המשטרה, בתקווה ליחס שונה בעתיד...