לוחמי גולני מגדוד 12 ממלחמת העצמאות ומפקדי בסיס האימונים של גולני שנערכים לקליטת טירוני מחזור אוגוסט 2010 התכנסו אתמול ב"משלט המערבי" ליד אילניה. המפקדים פרצו דרך לאנדרטה לחללי "מחלקת הקומנדו" שנפלו במשלט לפני 62 שנים - ביולי 1948.

אריה יצחקי היסטוריון צבאי מאילניה, יוזם האירוע, שחיבר בין פרויקט "דרך ארץ" – עמותה לקידום חינוך לערכים לחיילי צה"ל לבין לוחמי גולני בתש"ח, סיפר לנוכחים על חשיבותו של המקום שהיה השטח החיוני בגליל במלחמת העצמאות.

הלוחמים ממחלקת הקומנדו יעקב מלמד, איתן יבזורי והחובשת המחלקתית סיה בן- נון סיפרו את סיפור הקרבות מ- 1948 ואת גבורתם של הנערים בני ה- 17 שבזכותם קמה המדינה, ורום מלמד, דור שלישי ללוחמים סיפר על המורשת שעליה גדל.  הנחה את הטכס גור קוצר , בנו של מפקד "מחלקת הקומנדו", אחד מ- 12 בני הלוחמים שנקראו על שמו של גור מאירוב מכנרת שנפל במקום.

סיכם מפקד ההכשרה של מפקדי גולני שחייליו  פרצו והסדירו את הגישה לאנדרטה, רב סרן אלישב בהרב, "אני מודה לכם על הקניית רוח הלחימה של גולני מהעבר. אנו יוצאים עתה במסע אלונקות ומרגישים שהיום אנחנו חוליה בשרשרת הדורות וממשיכים לשאת את אותה האלונקה שנשאו הלוחמים בעבר."

סייעו בארגון הטכס מפקדי ולוחמי אוגדת המפץ באילניה שהמשלט נמצא בתחום הבסיס שלהם.