להגן. ביניש
להגן. ביניש

איש תנועת 'רגבים' ומחבר דו"ח האובייקטיביות של בג"ץ, בצלאל סמוטריץ', שוחח ביומן ערוץ 7 על הדו"ח שפורסם היום ועל מה שהוביל לפרסומו.

"כבר לפני שלוש שנים זיהינו כניסה מאסיבית של ארגוני שמאל לבית המשפט וזיהינו את ההשפעה שלהם בשטח. החלטנו שאת הזירה הזו אסור להפקיר והגשנו גם אנחנו עתירות. כמו שהם דואגים לאכיפת שלטון החוק ביו"ש כך גם אנחנו. עתרנו לבג"ץ", הוא מספר.

סמוטריץ' מסביר שהשטח מנפיק כר נרחב לעתירות מעין אלה שכן לדבריו קיימים בשטח C הנתון לשליטה ישראלית לא פחות משלושים אלף מבנים לא חוקיים. "הבניה הערבית הבלתי חוקית מתרחשת בהיקפים הרבה יותר גדולים, המקרים הרבה יותר חמורים ואוזלת היד של המערכת הרבה יותר גדולה".

כדי לבחון את מדיניות בית המשפט בנו אנשי 'רגבים' עתירות דומות לאלו של ארגוני השמאל כאשר השאלות המשפטיות העולות מהן תהיינה דומות עד כדי זהות, כדוגמת שאלת מעורבותו, כן או לא, של בג"ץ, שאלת פעילות מערכת האכיפה בשטח וכיוצא באלה.

"גילינו שפשוט אותנו לא סופרים ואליהם מתייחסים, ואז לקחנו את כל הנתונים ובחנו אותם מבחינה פרוצדוראלית, וגילינו דברים מעניינים. לגבי מספר הימים עד שנקבע דיון התברר שבעתירות השמאל חלפו  177 ימים ובעתירות שלנו 389, כלומר פי שניים, בשאלת מספר הדיונים – פחות מחצי דיון לתיק אצלנו בעוד לעתירות השמאל שני דיונים לכל תיק. בדקנו את ההחלטות להטיל צו ביניים ובעוד לתשעים אחוז מעתירות השמאל הוטלו צווי ביניים לעתירות שלנו – אפס אחוזים. בדקנו גם את הרכב השופטים וגילינו שבעוד ב-57 אחוזים מעתירות השמאל בייניש הושיבה את עצמה אצלנו גם כאן – אפס אחוזים. אפשר לטעון שמדובר בשיבוץ של היומן, אבל את זה היינו מקבלים אם היחס היה אחר. הפער הקיצוני מוכיח שלא מדובר במקרה", אומר סמוטריץ' המדגיש כי מדובר בבדיקת נתונים בתקופה זהה לחלוטין.

בדבריו התייחס גם לפרסום של הדו"ח בהרחבה בעיתון 'ידיעות אחרונות' שהזעיק גם את פרשנו המשפטי בועז אוקון להגיב. "עצם הפרסום בידיעות מוכיח שהדבר מטריד אותם", אומר סמוטריץ' הדוחה את ניסיונותיו של אוקון, מנהל בתי המשפט בעבר, לקבוע שהדו"ח אינו רציני כיוון שהיחס לפלשתינים ולישראלים אינו זהה מול החוק בהיות הפלשתינים הנזקקים האמיתיים לסעד משפטי בשל מעמדם. סמוטריץ' מדגיש כי לא הפלשתינים הם הנדונים והעומדים על הפרק אלא בחינה של שלטון החוק ואכיפתו בלבד.

"השמאל רוצה לדפוק את ההתנחלויות דרך בית המשפט לאחר שהתייאש מהזירה הפוליטית", הוא קובע.

ומה כעת? לטעמו של סמוטריץ' הדו"ח יוכל למנף פעילות ציבורית ופרלמנטארית לשינוי המצב שהוכח כמעוות. הוא מספר על מספר בקשות שהוגשו לקיום דיון דחוף בועדת החוקה של הכנסת. "אנחנו מקווים שיו"ר הועדה, חבר הכנסת רותם, ירים את הכפפה ויקיים את הדיון שיוביל ללחץ ציבורי".