לעבור למעשים. ברק
לעבור למעשים. ברק

שר הביטחון, אהוד ברק, נאם היום (ראשון) בטקס הממלכתי השנתי לציון הניצחון על גרמניה הנאצית, במוזיאון יד ושם בירושלים.

"אנחנו מציינים 65 שנה לניצחון בעלות הברית על גרמניה הנאצית, ומעלים על נס את תרומתם וגבורתם של הלוחמים היהודים לניצחון. אני גאה על הזכות שנפלה בחלקי להיות ראש הממשלה אשר הוביל את חוק הווטרנים הקובע את התשיעי במאי כיום היסטורי מיוחד גם כאן בישראל", אמר השר בפתח דבריו.

"כאן ביד ושם- למרגלות אנדרטת הלוחמים והפרטיזנים, ניצבים אנו- בקומה זקופה, בראש מורם אך גם בלב דואב וכואב. לב הזוכר ואיננו שוכח גם את המחיר הכבד, דמם של האלפים הרבים והרבבות של לוחמים יהודים, אשר ניגר בשדות הקרב, עד שהוכרעו, הנאצים. חיות אדם אשר ביקשו להחזיר את אירופה תחילה, ואחר כך את העולם כולו- אל החשוכות שבתקופות ההיסטוריה האנושית, אולי לחשוכה שבהם", הוסיף.

"הניצחון על גרמניה הנאצית הינו ניצחון במערכה גורלית, לעתיד האנושות כולה. בלעדיכם לא היה היטלר מובס, ומדינת ישראל לא הייתה יכולה לקום. מדינת ישראל חזקה ובטוחה איתכם כאן בטקס הזה ביד ושם על הר הרצל, מדינת ישראל הזאת היא התשובה האמיתית שלנו, של העם היהודי, לכל מה שקרה באירופה בשנות המלחמה. העולם החופשי כולו מצדיע, לאלו שנלחמו ניצחו ושחררו אותו מהסיוט. אחי הלוחמים היהודים, את מרבית שנותיי עשיתי במדים ולחמתי בשדות הקרב שלנו, חזיתי באש במו עיניי. יודע אני כמותכם, מהותם של המבחנים הללו ואת העוצמה הפנימית שהם דורשים. אתם הפגנתם בקרב כושר עמידה, אומץ וגבורה. גם גבורה יהודית. הדבקות במשימה, התקווה והרוח הם שניצחו הייתה זאת שעתכם היפה. בלחימתכם רשמתם פרק מפואר בדפי ההיסטוריה של העם היהודי, כולנו אומרים לכם, אחרוני הלוחמים והפרטיזנים כל הכבוד ותודה.

אזכיר כאן רק שני סיפורים, סיפורי גבורה מתוך מאות אלפים המעידים על הכלל. סגן לידיה ליטבק התגייסה לצבא האדום בשנת 1941.כטייסת קרב, נהרגה בקרב אוויר באוגוסט 1943 באוקראינה. ביצעה 168 גיחות מבצעיות ובסך הכול הפילה 12 מטוסי אויב. זכתה לכינוי "הורד הלבן של סטלין גרד" על שם סמלי הפרחים שצוירו על תא הטייס על כל הפלת מטוס. בשנת 1990 הוענק לה עיטור גיבור ברית המועצות על ידי הנשיא גורבצ'וב. וגם את סיפורו של סגן ישראל סמיונוביץ' שהתגייס לצבא האדום ב1942, הוצב בחזית כמפקד מחלקת נ"ט. במסגרת קרבות קשים בהם נטל חלק כמפקד, החלו הכוחות לסגת. ישראל קם והסתער לעבר התוקפים, שהוא קורא ללוחמיו לבוא בעקבותיו, הגרמנים הופתעו ונסוגו. על לחימתו הנועזת זכה בעיטור גיבור ברית המועצות.

חובתנו לזכור, להעריך ולהוקיר. ועלינו לחנך את הדור הצעיר ברוח הערכים והאתוס של מעשיכם. אני רא"ל (במיל') אהוד ברק הרמטכ"ל ה-14 של צה"ל ושר הביטחון של מדינת ישראל מצדיע לכולכם היום. מצדיע לגבורה היהודית, לגבורתכם האישית, ולבחירה בזכות להלחם גם מול קושי, פחד ואימה, לסכן את החיים כדי להביא חיים וניצחון. הניצחון ההיסטורי ומחירו, הם זיכרון מכונן לכולנו, וצו מוסרי לכוחות החופש והעולם כולו לעמוד על המשמר כנגד גזענות, אנטישמיות, שנאת זרים וקריאות להשמדת עם. ומעל הכול החובה לקדש את הערכים שעליהם נלחמתם, ועומדים ברקע מאבקנו גם היום, מול משטרים אפלים ומדינות סוררות. עשיתם הכול כדי להגיע ליום הזה, יום הניצחון, אתם איתנו כאן חבריכם אינם, ישר כוחכם שרידי הלוחמים. יהי זכר הנופלים ברוך".