כלוב סוללה
כלוב סוללהצילום: אנונימוס

ועדת החינוך לא אישרה היום את התקנות לרפורמה בענף התרנגולות המטילות, אך גם לא דחתה אותן. בתום ישיבה שנמשכה למעלה משלוש שעות, במהלכה שמעו חברי הוועדה את כל נציגי המגדלים, ארגוני צער בעלי חיים ונציגי משרד החקלאות והאוצר, הודיע יו"ר הוועדה זבולון אורלב כי הדיון טרם הסתיים וישיבה נוספת תיקבע בעוד כ-10 ימים.

"לועדת החינוך אין סמכות להציע תקנות. בסמכותה רק לאשר את התקנות המוצעות או לא לאשר אותן, ואז המשמעות היא להנציח את המצב הקיים, שהוא בלתי נסבל מבחינת תנאי המחיה של התרנגולות", הבהיר יו"ר הוועדה זבולון אורלב בתחילת הישיבה, "אם משרד החקלאות לא מציע לבטל את הכלובים, אנחנו לא יכולים להציע שכל הלולים במדינה יהיו לולי חופש. בישיבה הקודמת הודענו שאיננו מאשרים את התקנות ומשרד החקלאות נענה לבקשתנו לשנות שני שינויים עקרוניים – להציב מועדים מחייבים לאימוץ הדירקטיבה האירופית ולהשוות את שיעור המענק לחקלאים בכל הארץ".

מגדלי העופות מתנגדים לרפורמה בכל תוקף, כך הודיע לוועדת החינוך והתרבות יעקב כהן, מזכיר ארגון מגדלי העופות. "אנו חושבים שיש מקום לשפר את תנאי המחיה של התרנגולות אבל להאריך את חוק הגליל ולאפשר מענקי השקעות מדורגים. לבטל את תוספת האגורה במחיר הביצה ולבטל את ניכוי הפריון המיוחד. כן אנו דורשים לבצע סקר עלויות שנתיים מתחילת הרפורמה ולערוך הסכם מסודר בין משרד החקלאות לאוצר".

יו"ר הוועדה ח"כ זבולון אורלב הביע פליאה: "חשבתי שההצעה של משרד החקלאות הוגשה לאחר הידברות. מסתבר שארגון מגדלי העופות מתנגד לתקנות המוצעות".

עו"ד יוסי וולפסון מאנונימוס ביקש מהוועדה לדחות את התקנות המוצעות. "על פי הרפורמה המוצעת, יוקמו לולים חדשים בסטנדרט שאסור באירופה מאז 2003. מחייבים את החקלאים מעבר כפול, קודם לסטנדרט נמוך ולאחר מספר שנים לסטנדרט יותר גבוה. אנחנו מציעים לעבור מיד ללולים ללא כלובים. זה מסחרי וקיים בעולם וגם בארץ".

עו"ד ראובן פרנק מהעמותה להצלת המשק המשפחתי טען שהתיקונים שהכניס משרד החקלאות בתקנות הם אחיזת עיניים. הוא טען שמצבם של חקלאי הצפון שונה ממצבם של חקלאי המרכז משום שבגליל ענף הלול מהווה פרנסה עיקרית של למעלה מ-80% מהמשפחות ולמגדלים אין אפשרות פרנסה אחרת. לטענתו הרפורמה מחייבת את חקלאי הגליל לפנות את הלולים, בשעה שבמרכז רק תובעים מהם לעמוד בתנאי הרישוי.

לאה יוגב נציגת המגדלים במועצת הלול שאלה: "מאיפה יבוא המימון? ב-2012 נזרוק את כל הלולים? האם ממשלה יכולה לחייב משפחות בגילאי פנסיה לממן 70% מהרפורמה מכיסה?" "מה את מציעה?" שאל אותה יו"ר הועדה ח"כ זבולון אורלב. והיא השיבה: "לשבת לחשוב מחדש. לאפשר לנו שדרוג הלולים כמו במרכז הארץ. להוציא אותם ממרכז הישוב אבל להשאיר לול משפחתי".

השחקנית ארנה בנאי דיברה "על תקן אזרחית. לא באתי כבדרנית כי הנושא לא מצחיק", הבהירה, "התעללות בבעלי חיים נתפסת כרוע כי הם נתונים לחסדינו. חברה נמדדת על פי יחסה לחלשים. בעולם מתחילים לראות שינוי ויש כוונה להיות ממוסריים יותר. זו הזדמנות למדינת ישראל להיראות טוב יותר, כמדינה הומנית". כשהחלה לתאר את סבלה של התרנגולת, נשנקה מהתרגשות וביקשה לסיים את דבריה.