המשרד לענייני גמלאים חשף היום כי במהלך חג הפסח הרשויות במרוקו אישרו להרוס את בית החולים של הקהילה היהודית בעיר טנג'יר. ראשי הקהילה חוששים כי היעד הבא הוא הרס בית הקברות היהודי בעיר. ד"ר לאה נס, סגנית השר לענייני גמלאים, פנתה בנושא לראש הממשלה. 

במהלך הימים האחרונים הגיעו עדויות ופניות מצד אנשי הקהילה היהודית במרוקו לעובדי המשרד לענייני גמלאים על הרס בית החולים היהודי "בנשימול" שבעיר טנג'יר, מרוקו. הדיווחים הגיעו לעובדי המשרד היות ועל פי החלטת ממשלת ישראל, תחום השבת רכוש יהודי גזול הועבר בשנת 2009 ממשרד המשפטים למשרד לענייני גמלאים. כמו כן, מתוקף החלטת הממשלה הוקם האגף להשבת זכויות ורכוש יהודי, האמון על רישום ותיעוד של רכוש, שהושאר בארצות אלו על ידי יהודים.  

ההיסטוריה של בית החולים היהודי "בנשימול" היא רבת שנים. חיים בן שימול, מתורגמן של הקונסוליה הצרפתית בטנג'יר שבמרוקו וחבר ועד הקהילה בעיר, יזם בשנת 1889 את הקמתו של בית החולים, שהתפרש על פני שטח של כשני קילומטרים רבועים. 121 שנים לאחר מכן הוחרב בית החולים היהודי.

אחד מתושבי הקהילה היהודית בטנג'יר העיד על שארע: "בלילה שבין ה-2 ל-3 באפריל 2010, בעיצומו של חג הפסח, מספר בולדוזרים הגיעו למתחם של בית החולים בנשימול על מנת להרסו. 'זו הנחיה של המושל', כך אמרו הפועלים לשומר המיואש. בחירה בשעות אלה להריסה של המבנה תמוהה, כמו גם הבחירה ביום שבת של חול המועד פסח, דווקא כשמרבית עסקני הקהילה היהודית נמצאים מחוץ למרוקו. הקהילה היהודית של טנג'ר היא הבעלים הרשמיים של בית החולים. האם משמעות הדבר היא כי שמירה על זכויות אינה קיימת יותר במרוקו? אני מקווה שלא".  

עדה נוספת, תושבת מרוקו, ציינה כי "בערב פסח הגיעו המכונות, שהרסו את בית החולים בן שימול. המושל נתן פקודה להרוס את הבניין, ששייך באופן חוקי לקהילה היהודית במשך יותר ממאה שנה". 

אולם, בכך לא תם מסע ההרס של מורשת יהדות מרוקו. דיווח נוסף, שהגיע אל אנשי המשרד, הוא חששם של תושבי הקהילה היהודית בטנג'יר על הריסת בית הקברות היהודי העתיק בעיר: "זה כבר זמן מה ששמענו שמועות על כך שרוצים להרוס את בית החולים ולהקים גן ציבורי. אסור להתעלם משמועות, לפעמים, מסתבר, הן נכונות", כך ציין אחד מעסקני הקהילה היהודית בעיר והוסיף כי "השמועה הרווחת עכשיו בעיר היא שישנה כוונה להרוס את בית העלמין היהודי בעיר, בו קבורים קדושים, רבנים רבים ובני משפחותינו. אני לא יכול לדמיין, מבלי להרגיש צמרמורת, את האפשרות שמקום קדוש זה יהרס גם כן". 

סגנית השר לענייני גמלאים, ד"ר לאה נס, אמרה כי "במקביל למאמצינו להניע את פעילות הרישום והתיעוד של הרכוש היהודי במדינות ערב, הגיעו אלינו פניות מצד יהודים במרוקו על הרס של בית החולים היהודי. לא מדובר על אירוע מלפני עשרות שנים, אלא, לצערי הרב, על אירוע מצער מלפני שבועיים בלבד".  

העיר טנג'יר ממוקמת בצפונה של מרוקו. הקהילה היהודית בעיר נחשבת לאחת הקהילות הותיקות בעולם, כשמייסדיה הגיעו לאחר חורבן בית המקדש הראשון. הקהילה הצליחה במהלך השנים לשרוד ניסיונות של כובשים רבים להמיר את דתם. עם הקמתה של מדינת ישראל ועם עצמאותה של מרוקו, יהודים מטנג'יר הגרו מחוצה לה, והיום נותרו בעיר כמה מאות יהודים. כיום קיימים בעיר מוסדות ציבור שונים של הקהילה, כדוגמת בתי הכנסת בן עטר ושער רפאל, בית הקברות היהודי, המרכז הקהילתי ומוסדות חינוך.  

סגנית השר לענייני גמלאים פנתה בנושא זה לראש הממשלה כדי לוודא שלא תימשך פגיעה במורשתם של היהודים החיים במרוקו והוסיפה: "אני קוראת לארגונים ולאנשים פרטיים בארץ ובעולם להמשיך לעדכן אותנו על פגיעה ברכוש של הקהילות היהודיות בכל מקום בעולם".